Henkel zadowolony z wyników finansowych. Podtrzymuje prognozy

- Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel na poziomie 20,1 mld euro, w ujęciu organicznym: +7,8%
- Wzrost zysku z działalności operacyjnej do 2,7 mld euro (+4,2%)
- Marża EBIT na poziomie z ubiegłego roku: 13,4%
- Zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) − 4,56 euro, +9,2% po uwzględnieniu korekty o różnice kursowe.
- Wysokie wolne przepływy pieniężne w wysokości 1,5 mld euro i znaczna poprawa pozycji finansowej netto.
- Proponowana dywidenda na poziomie z ubiegłego roku: 1,85 euro na akcję uprzywilejowaną.
- Odnotowaliśmy wzrost w ujęciu organicznym we wszystkich sektorach biznesowych, utrzymaliśmy stabilną marżę i osiągnęliśmy znaczny wzrost zysku na akcję uprzywilejowaną. Jest to zasługą pracowników Henkla na całym świecie. Wspólnym wysiłkiem osiągnęliśmy postępy w realizacji programu ukierunkowanego rozwoju - nawet w tych trudnych czasach. Pragnę podziękować wszystkim pracownikom za ich niezwykłe zaangażowanie. Szczególne słowa uznania kieruję do pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie krytycznych procesów produkcyjnych i biznesowych w naszych zakładach - mówi Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel.
W roku obrotowym 2021 Henkel osiągnął przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie około 20,1 mld euro, co oznacza wzrost o 7,8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Szczególnie pozytywny wpływ miało tu znaczne ożywienie popytu ze strony branży przemysłowej i fryzjerskiej. W segmencie konsumenckim popyt w wielu kategoriach powrócił do stanu sprzed 2020 roku, w którym był on szczególnie duży jeśli chodzi o artykuły higieniczne i środki czystości oraz produkty do koloryzacji, przy mniejszym popycie na produkty do stylizacji. Jednocześnie wyraźny wzrost cen surowców i kosztów logistyki oraz różnic kursowych miał niekorzystny wpływ na rentowność w roku obrotowym 2021. Dzięki znacznie wyższym wolumenom sprzedaży, wprowadzonym skutecznie podwyżkom cen, aktywnemu zarządzaniu kosztami oraz bieżącym korektom strukturalnym Henkel zdołał z nawiązką zrekompensować wpływ tych wzrostów na swoje zyski. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 4,2%, osiągając poziom 2,7 mld euro. Skorygowana rentowność sprzedaży ukształtowała się na poziomie roku ubiegłego (13,4%), a skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł do 4,56 euro, co oznacza istotny wzrost rzędu 9,2% przy założeniu stałych kursów wymiany walut.
Dywidenda
Uwzględniając powyższe wyniki, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Henkel zaproponuje swoim akcjonariuszom stabilną dywidendę w wysokości 1,85 euro na akcję uprzywilejowaną i 1,83 euro na akcję zwykłą. Daje to wskaźnik wypłaty dywidendy w wysokości 40,5%, czyli nieco powyżej docelowego przedziału 30-40% skorygowanego zysku netto po odliczeniu udziałów niekontrolujących. Spółka wypłaca stabilną dywidendę od początku pandemii COVID-19.
Ponadto z końcem stycznia 2022 roku Henkel ogłosił program skupu akcji własnych o wartości do 1 mld euro, którego realizacja rozpoczęła się już w lutym. Planowane jest odkupienie od akcjonariuszy akcji uprzywilejowanych spółki o łącznej wartości do 800 mln euro oraz akcji zwykłych o łącznej wartości do 200 mln euro. Program ma zostać zakończony najpóźniej do 31 marca 2023 roku.
Połączenie sektorów
- Konsekwentnie realizując nasz program strategiczny, poczyniliśmy znaczne postępy w wielu kluczowych obszarach. W niektórych z nich widzimy jednak potrzebę podjęcia dalszych działań. Z tego względu otwieramy kolejny etap w realizacji naszego programu ukierunkowanego rozwoju: pod koniec stycznia ogłosiliśmy połączenie sektorów biznesowych Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) oraz Beauty Care (kosmetyków) w jeden nowy sektor, który będzie funkcjonował pod nazwą: Henkel Consumer Brands. Dzięki temu stworzymy platformę wieloproduktową generującą przychody rzędu 10 mld euro. Zapewni nam to szersze możliwości dalszej konsekwentnej optymalizacji i takiego kształtowania portfolio produktów, które przełoży się na szybsze tempo wzrostu i osiąganie wyższej marży. Znajduje to również swoje odzwierciedlenie w celach finansowych, jakie stawiamy sobie w perspektywie średnio- i długoterminowej - powiedział Carsten Knobel. - Ponadto, wspomniany wcześniej fundusz Venture Fund II o wartości 150 mln euro oraz nasz nowy Program Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030+ stanowią ważny impuls w tworzeniu innowacji i zrównoważonym rozwoju, a nowy, otwarty i dynamiczny wizerunek naszej marki korporacyjnej wzmacnia nasze cele.
Wyniki sprzedaży i zyski Grupy w roku obrotowym 2021
Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel w roku obrotowym 2021 wyniosły 20,066 mld euro, co oznacza wzrost o 4,2% w ujęciu nominalnym i znaczny wzrost w ujęciu organicznym – o 7,8%. Wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów na przychody ze sprzedaży był ujemny i wyniósł -0,1%. Jednak na skutek niekorzystnych zmian kursów walut przychody ze sprzedaży uległy obniżeniu o -3.5%.
W 2021 roku skorygowany zysk operacyjny (skorygowany zysk EBIT) zwiększył się o 4,2%, do poziomu 2,686 mld euro, wobec 2,579 mld euro w 2020 roku. Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) ukształtowała się na poziomie z ubiegłego roku, wynoszącym 13,4%.
Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 7,0%, do 4,56 euro (w poprzednim roku: 4,26 euro). Przy założeniu stałych kursów wymiany walut skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną był wyższy o 9,2%.
Wskaźnik kapitału obrotowego netto w relacji do przychodów ze sprzedaży zwiększył się do 2,2%, czyli o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z wyjątkowo niskim poziomem odnotowanym w roku ubiegłym (0,7%). Oznacza to stopniową normalizację poziomu kapitału obrotowego netto. W porównaniu z 2019 rokiem, a więc okresem sprzed kryzysu, wskaźnik ten uległ poprawie o 1,7%.
Stan wolnych przepływów pieniężnych wyniósł w sumie 1,478 mld euro, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (2020 rok: 2,340 mld euro), kiedy to na ich poziom wpłynął niezwykle silny spadek kapitału obrotowego netto w ramach przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej.
Pozycja finansowa netto uległa znacznej poprawie, głównie dzięki solidnemu poziomowi wolnych przepływów pieniężnych. Pozycja finansowa netto na dzień 31 grudnia 2021 roku wyniosła -292 mln euro (31 grudnia 2020 roku: -888 mln euro).
Prognozy na 2022 rok
Spółka podtrzymuje prognozy na rok obrotowy 2022 opublikowane pod koniec stycznia. Ze względu na duży poziom niepewności i zmienności panującej na rynku oraz dalszy istotny wzrost kosztów surowców i logistyki, Henkel oczekuje wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym w przedziale 2%–4%, a skorygowanej rentowności sprzedaży (marży EBIT) w przedziale 11,5%–13,5%. Na poziomie całej Grupy Henkel prognozuje, że dynamika skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną (EPS) w roku obrotowym 2022 zamknie się w przedziale między -15% a +5% (wg stałych kursów wymiany).
Zarządzanie portfolio realizowane zgodnie z planem
W ramach aktywnego zarządzania portfolio biznesowym, na początku 2020 roku Henkel wyznaczył sobie cel zakładający zbycie lub likwidację do końca 2021 roku marek i obszarów biznesu generujących sprzedaż o wartości około 0,5 mld euro. Zgodnie z planem do końca 2021 roku spółka zawarła umowy sprzedaży, sfinalizowała transakcje zbycia lub zaprzestała działalności generującej sprzedaż o wartości około 0,5 mld euro w skali roku. Większość tych działań optymalizujących portfolio (takich, jak na przykład zbycie marek Right Guard czy Dry Idea) dotyczyła sektorów Beauty Care oraz Laundry & Home Care.
Ponadto w 2021 roku nastąpiło strategiczne wzmocnienie portfolio Henkel dzięki perspektywicznej akwizycji dynamicznie rozwijającego się przedsiębiorstwa. W ramach sektora biznesowego Laundry & Home Care Henkel umocnił swoją pozycję na rynku francuskim poprzez przejęcie spółki Swania. Nabyte portfolio obejmuje niezwykle atrakcyjne i rentowne segmenty rynku, uzupełniając ofertę Henkel o uznane, innowacyjne marki, takie jak Maison Verte czy YOU.