Jakie soki i nektary piją Polacy? Colian na czele rankingu "Równi w biznesie"

Autor: dlahandlu.pl 6 września 2018 13:26

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Według oceny ekspertów Eurocash, produkty takie jak „Caprio”, „Tarczyn”, „Tymbark”, „Dr. Wit” i „Kubuś” kupimy za porównywalną cenę zarówno w sklepach małopowierzchniowych, jak i w supermarketach czy dyskontach. Liderem tegorocznego zestawienia jest Colian znany z soków i nektarów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny w rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce: Hortex Holding („Costa”, „Hortex”).

Nieco gorzej wypadł trzeci na liście największych producentów, a szósty w rankingu „Równi w Biznesie” Polmlek, który mimo to może pochwalić się prowadzeniem najlepszej na rynku, jednolitej dla wszystkich rodzajów sklepów polityki cenowej. Jednocześnie ta sama firma jest dziesiąta na liście jeśli chodzi o dystrybucję, przez co produkty takie jak: „Fortuna”, „Garden”, „Pysio” i „Sonda Vita” łatwiej znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych niż w sklepach osiedlowych. Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła piąta pod względem wartości produkcji Coca-Cola Company. Jej sok „Cappy” zamyka ranking jeśli chodzi o porównanie średnich jego cen w sklepach małopowierzchniowych oraz w supermarketach i dyskontach. Ta sama firma w najmniejszym stopniu spośród dziesięciu największych producentów soków i nektarów w Polsce realizuje swój wzrost sprzedaży poprzez wzrost na rynku małoformatowym.

Wyniki rankingu producentów soków i nektarów ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
1. COLIAN 83
2. MASPEX 80
3. VICTORIA CYMES 58
MARWIT 58
5. HORTEX HOLDING 57
6. POLMLEK 53
7. FOODCARE 51
DAWTONA 51
9. PURE PLUS 33
10. COCA-COLA COMPANY 27
Im więcej punktów tym bardziej zrównoważona strategia.

Największym wygranym tegorocznego rankingu jest Colian, który w porównaniu do zeszłego roku awansował, aż o osiem miejsc. Swój wynik o 4. miejsca poprawiła też Victoria Cymes. Największe spadki zanotowali zagraniczni producenci: koreański Pure Plus (spadek z miejsca 3. na 9.) i Coca-Cola Company (spadek z 4. na 10. pozycję).

- Jeśli chodzi o ofertę soków, to właściciele małoformatowych sklepów za często stoją na przegranej pozycji w stosunku do dyskontów czy hipermarketów. Nie tylko ze względu na wyższe ceny, po jakich muszą nabywać towary, ale również przez brak przychylności części producentów – również tych wiodących – i pomijaniu przez nich niezależnego handlu podczas planowania dystrybucji, cen i promocji – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od czerwca 2017 do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.
Ranking „Równi w Biznesie” jest wspólną inicjatywą Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Negan 2018-09-19 12:04:33

    Ja lubię pomarańczowego Dr Witta, pyszny :)

  • Nina 2018-09-16 14:39:15

    Ja tam wolę pić lekko gazowaną cisowiankę. Soki to za słodkie dla mnie no chyba że wyciskane w domu z pomarańczy na przykład wtedy to jak najbardziej

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6231
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.