Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Inflacja to od miesięcy czynnik wywołujący zakłócenia w handlu

Na poziom konsumpcji w 2022 r. wpływa bardzo wiele zmiennych, w tym zakłócenia w łańcuchu dostaw i niestabilność geopolityczna, ale wydaje się, że presja inflacyjna nabiera coraz większego znaczenia na całym świecie - podaje NielsenIQ.
Reklama

Europejski Raport Inflacyjny NielsenIQ obejmuje 32 kraje i analizuje ceny w każdej z makro kategorii FMCG.

W Europie aż 6.9% wzrostu cen rok do roku

Raport pokazuje, że inflacja w kategoriach FMCG w ostatnich 12 tygodniach, kończących się 24 kwietnia 2022 nadal rośnie, a ceny są wyższe o 6,9% rdr. Przyczynia się do tego również wojna w Ukrainie, która wzmacnia presję inflacyjną. 

8 na 10 makro kategorii pokazuje w tym okresie rosnący wskaźnik infalacji, a inflacja dla makro kategorii takich jak: produkty świeże pakowane, produkty spożywcze i karma dla zwierząt osiągnęła poziom blisko 9%. Dodatkowo rośnie również poziom cen promocyjnych w porównaniu do 2021 r. Kupujący zatem bardzo mocno odczuwają w tym roku rosnący poziom cen; 56% z nich mówi, że normalne tygodniowe zakupy kosztują więcej, niż 6 miesięcy temu.

W regionie inflacja od +1.9% do +69.4%... i nadal rośnie

W kilku krajach Europy Północnej i Wschodniej inflacja wynosi obecnie ponad 10% i wydaje się, że ten trend utrzyma się w dłuższym okresie czasu. W krótkiej perspektywie widzimy, że ceny nadal rosną, a prym wiodą Turcja i Ukraina, gdzie ceny w okresie luty – kwiecień wzrosły odpowiednio o 23% i 14% w porównaniu do okresu listopad-styczeń.

Największy wzrost cen obserwujemy w ostatnim monitorowanym okresie – w kwietniu 2022. Dla koszyka FMCG wskaźnik inflacji NielsenIQ na poziomie Total Poland wyniósł 9,9%. W porównaniu do inflacji GUS1, gdzie raportowany wskaźnik wzrostu cen wynosi 12,4%, wydaje się, że wyższe koszty (transport, energia, surowce) nie zostały jeszcze w pełni przełożone przez producentów i detalistów na ceny detaliczne, zatem możemy spodziewać się dalszego wzrostu cen.

Jest istotna różnica pomiędzy poziomem inflacji koszyka spożywczego i inflacji koszyka chemiczno-kosmetycznego. W kwietniu 2022 wskaźnik inflacji NielsenIQ dla kategorii spożywczych (10,5%) jest wyraźnie wyższy od wskaźnika inflacji dla kategorii chemiczno-kosmetycznych (6,9%). W koszyku spożywczym kategorią z największym wzrostem cen jest kategoria Tłuszczy i dla niej poziom inflacji jest podobny dla grupy produktów markowych i produktów marki własnej. 

 W pierwszych czterech miesiącach 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wartość sprzedaży koszyka FMCG wzrosła o 10,7% i wzrost ten jest przede wszystkim wynikiem zwyżki cen, podczas gdy zmiana sprzedaży w sztukach w niewielkim stopniu przyczyniła się do wartościowego wzrostu koszyka FMCG.  

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum