Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Jak sieci zarabiają na dłuższych godzinach otwarcia i pracy w niedziele?

Sieci handlowe w Polsce wydłużają godziny otwarcia sklepów. Związkowcy protestują przeciwko tym praktykom. Czy dłuższe godziny otwarcia to większe zyski detalistów?
Reklama

Zmiany godzin otwarcia sklepów detalicznych, przede wszystkim supermarketów, są coraz częstszym zjawiskiem od początku pandemii covid-19.

- Początkowo sieci handlowe decydowały się na to rozwiązanie w celu bardziej równomiernego obłożenia supermarketów klientami, co było szczególnie istotne w erze restrykcyjnych ograniczeń dotyczących liczby klientów mogących jednocześnie przebywać w sklepie. W 2021 sieci handlowe okazjonalnie decydowały się natomiast na akcje wydłużania godzin otwarcia sklepów w okresach, w których spodziewane było większe obciążenie, na przykład przed świętami państwowymi czy w okresie długich weekendów. Przykładami są decyzje Biedronki przed weekendem majowym, oraz Biedronki i Lidla przed zaostrzeniem restrykcji pod koniec marca 2021 - mówi nam Maciej Kraus, partner, Movens Capital. 

Trend wydłużania godzin otwarcia wielkopowierzchniowych sklepów obecny jest w krajach zachodnich od końca XX wieku, w myśl zasady: klient powinien móc dostać co tylko chce, kiedy tylko chce.

- Takie podejście pozwala podnieść marże na niektórych produktach dzięki zwiększeniu ich dostępności – w tym wypadku, w ujęciu czasowym. Ogromne sukcesy odnosi w ostatnich latach format convenience store. Istotną cechą tego typu sklepów są długie godziny otwarcia. Ich sukces zasygnalizował potrzebę dostępności produktów w późnych godzinach po stronie klientów, a decyzja wielkich sieci handlowych sprawia, że convenience stores nie będą już jedynym wyborem. Nie wymieniając nazw, jedna z sieci supermarketów dzięki otwarciu w "wolne niedziele" zwiększyła obroty o 15% - podaje nasz rozmówca. 

Jego zdaniem, nie należy natomiast spodziewać się, że trend wydłużania godzin ma swoje granice. Podczas, gdy w Polsce sieci handlowe wydłużały swoje godziny otwarcia w czasie pandemii, w krajach zachodnich następował odwrotny trend.

- W Wielkiej Brytanii sieci takie jak ASDA czy Tesco, które były pionierami udostępniania przestrzeni sklepowej klientom przez 24 godziny na dobę, niemal zupełnie zrezygnowały z tego rozwiązania, podobnie jak ich bezpośrednia konkurencja. Głównym powodem był bardzo szybki rozwój usług delivery w segmencie codziennych zakupów. Na ograniczonym rynku „nocnych klientów” szybko zaczęło brakować miejsca dla wielkopowierzchniowych supermarketów – konkurencja ze strony wirtualnych sklepów jest w wstanie zapewnić produkty jeszcze szybciej i wygodniej. Szybki rozwój tego segmentu w Polsce może sprawić, że wydłużanie godzin otwarcia przez sieci handlowe nie stanie się długotrwałym trendem - podsumowuje ekspert.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.