Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Istnieje bakteria, która zjada zły plastik i produkuje dobry

Japońscy badacze odkryli bakterię, która potrafi rozkładać zaśmiecające środowisko PET - tworzywo sztuczne oparte na ropie. Jednocześnie produkuje biodegradowalne plastiki.

Zanieczyszczenie plastikiem to jeden z najbardziej palących problemów związanych z naturalnym środowiskiem - przypominają eksperci z japońskiego Nara Institute of Science and Technology. Odpady z tworzyw zalegają w oceanach i na lądach, szkodząc organizmom dzikim i ludziom. Do najczęściej stosowanych tworzyw sztucznych należy PET czyli poli(tereftalan etylenu).

Japoński zespół na łamach "Scientific Reports" opisał tymczasem bakterię, która może pomóc w rozwiązaniu poważnego kłopotu na dwa sposoby. Po pierwsze, jest ona zdolna do rozkładania PET używanego do wyrobu butelek, ubrań, opakowań i całej masy innych produktów. Jednocześnie wytwarza substancję, którą można wykorzystać w charakterze tworzywa bezpiecznego dla środowiska.

"Niektóre bakterie posiadają odpowiednie enzymy do degradacji PET, plastiku sprawiającego najwięcej problemów środowisku. Nasze badania pokazały, że bakteria Ideonella sakaiensis zamienia PET w PHB - poli(3-hydroksymaślan) - jeden z polihydroksyalkanianów - plastik, który jest biodegradowalny" - wyjaśnia jeden z autorów publikacji, Shosuke Yoshida.

"Wierzymy, że odkrycie to może być ważne z punktu widzenia redukcji zanieczyszczeń plastikiem. Pokazaliśmy, że w bakterii I. sakaiensis degradacja PET i synteza PHB są z sobą funkcjonalnie połączone. Może to oznaczać nową ścieżkę, w której bakterie rozkładają trudny w przetwarzaniu PET i wykorzystują powstające substancje do syntezy biodegradowalnego plastiku PHA" - podkreśla specjalista.

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.