Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Henkel zadowolony z wyników finansowych. Podtrzymuje prognozy

W roku obrotowym 2021 Henkel osiągnął przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie około 20,1 mld euro, co oznacza wzrost o 7,8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Szczególnie pozytywny wpływ miało tu znaczne ożywienie popytu ze strony branży przemysłowej i fryzjerskiej. W segmencie konsumenckim popyt w wielu kategoriach powrócił do stanu sprzed 2020 roku.
Reklama
  •  Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel na poziomie 20,1 mld euro, w ujęciu organicznym: +7,8%
  • Wzrost zysku z działalności operacyjnej do 2,7 mld euro (+4,2%)
  • Marża EBIT na poziomie z ubiegłego roku: 13,4%
  • Zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) − 4,56 euro, +9,2% po uwzględnieniu korekty o różnice kursowe.
  • Wysokie wolne przepływy pieniężne w wysokości 1,5 mld euro i znaczna poprawa pozycji finansowej netto.
  • Proponowana dywidenda na poziomie z ubiegłego roku: 1,85 euro na akcję uprzywilejowaną. 

 


- Odnotowaliśmy wzrost w ujęciu organicznym we wszystkich sektorach biznesowych, utrzymaliśmy stabilną marżę i osiągnęliśmy znaczny wzrost zysku na akcję uprzywilejowaną. Jest to zasługą pracowników Henkla na całym świecie. Wspólnym wysiłkiem osiągnęliśmy postępy w realizacji programu ukierunkowanego rozwoju - nawet w tych trudnych czasach. Pragnę podziękować wszystkim pracownikom za ich niezwykłe zaangażowanie. Szczególne słowa uznania kieruję do pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie krytycznych procesów produkcyjnych i biznesowych w naszych zakładach - mówi Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel.

 W roku obrotowym 2021 Henkel osiągnął przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie około 20,1 mld euro, co oznacza wzrost o 7,8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Szczególnie pozytywny wpływ miało tu znaczne ożywienie popytu ze strony branży przemysłowej i fryzjerskiej. W segmencie konsumenckim popyt w wielu kategoriach powrócił do stanu sprzed 2020 roku, w którym był on szczególnie duży jeśli chodzi o artykuły higieniczne i środki czystości oraz produkty do koloryzacji, przy mniejszym popycie na produkty do stylizacji. Jednocześnie wyraźny wzrost cen surowców i kosztów logistyki oraz różnic kursowych miał niekorzystny wpływ na rentowność w roku obrotowym 2021. Dzięki znacznie wyższym wolumenom sprzedaży, wprowadzonym skutecznie podwyżkom cen, aktywnemu zarządzaniu kosztami oraz bieżącym korektom strukturalnym Henkel zdołał z nawiązką zrekompensować wpływ tych wzrostów na swoje zyski. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 4,2%, osiągając poziom 2,7 mld euro. Skorygowana rentowność sprzedaży ukształtowała się na poziomie roku ubiegłego (13,4%), a skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł do 4,56 euro, co oznacza istotny wzrost rzędu 9,2% przy założeniu stałych kursów wymiany walut.

 Dywidenda


Uwzględniając powyższe wyniki, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Henkel zaproponuje swoim akcjonariuszom stabilną dywidendę w wysokości 1,85 euro na akcję uprzywilejowaną i 1,83 euro na akcję zwykłą. Daje to wskaźnik wypłaty dywidendy w wysokości 40,5%, czyli nieco powyżej docelowego przedziału 30-40% skorygowanego zysku netto po odliczeniu udziałów niekontrolujących. Spółka wypłaca stabilną dywidendę od początku pandemii COVID-19.

Ponadto z końcem stycznia 2022 roku Henkel ogłosił program skupu akcji własnych o wartości do 1 mld euro, którego realizacja rozpoczęła się już w lutym. Planowane jest odkupienie od akcjonariuszy akcji uprzywilejowanych spółki o łącznej wartości do 800 mln euro oraz akcji zwykłych o łącznej wartości do 200 mln euro. Program ma zostać zakończony najpóźniej do 31 marca 2023 roku.

Połączenie sektorów

- Konsekwentnie realizując nasz program strategiczny, poczyniliśmy znaczne postępy w wielu kluczowych obszarach. W niektórych z nich widzimy jednak potrzebę podjęcia dalszych działań. Z tego względu otwieramy kolejny etap w realizacji naszego programu ukierunkowanego rozwoju: pod koniec stycznia ogłosiliśmy połączenie sektorów biznesowych Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) oraz Beauty Care (kosmetyków) w jeden nowy sektor, który będzie funkcjonował pod nazwą: Henkel Consumer Brands. Dzięki temu stworzymy platformę wieloproduktową generującą przychody rzędu 10 mld euro. Zapewni nam to szersze możliwości dalszej konsekwentnej optymalizacji i takiego kształtowania portfolio produktów, które przełoży się na szybsze tempo wzrostu i osiąganie wyższej marży. Znajduje to również swoje odzwierciedlenie w celach finansowych, jakie stawiamy sobie w perspektywie średnio- i długoterminowej - powiedział Carsten Knobel. - Ponadto, wspomniany wcześniej fundusz Venture Fund II o wartości 150 mln euro oraz nasz nowy Program Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030+ stanowią ważny impuls w tworzeniu innowacji i zrównoważonym rozwoju, a nowy, otwarty i dynamiczny wizerunek naszej marki korporacyjnej wzmacnia nasze cele.

Wyniki sprzedaży i zyski Grupy w roku obrotowym 2021

Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel w roku obrotowym 2021 wyniosły 20,066 mld euro, co oznacza wzrost o 4,2% w ujęciu nominalnym i znaczny wzrost w ujęciu organicznym – o 7,8%. Wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów na przychody ze sprzedaży był ujemny i wyniósł -0,1%. Jednak na skutek niekorzystnych zmian kursów walut przychody ze sprzedaży uległy obniżeniu o -3.5%.

W 2021 roku skorygowany zysk operacyjny (skorygowany zysk EBIT) zwiększył się o 4,2%, do poziomu 2,686 mld euro, wobec 2,579 mld euro w 2020 roku. Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) ukształtowała się na poziomie z ubiegłego roku, wynoszącym 13,4%.

 Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 7,0%, do 4,56 euro (w poprzednim roku: 4,26 euro). Przy założeniu stałych kursów wymiany walut skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną był wyższy o 9,2%.

Wskaźnik kapitału obrotowego netto w relacji do przychodów ze sprzedaży zwiększył się do 2,2%, czyli o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z wyjątkowo niskim poziomem odnotowanym w roku ubiegłym (0,7%). Oznacza to stopniową normalizację poziomu kapitału obrotowego netto. W porównaniu z 2019 rokiem, a więc okresem sprzed kryzysu, wskaźnik ten uległ poprawie o 1,7%.

Stan wolnych przepływów pieniężnych wyniósł w sumie 1,478 mld euro, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (2020 rok: 2,340 mld euro), kiedy to na ich poziom wpłynął niezwykle silny spadek kapitału obrotowego netto w ramach przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej.

Pozycja finansowa netto uległa znacznej poprawie, głównie dzięki solidnemu poziomowi wolnych przepływów pieniężnych. Pozycja finansowa netto na dzień 31 grudnia 2021 roku wyniosła -292 mln euro (31 grudnia 2020 roku: -888 mln euro).

Prognozy na 2022 rok

Spółka podtrzymuje prognozy na rok obrotowy 2022 opublikowane pod koniec stycznia. Ze względu na duży poziom niepewności i zmienności panującej na rynku oraz dalszy istotny wzrost kosztów surowców i logistyki, Henkel oczekuje wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym w przedziale 2%–4%, a skorygowanej rentowności sprzedaży (marży EBIT) w przedziale 11,5%–13,5%. Na poziomie całej Grupy Henkel prognozuje, że dynamika skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną (EPS) w roku obrotowym 2022 zamknie się w przedziale między -15% a +5% (wg stałych kursów wymiany).

Zarządzanie portfolio realizowane zgodnie z planem

W ramach aktywnego zarządzania portfolio biznesowym, na początku 2020 roku Henkel wyznaczył sobie cel zakładający zbycie lub likwidację do końca 2021 roku marek i obszarów biznesu generujących sprzedaż o wartości około 0,5 mld euro. Zgodnie z planem do końca 2021 roku spółka zawarła umowy sprzedaży, sfinalizowała transakcje zbycia lub zaprzestała działalności generującej sprzedaż o wartości około 0,5 mld euro w skali roku. Większość tych działań optymalizujących portfolio (takich, jak na przykład zbycie marek Right Guard czy Dry Idea) dotyczyła sektorów Beauty Care oraz Laundry & Home Care.

 Ponadto w 2021 roku nastąpiło strategiczne wzmocnienie portfolio Henkel dzięki perspektywicznej akwizycji dynamicznie rozwijającego się przedsiębiorstwa. W ramach sektora biznesowego Laundry & Home Care Henkel umocnił swoją pozycję na rynku francuskim poprzez przejęcie spółki Swania. Nabyte portfolio obejmuje niezwykle atrakcyjne i rentowne segmenty rynku, uzupełniając ofertę Henkel o uznane, innowacyjne marki, takie jak Maison Verte czy YOU.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.