Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Jak robimy zakupy stacjonarne po dwóch lockdownach?

Fintech Stocard zbadał zwyczaje zakupowe Polaków pomiędzy początkiem 2020 roku i lipcem roku 2021. Dane były zbierane poprzez aplikację Stocard, z której korzystają 2 miliony Polaków, w stacjonarnych sklepach i punktach sprzedaży w okresie od 6 stycznia 2020 do 19 lipca 2021 roku.
Reklama
  • Raport uwzględnia wyłącznie zakupy dokonywane stacjonarnie.
  • Dane transakcyjne obejmują zakupy w następujących sklepach sieci handlowych: Carrefour, Biedronka, Kaufland, Auchan, Lidl oraz stacjach: Total, BP, Lotos, Moya, Circle K.

 

Rzadziej robimy zakupy po południu

Z danych Stocard wynika, że rzadziej zakupy robimy po południu - od godz. 16 do 18. Wynika to najpewniej z faktu, że spora część pracowników na stałe przeszła w tryb pracy zdalnej lub hybrydowej, a więc nie odwiedza sklepów tuż po pracy. W trakcie pandemii do sklepów ruszamy częściej w późnych godzinach wieczornych, np. po godz. 21 (ta tendencja nasiliła się zwłaszcza po drugim lockdownie).

Zmniejszył się również odsetek konsumentów robiących zakupy niedługo przed południem, w godz. 10-11. Polski rząd tę porę dwukrotnie określił jako “godziny dla seniorów” - jednak co ciekawe, nawet po wycofaniu się z tego rozwiązania, Polacy nie wrócili do sklepów w tych godzinach. Więcej konsumentów robi za to zakupy wcześnie rano.

- Mimo że przestały obowiązywać godziny dla seniorów - konsumenci przyzwyczaili się robić zakupy w innych godzinach lub do wielu z nich nie dotarła informacja o ich zniesieniu - zauważa Katarzyna Zborowska-Germann, Head of Retail Sales CEE w Stocard.

Sobota w odwrocie

Zmieniliśmy też preferowane dni zakupowe - rzadziej niż przed pandemią kupujemy w soboty, za to częściej w poniedziałki, środy i - co ciekawe - niedziele. Mimo że wciąż - podobnie jak przed pierwszym lockdownem - są to ustawowo dni wolne od handlu. - Należy pamiętać, że są punkty, które na różne sposoby, również legalnie, otwierały się w siódmy dzień tygodnia. Po ostatniej zmianie prawa, wprowadzającej pozwolenie na handel w niedziele tylko dla placówek, których przychody z usług pocztowych stanowią większość, najpewniej to się zmieni - mówi ekspertka Stocard. - Ponadto nasze dane były zbierane m.in. w sieciach stacji benzynowych, takich jak BP czy Circle K. One są otwarte nierzadko przez cały tydzień, 24 godziny na dobę.

Kolejne lockdowny - czy ogólnopolskie, czy lokalne - na pewno będą miały wpływ na obrót w “tradycyjnych” sklepach. Widać jednak, że ludzie wracają do sklepów i zakupy stacjonarne to wciąż lwia część ich wydatków. Przykłady wielu branż - choćby RTV - pokazują jednak, że producenci nie mają się czym martwić - twierdzi Zborowska-Germann.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.