Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

IPSOS: Blisko 2/3 badanych przeciwne gromadzeniu danych o ich zakupach

Ponad połowa respondentów przeciwna jest zarówno przejściu na e-paragony, jak i całkowitemu zastąpieniu tradycyjnych płatności gotówkowych płatnościami elektronicznymi. Zdaniem zdecydowanej większości respondentów (84 %) dostęp instytucji państwowych do danych o ich zakupach byłby naruszeniem prywatności – wynika z badań IPSOS, przeprowadzonych na zlecenie fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.
Reklama

Rząd rozważa w najbliższych latach możliwość całkowitego zastąpienia tradycyjnych paragonów,
wydawanych w sklepach, przez paragony elektroniczne. Trafiałyby one bezpośrednio do bazy
Ministerstwa Finansów i urzędów skarbowych wraz z danymi kupujących, a klienci otrzymywaliby je
np. na adres email. - Realizując badanie chcieliśmy sprawdzić dominujące w społeczeństwie postawy wobec elektronicznych paragonów w kontekście gromadzenia przez państwo naszych danych zakupowych w powiązaniu z danymi osobowymi – mówi Krzysztof Chmielewski, Senior Research Manager w IPSOS.
Za e-paragonami opowiada się niewiele ponad 1/4 ankietowanych. Nieco większy odsetek
zwolenników e-paragonów jest wśród osób młodszych – do 25 roku życia (33 %). W najstarszej
grupie respondentów sprzeciw wobec e-paragonów jest najsilniejszy – blisko 7 na 10 osób w wieku
powyżej 45 lat opowiada się przeciwko nim.
Blisko 2/3 respondentów jest przeciwnych gromadzeniu przez państwo danych o wszystkich ich
zakupach, w tym blisko połowa (44 %) wyraziła zdecydowany sprzeciw. Zgodę deklaruje niecałe 30% badanych. Najbardziej przychylni gromadzeniu przez państwo danych zakupowych byli respondenci w wieku 26-35 lat – co trzeci wyraziłby na to zgodę. Respondenci powyżej 46 lat najczęściej wyrażali sprzeciw. Przeciwni byli zwłaszcza respondenci z wykształceniem wyższym, a najczęściej za – osoby o wykształceniu poniżej średniego – dodaje Pawel Jazukiewicz, kierownik badania w IPSOS.
Na pytanie o przyczyny sprzeciwu wobec gromadzenia przez państwo danych zakupowych
respondenci odpowiadali najczęściej, że są one ich prywatną sprawą. - Słowo „prywatność” pojawiało się w wypowiedziach respondentów najczęściej ze wszystkich wyróżnionych słów kluczowych. Co trzeci sprzeciw uzasadniany był tym, że gromadzenie przez państwo tych danych kojarzy się z inwigilacją i kontrolą lub stanowi naruszenie wolności osobistych. 11 proc. sprzeciwiających się wskazywało, że nie rozumie po co takie dane miałyby być zbierane i do czego miałyby państwu służyć.
Zdaniem zdecydowanej większości respondentów (84%) dostęp instytucji państwowych do danych o ich zakupach byłby naruszeniem prywatności. 72% ankietowanych nie wyraziłoby zgody na
udostępnienie danych o swoich zakupach do analiz instytucjom publicznym, a 78% - podmiotom
prywatnym do celów marketingowych. W tej kwestii większość badanych wyrażała zdecydowane
poglądy – na oba pytania „zdecydowanie nie” odpowiedziała ponad połowa respondentów.
Zapytani wprost, czy obawialiby się o swoje dane z e-paragonów, respondenci w zdecydowanej większości (80%) odpowiadali twierdząco. Nieco większy odsetek obawiających się wycieku danych zaobserwowano wśród respondentów młodszych - szczególnie uczniów i studentów (85%). Wyraźnie widać, że podczas gdy starsze grupy są nieco bardziej „wyczulone” na kwestie
prywatności, to młodsi częściej świadomi są realnych zagrożeń związanych z gromadzeniem ich
danych.
- Mniej niż połowa ankietowanych stwierdziła, że sama analizowałaby swoje dane zakupowe, gdyby
były im one udostępnione w Internecie. W połączeniu z dużym sprzeciwem wobec e-paragonów
wynik ten wskazuje na brak entuzjazmu wobec tej idei. Korzyści płynące z tego rozwiązania wydają
się nie być wystarczająco atrakcyjne, aby zrekompensować respondentom naruszenie prywatności
spowodowane gromadzeniem ich danych zakupowych – mówi Krzysztof Chmielewski.

*Badanie zrealizowane zostało metodą CAWI (wywiady online), na próbie 1072 Polaków w wieku
17-60 lat, reprezentatywnej w stosunku do rozkładu płci, wieku i miejsca zamieszkania, w dniach 26- 30.08.2016.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum