PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Handlowy chat: Z pandemii wyjdziemy z obawami, które zmienią nasze zakupy

Autor: MW, dlahandlu.pl 7 kwietnia 2020 22:57

Handlowy chat: Z pandemii wyjdziemy z obawami, które zmienią nasze zakupy Beata Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich w fimie Nielsen, fot. mat.pras.

O tym, jak kupujemy w czasie pandemii, jakie będą pod względem zakupów nadchodzące święta oraz jak zmienią się nasze zwyczaje konsumenckie po powrocie do nowej normalności rozmawiamy z Beatą Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich w firmie Nielsen.

- Okres pandemii bardzo mocno wpływa na sposób, w jaki żyjemy, w tym także na sposób, w jaki robimy zakupy. Największe zmiany obserwowaliśmy w tygodniu 11., czyli pomiędzy 9 a 15 marca, kiedy zostało ogłoszone zamknięcie szkół, a Polacy gremialnie udali się na zakupy na zapas. 60 proc. Polaków takie zakupy zrobiło. W danych sprzedażowych obserwowaliśmy wzrost o 50 proc. - to wzrosty porównywalne z typowymi okresami przedświątecznymi. Obserwowaliśmy też, że większym zainteresowaniem cieszy się kanał e-commerce. 30 proc. Polaków zintensyfikowało swoje zakupy w sieci - mówi Beata Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich w firmie Nielsen.

- Obserwując zachowania konsumentów w innych krajach, Nielsen zidentyfikował sześć etapów zachowań konsumenckich. W pierwszym etapie, również w Polsce, zaobserwowaliśmy zainteresowanie produktami prozdrowotnymi. W drugim etapie reaktywnie kupowaliśmy środki sanitarne - pamiętamy ten moment, kiedy na półkach brakowało mydła. Trzeci etap to etap zakupów na zapas. W tej chwili w Polsce jesteśmy w okresie piątym - w tzw. okresie życia z ograniczeniami. Zdecydowanie mniej chodzimy do sklepów, jednocześnie zaczynamy się już obawiać wzrostu cen. Obserwujemy też, że wciąż jesteśmy zainteresowani zakupami online, ale dostępność produktów jest w tym kanale ograniczona. Większość krajów europejskich jest na tym samym etapie. Jedynie Chiny wkraczają powoli w etap szósty, czy etap nowej normalności - wyjaśnia Beata Kaczorek.


W związku z wyjątkową sytuacją, wyjątkowe będę również nadchodzące święta wielkanocne. - Jedynie 5 proc. Polaków zbadanych przez Nielsena przyznaje, że spędzi święta podobnie, jak w tamtym roku. Dla 95 proc. te święta będą wyglądały inaczej. Spędzimy je w większości w mniejszym gronie, inaczej zrobimy zakupy. 80 proc. Polaków obawia się wzrostu cen w tym okresie i mimo że większość z nas chciałaby wydać podobne budżety jak w tamtym roku, to 60 proc. Polaków przyznaje, że kupi w tym roku mniej produktów. To z pewnością w różnym stopniu dotknie różne kategorie. Polacy spodziewają się, że mniej kupią np. alkoholu, ale jednocześnie oczekujemy, że sprzedaż świeżej żywności, czyli też takiej, która wspomaga naszą odporność, niekoniecznie będzie spadała, a może nawet rosnąć. Jednak nie oczekujemy w tym roku rekordowych świątecznych zakupów - przyznaje przedstawicielka Nielsena.

Jak zmienią się nasze zwyczaje zakupowe, kiedy pandemia się skończy?

- Z jednej strony Polacy spodziewają się, że z okresu pandemii wejdziemy w okres trudniejszej sytuacji gospodarczej i powoli na to się przygotowują. Możemy się więc spodziewać, że w najbliższej przyszłości ostrożniej będziemy wydawać swoje budżety. Ale też obserwując różne rynki możemy spodziewać się, że pandemia wpłynie nie tylko na sposób, w jaki robimy zakupy, ale również na nasze postawy - z pandemii wyjdziemy z obawami i inną świadomością. I to także będzie wpływało na sposób robienie zakupów. Oczekujemy, że trendy, które dzisiaj obserwujemy zintensyfikują się, rozwiną albo przyjmą trochę inną formę. Obserwujemy np. wzmożone zainteresowanie produktami lokalnymi i myślę, że możemy się tego spodziewać również w Polsce. Pojawi się nowy impuls w trendzie convenience, czyli zainteresowanie zakupami w kanale e-commerce, które widzimy, pozostanie z nami po okresie pandemii. Możemy też chcieć wychodzić do sklepów trochę rzadziej, jednocześnie kupując większe opakowania.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5725
Ilość aktualnych ofert: 439130

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,19

  • Śr

    1,74

  • Min

    1,49

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.