Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Jak wysokie ceny paliw i energii wpływają na funkcjonowanie sieci handlowych?

Wyższe koszty bieżącego utrzymania sklepów i transportu to tylko niektóre z negatywnych efektów wzrastających cen paliw i energii. O tym, jak wpływają one na funkcjonowanie sieci handlowych mówi Marcin Czaplicki, CFA, ekspert PKO BP.
Reklama
  • Wzrost cen paliw ma wpływ na inflację przez kilka kanałów. Przede wszystkim wydatki Polaków na paliwa to 5,32% koszyka konsumenckiego i w tej części wpływ wzrostu cen paliw jest bezpośredni.
  • Rosnące ceny paliw to także wyższe koszty transportu. Jeżeli ich wzrost jest odpowiednio duży, może się też przełożyć na wyższe ceny towarów w sklepach oraz koszty dostawy zamówień internetowych.
  • Wyższe ceny paliw stanowią więc dla sklepów dodatkowe koszty. Wobec tego sprzedawcy, jeżeli tylko będą mogli, przeniosą je na swoich klientów.

 

Ceny paliw rosną

- Przyczyn wzrostu cen paliw jest kilka. Najważniejszą są rzecz jasna wyższe ceny ropy naftowej w połączeniu ze słabszym kursem PLN wobec USD. Na to nakładają się koszty regulacyjne (np. rosnące ceny certyfikatów CO2). W ostatnim czasie nie bez znaczenia pozostają także rosnące marże sprzedawców (hurtowych i detalicznych) – mówi czaplicki w rozmowie z dlahandlu.pl.

- Stabilizacja cen ropy od końca października oznacza, że już w połowie listopada możemy zobaczyć niewielkie spadki cen na stacjach. To, czy utrzymają się w dłuższej perspektywie będzie zależało od kombinacji rosnącej produkcji (tu kluczowe są decyzje OPEC oraz dodatkowa podaż z USA) oraz globalnego popytu, który może wyhamować z uwagi na słabnące perspektywy wzrostu gospodarczego, m.in. w Chinach – dodaje.

Jego zdaniem, wzrost cen paliw ma wpływ na inflację przez kilka kanałów. Przede wszystkim wydatki Polaków na paliwa to 5,32% koszyka konsumenckiego i w tej części wpływ wzrostu cen paliw jest bezpośredni. Poza tym rosnące ceny w tej kategorii wpływają (pośrednio) na szereg innych kategorii, m.in. usługi transportowe oraz turystyczne (w zorganizowanych wyjazdach zagranicznych istotną rolę odgrywają przeloty samolotem).

Ceny w sklepach efektem drogiego paliwa?

- Rosnące ceny paliw to także wyższe koszty transportu. Jeżeli ich wzrost jest odpowiednio duży, może się też przełożyć na wyższe ceny towarów w sklepach oraz koszty dostawy zamówień internetowych – mówi ekspert.

- Rosnące ceny paliw mają wpływ na koszt produkcji żywności, w szczególności tej przetworzonej. Wpływ ten jest w przypadku żywności przetworzonej porównywalny do kosztu surowców, ale znacznie mniejszy niż koszty pracy. W końcu wzrost cen paliw z biegiem czasu może się przełożyć także na wyższe ceny opakowań, a przynajmniej tych z tworzyw sztucznych, które produkowane są z ropy (kartony, słomki, butelki, reklamówki) – wymienia Marcin Czaplicki.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.