Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Jak eksponować piwo w małym sklepie?

Przed nami sezon zwiększonej sprzedaży piwa i napojów bezalkoholowych. Jak przygotować się na najgorętszy pod względem ich popularności czas w roku i zmaksymalizować zyski dzięki ich dobrej ekspozycji?
Reklama

Jak wynika z danych gromadzonych przez CMR, sklepy o powierzchni do 300 mkw. odpowiadają za ponad 80% sprzedaży piwa, a latem skokowo zwiększają dzięki niemu liczbę dokonywanych transakcji. Wyjątkowo dużymi wzrostami charakteryzują się przy tym radlery i piwa smakowe. Dlatego też przygotowując się do najcieplejszej pory roku detaliści poszerzają zazwyczaj ich asortyment – wynika z analiz CMR. Z doniesień agencji wynika, że bardzo podobną dynamikę sprzedaży w ciągu roku wykazują napoje bezalkoholowe. Podczas wizyty w małoformatowej placówce sięga po nie co piąty, a latem – co czwarty klient. Klienci, którzy odwiedzają sklep w tym celu, najczęściej decydują się na produkty gazowane (34% transakcji). Na dalszych miejscach znajdują się soki, nektary, napoje niegazowane i najróżniejsze wody. By wykorzystać nadarzającą się okazję, przygotować sklep na upały i jeszcze bardziej zwiększyć wolumen sprzedaży warto więc zadbać o dobrą ekspozycję butelek, puszek i kartonów. 

Piwo podlega generalnym zasadom skutecznej ekspozycji towarów kategorii FMCG. Dobierając jego lokalizację trzeba jednak zadbać o to, by warunki nie prowadziły do skrócenia jego przydatności do spożycia. - W dużym uproszczeniu, skuteczna ekspozycja w handlu sprowadza się do oświetlania towarów wiązką o barwie w ich dominującej kolorystyce oraz umieszczaniu ich na kontrastującym tle. Butelki piwa są w przeważającej części brązowe bądź zielone. W podkreśleniu ich wizualnych walorów zastosowanie znajdują więc oprawy emitujące ciepłe światło w temperaturze barwowej do 3000 kelwinów – mówi Filip Gabryelczyk, menedżer sprzedaży segmentu Retail TRILUX Polska. - Prócz kwestii estetycznych, wykorzystanie ciepłego światła ma znaczenie dla zachowania wysokiej jakości produktu. Duża zawartość niebieskiej wiązki i ultrafioletu oraz ekspozycja na intensywne promienie słoneczne przyspieszają starzenie się piwa. Choć butelki zaprojektowane są tak, by minimalizować te negatywne efekty, zapewniona przez nie ochrona może okazać się niewystarczająca – tłumaczy Gabryelczyk. Wybierając regał, w którym wystawione ma być piwo butelkowe, należy więc szukać zacienionego miejsca, do którego nie dociera zbyt wiele światła naturalnego. Decydując się na konkretne rozwiązania oświetleniowe, warto natomiast dobierać źródła o ciepłej barwie – z minimalną zawartością w spektrum wiązki niebieskiej. Zapewni to zachowanie walorów kolorystycznych i smakowych piwa przez czas wskazany na etykiecie.

Puszki – zarówno te zawierające piwo, jak i napoje bezalkoholowe, kartony i opakowania PET są bardzo silnie zróżnicowane pod względem rozmiarów, kształtów i kolorystyki. Tymczasem, najważniejszym czynnikiem determinującym optymalną barwę oświetlenia i ekspozytorów jest dominujący odcień towaru. Dlatego też, zamiast różnicować parametry opraw funkcjonujących w obrębie działu napojów, wykorzystuje się zazwyczaj źródła światła o pośredniej temperaturze barwowej, wynoszącej około 4000 K. – Ważniejsze – i łatwiejsze do wykonania – niż dobór rozwiązania do kolorystyki poszczególnych produktów jest zachowanie spójności z całościowym konceptem sklepu i bezpośrednim otoczeniem napojów – mówi Filip Gabryelczyk. - W przypadku tła w zimnych odcieniach, warto zastosować chłodne światło. Doskonale sprawdza się ono także w przypadku lodówek, wizualnie podkreślając panującą w nich temperaturę. Jeśli mamy do czynienia z regałami w ciepłej kolorystyce, dobrym dopełnieniem będzie światło o dopasowanej barwie – dodaje Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska.

Spodziewając się w upalne dni zwiększonego zainteresowania klientów napojami, warto umieścić je w strefie bezpośrednio przylegającej do kas. Według badań TNS OBOP, niemal 70% Polaków podejmuje impulsowe decyzje zakupowe i wkłada do koszyka produkty, na które zwróci uwagę czekając w kolejce. Prawdopodobieństwo, że rzeczywiście tak się stanie, można zwiększyć wybierając do „złotej strefy” produkty o wysokiej rotacji. Kolejnym kryterium powinna być szczególnie duża marża – warto maksymalizować szansę zakupu tych towarów, na których zarabia się najwięcej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum