PARTNER PORTALU

Jakie wyzwania czekają na nowego szefa Tesco?

Autor: dlahandlu.pl 5 października 2020 09:40

Jakie wyzwania czekają na nowego szefa Tesco? Akcjonariusze Tesco liczą na dywidendę, fot. Shutterstock

Nowy dyrektor generalny Tesco, Ken Murphy, oficjalnie rozpoczął swoją kadencję jako szef największej sieci supermarketów w Wielkiej Brytanii. Analitycy określili ją jako „nowy rozdział” dla spożywczego giganta. W zeszłym roku Murphy - były dyrektor Walgreens Boots Alliance - został mianowany następcą Dave'a Lewisa i ostatecznie przejął stery 1 października br.

Ken Murphy obejmuje stery w momencie, gdy pokład opuścili Alan Stewart, dyrektor finansowy oraz Charles Wilson, szef hurtowni Booker, należącej do Tesco.

Clive Black z Shore Capital uważa, że wraz z nowym szefem nadchodzi nowy rozdział w historii Tesco, w którym wyzwania mają raczej charakter zewnętrzny niż wewnętrzny. - Kontekst, w którym Murphy dołącza do Tesco, nie może bardziej różnić się od chaosu odziedziczonego przez jego bardzo efektywnego poprzednika, Dave'a Lewisa. Podczas gdy Lewis stanął w obliczu tsunami wewnętrznego wyzwania (skandal księgowy z 2014 roku - przyp.red.), teraz przekazuje pałeczkę swojemu następcy w odpowiednim tempie, kierunku i wysokości - powiedział Black.

Ekspert podkreślił, że Murphy będzie musiał stawić czoła takim wyzwaniom, jak stosunki między Wielką Brytanią a UE i potencjalne cła z Brexitu, recesja gospodarcza oraz wpływ Covid-19.

Tesco osiągnęło wysoką sprzedaż w czasie pandemii, odnotowując 10,5-procentowy wzrost w ciągu 12 tygodni poprzedzających 6 września - wynika z danych firmy Kantar.

Supermarket obniżył również ceny, aby utrzymać klientów w czasie nadchodzącej recesji -  Tesco uruchomiło program Aldi Price Match, a także szereg ofert wyłącznie dla posiadaczy kart Clubcard.

Główni inwestorzy przekazali Murphy'emu że wypłacenie dywidend akcjonariuszom powinno być  priorytetetem. W zeszłym roku Tesco sprzedało Lloyds swój portfel kredytów hipotecznych za 3,8 miliarda funtów, a niedawno sprzedało swoje operacje w Tajlandii i Malezji za około 8 miliardów funtów.

- Wśród akcjonariuszy przewijają się komentarze o planowanej specjalnej dystrybucji 5 miliardów funtów po zakończeniu sprzedaży aktywów Tesco w Tajlandii i Malezji, co odpowiada około 51 pensom za akcję - powiedział dyrektor inwestycyjny firmy AJ Bell, Russ Mold.

Mold twierdzi, że lockdown zwiększył sprzedaż w supermarketach, jednak Tesco nadal traciło udziały na rzecz swoich konkurentów.

Grupa Tesco zanotowała w pierwszym kwartale roku obrotowego 2019/20 wzrost sprzedaży o 8 proc. rdr. Sprzedaż LfL wzrosła o 7,9 proc. W swoich wynikach firma nie uwzględniła rynków, które opuszcza, czyli Tajlandii, Malezji i Polski.W Wielkiej Brytanii i Irlandii sprzedaż sieci wzrosła o 9,2 proc. r/r, a sprzedaż LfL o 8,2 proc. W Europie Centralnej, z wyłączeniem Polski, sprzedaż wzrosła o 3,3 proc., a sprzedaż LfL o 3,9 proc.

Sprzedaż całej Grupy wyniosła 13,380 £m. Sama Europa Centralna (poza Polską) to 968 £m czyli ok. 4,77 mld zł.

18 czerwca podano, że Salling Group, spółka macierzysta Netto Polska, porozumiała się z Tesco Polska w sprawie przejęcia całości działalności spółki – w tym jej sklepów i magazynów. Transakcja obejmuje przejęcie 301 sklepów i dwóch magazynów. Wartość transakcji jest równa Enterprise Value  w wysokości 900 mln zł. Transakcja musi zostać zweryfikowana i zatwierdzona przez urzędy regulacyjne. Jej sfinalizowanie spodziewane jest w czwartym kwartale 2020 roku.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7200

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.