Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Jak wybrać odpowiednią franczyzę dla siebie?

Nie da się krótko odpowiedzieć na pytanie „ile trzeba mieć, aby zacząć działać jako franczyzobiorca?”. Wszystko zależy od branży, w jakiej chcemy działać i od konkretnego franczyzodawcy.
Reklama

Przy podejmowaniu decyzji należy pamiętać, że na rynku funkcjonują dwa główne typy franczyz – tak zwane „miękkie” i „twarde”. W wypadku franczyz określanych jako „miękkie” franczyzobiorca otrzymuje przede wszystkim logo, wsparcie grupy (mogące mieć odzwierciedlenie np. w lepszych warunkach zakupu towaru) i wspólny marketing. Takie rozwiązanie możemy spotkać w każdej branży – od sklepów spożywczych po warsztaty samochodowe, a do najbardziej rozpoznawalnych na rynku należą m.in. sklepy ABC. Do tej kategorii należą również franczyzy prowadzone przy okazji już realizowanej działalności gospodarczej.

Franczyzy „twarde” w znacznym stopniu określają zasady funkcjonowania franczyzobiorcy, pozostawiając jednocześnie niewielki margines (lub żaden) na jego inwencję. Ten typ najczęściej preferują największe podmioty na rynku z różnych branż, np. McDonald's. Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety. Wiele zależy od indywidualnych oczekiwań franczyzobiorcy i jego pomysłu na biznes. Podobnie jest z wymaganiami stawianymi franczyzobiorcy na starcie współpracy w zakresie posiadania określonego lokalu czy doświadczenia w branży. Na rynku funkcjonuje również trzeci typ, w ramach którego są elementy, które mają określony standard i nie można na nie wpływać, jednak poza nimi franczyzodawcy mają znaczne pole do samodzielnego kreowania i rozwijania biznesu. W taki sposób funkcjonują np. salony dedykowane Furgonetka Punkt czy niektóre koncepty spożywcze. Model ten pozwala np. na wybór części asortymentu czy dostawców - wskazuje Grzegorz Sierak.

Umowa z franczyzodawcą

Początkiem każdej współpracy jest umowa franczyzowa. Warto dokładnie się z nią zapoznać i przed podpisaniem wyjaśnić wszelkie wątpliwości oraz doprecyzować, jeśli widzimy taką potrzebę. Umowa powinna zawierać zarówno zobowiązania franczyzobiorcy wobec franczyzodawcy, jak i odwrotnie. Kluczowe są również warunki finansowe – jaki wkład własny jest niezbędny do rozpoczęcia współpracy i na co jest on przeznaczany, jakie dodatkowe koszty są niezbędne do poniesienia, jak wyglądają rozliczenia miesięczne, czy istnieje opłata stała licencyjna (a jeśli tak - czy mamy z niej jakieś korzyści), a także czy franczyzodawca uczestniczy w podziale zysków, a jeśli tak to w jaki sposób. Na pewno „czerwoną lampkę” powinny zapalić wszelkie stałe opłaty czy wstępne opłaty licencyjne opisywane jako koszt przystąpienia do sieci, czyli nieprzekładające się bezpośrednio na jakiekolwiek świadczenia franczyzodawcy względem franczyzobiorcy. Z punktu widzenia franczyzobiorcy istotne jest również określenie zakresu swobody działalności w ramach wybranego konceptu franczyzowego, zasad opuszczenia sieci i konsekwencji z tym związanych. W przypadku tych ostatnich mam również na myśli np. ryzyko pozostania ze specjalistycznym sprzętem czy wyposażonym lokalem - wyjaśnia Grzegorz Sierak.

Bilans zysków i strat

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.