Jak przywiązać do siebie konsumenta kiedy liczy się cena? Nowe wyzwania dla marek

- 48 proc. badanych oceniło, że dochód jego gospodarstwa domowego spadł. 46 proc. zwraca większą uwagę na promocje.
- 56 proc. shoperów oczekuje od marek, że będą społecznie zaangażowane, a 54 proc. uważa, ze marki wciąż nie robią wystarczająco dużo by dbać o zdrowie konsumentów.
- Przywiązanie konsumenta do marki staje się wyzwaniem. Jak pogodzić szczupłe portfele z zaangażowaniem w walkę o planetę?
Shopper Barometr to badanie realizowane w ramach międzynarodowego badania OSE (Observation of Shopper Marketing) przez in-Store Media na kilku światowych rynkach. Teraz po raz pierwszy zostało przeprowadzone w Polsce w dwóch falach – tuż przed pandemią, w październiku 2019 r. oraz w marcu 2022 r.
Zachowania konsumentów zmieniają się
48 proc. badanych oceniło, że dochód jego gospodarstwa domowego spadł. Wpłynęło to w dużym stopniu na to, jak konsumenci robią zakupy. 46 proc. zwraca większą uwagę na promocje, a 39 proc. wybiera tańsze produkty.
- Cena jest największym czynnikiem wyborów, niezależnie od kategorii. W przypadku słodyczy liczą się także promocje. Jeśli chodzi o przywiązanie do marki, to największe jest w kategorii kosmetyków (62 proc.) i alkoholi (61 proc.) – mówi Bartosz Domaradzki, in-Store Media Polska.
Marki muszą dbać o zdrowie konsumentów
- Podczas pandemii bardziej skupiliśmy się na zdrowiu, więcej posiłków przygotowywaliśmy w domu. Zwracamy jeszcze większa uwagę by kupować to co polskie i co zdrowe – mówi Bartosz Domaradzki, in-Store Media Polska.
56 proc. shoperów oczekuje od marek, że będą społecznie zaangażowane, a 54 proc. uważa, ze marki wciąż nie robią wystarczająco dużo by dbać o zdrowie konsumentów.
Jak wynika z raportu, dla 59% Polaków na zmianę zazwyczaj kupowanej marki wpływa informacja w sklepie (plakat, ekran reklamowy. To drugi w kolejności czynnik po rekomendacji kupowanej marki przez bliską osobę (77%).
Zdaniem Mateusza Głowackiego, Dyrektora Badań Ilościowych Ipsos Polska, krótkoterminowo na zachowania konsumentów będą wpływać promocje. - Ceny będą rządzić. Pomysły na oryginalne promocje, przywiązujące do sklepu, do marki, będą miały ogromne znaczenie – mówi.
- Długoterminowo wydaje się, że kluczową zmienną będą wyzwania związane z klimatem. Można domniemywać, że wygranymi będą ci, którym uda się pogodzić wątek planety z wątkiem inflacyjnej i wojennej presji na portfele. Np. przekonać konsumentów, że poprzestawianie na czymś mniejszym, wydawanie mniej może być dobre dla planety albo, że można dokonywać wyborów, które są zarówno ekonomiczne jak i korzystne dla planety – dodał.