PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Handlowy chat: Pracownicy otwarci na zmiany, nadszedł czas wyjścia ze strefy komfortu

Autor: MW, dlahandlu.pl 28 kwietnia 2020 12:37

Handlowy chat: Pracownicy otwarci na zmiany, nadszedł czas wyjścia ze strefy komfortu W cyklu "Handlowy chat" rozmawiamy z Luizą Luranc, dyrektor sprzedaży Manpower

Czy pandemia spowoduje trzęsienie na rynku pracy? Kto będzie zwalniać, a kto zatrudniać? Czy praca w handlu znów zyska w oczach kandydatów? Wreszcie – co mogą zrobić sami pracownicy, aby zwiększyć swoją „zatrudnialność” – na te pytania odpowiada Luiza Luranc, dyrektor sprzedaży Manpower.

Czy wraz z pojawieniem się koronawirusa końca dobiega era rynku pracownika?

- Na rynek pracy musimy spojrzeć z kilku różnych perspektyw. Po pierwsze – z perspektywy pracodawcy. Widzimy, że pracodawcy bardzo szybko dostosowali się do otaczającej nas rzeczywistości. Nawet w obszarach, gdzie dotychczas takich możliwości nie było, nastąpiło płynne przejście na pracę zdalną. Doszło do przekazania bardzo dużej ilości sprzętu, zostały uruchomione specjalne programy i systemy firmowe. Widzimy, że pracodawcy dążą do zachowania ciągłości biznesowej i liczą, że pracownicy będą aktywni. Ale musimy też spojrzeć na rynek pracy z perspektywy pracownika. To co widzimy dzisiaj jako ekspert rynku i agencja zatrudnienia, to bardzo duża elastyczność pracowników. Mamy tutaj do czynienia z sytuacją, gdzie pracownicy pracujący dotąd w zupełnie innych branżach, zgłaszają swoją gotowość do podjęcia prac, które coraz rzadziej były wykonywane przez Polaków. Mam tu na myśli m.in. pracę w handlu, przetwórstwie owocowym, we wszystkich sektorach, gdzie jeszcze w ubiegłym sezonie zatrudnialiśmy cudzoziemców. Po trzecie musimy spojrzeć na rynek pracy z perspektywy nas samych, czyli z perspektywy otwartości na zmianę. Mówiliśmy o tym przez wiele lat, ale realnie mało kto chciał z tej strefy komfortu wychodzić. Teraz mamy do czynienia z sytuacją, która nas wszystkich zaskoczyła, ale która jest jednocześnie katalizatorem gotowości do zmian.  Czy rynek pracownika się skończył? Jeszcze nie jesteśmy w stanie w pełni odpowiedzieć na to pytanie. Praktycznie każdego dnia mamy do czynienia z nowymi informacjami. Wiemy, że ten rynek nie będzie wyglądał tak samo. Zmiany, jak chociażby gotowość do pracy zdalnej, bardzo się utrwalą - wyjaśnia Luiza Luranc.

Spożywcze sieci handlowe od lat podnosiły problem braków kadrowych. Czy pandemia pogłębi tę tendencję, czy wręcz przeciwnie – będzie więcej chętnych do pracy w handlu?

- Ponownie musimy spojrzeć na tę sytuację z dwóch perspektyw: bezpieczeństwa pracowników i dostępności kandydatów. Kwestie bezpieczeństwa zostały dobrze zagospodarowane, zabezpieczone przez sieci handlowe. Był taki czas, kiedy pracownicy obawiali się o swoje bezpieczeństwo, a liczba dostarczanych zwolnień lekarskich wiązała się z koniecznością znalezienia zastępstwa. Ten okres się dość mocno przedłużał, stąd pracownicy, którzy przebywali na postojach w innych branżach zaczęli się interesować pracą w handlu z uwagi na konieczność posiadania pracy w ogóle. Widzimy dużą chęć i gotowość do podjęcia pracy w tym sektorze. Zupełnie inna jest natomiast sytuacja w retailu, gdzie obserwujemy dość spore redukcje pracowników, którzy nie mogą wykonywać swojej pracy w sklepach stacjonarnych. Aktywność klientów przeniosła się w dużej mierze do internetu. Spodziewamy się, że w najbliższym czasie perspektywy pozyskania pracowników będą dla pracodawców w handlu lepsze - uważa ekspertka.

Co mogą robić pracodawcy, aby utrzymać miejsca pracy? – Pracodawcy powinni się skupić na tym, aby miejsca pracy zachować, przynajmniej na tyle, na ile jest to możliwe. Widzimy i wierzymy, że sytuacja, z którą się zmagamy jest przejściowa. Już mamy bardzo dużo sygnałów od firm, które odmrażają swoją aktywność i wskazują, że zapotrzebowanie na pracowników będzie rosło. Widzimy też że pracodawcy szukają wspólnie z pracownikami rozwiązań na ten trudny czas – to jest m.in. wykorzystanie zaległych urlopów, próba obniżenia etatu na jakiś czas związana z „tarczą antykryzysową” czy też oczekiwanie, aby pracownik po prostu przeczekał tę sytuację. Ważne jest też to, co mogą zrobić sami pracownicy. To jest czas, kiedy pracownicy powinni pokazać inicjatywę. Lepiej przeczekać i dobrze go wykorzystać niż szukać za chwilę nowej pracy. Mam tu na myśli czynności związane z reskillingiem i upskillingiem – czyli pracą nad umiejętnościami i poszerzaniem kompetencji. Teraz jest czas nauki i dostosowania się do potrzeb rynku oraz pracy nad samym sobą, nad zwiększeniem swojej „zatrudnialności” - podsumowuje Luiza Luranc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6309
Ilość aktualnych ofert: 470006

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    0,39

  • Śr

    0,28

  • Min

    0,23

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.