Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Jemy coraz mniej jaj

Polska jest jednym z największych eksporterów jaj w UE. W 2020 r. produkcja konsumpcyjnych jaj wyniosła ok. 10 mld sztuk. Dlaczego zatem konsumpcja jaj w naszym kraju na osobę jest niższa niż przed dekadą?
Reklama

"Podaż jaj z produkcji krajowej znacząco przewyższa zapotrzebowanie rynku wewnętrznego, dlatego Polska jest jednym z największych eksporterów tego asortymentu w Unii Europejskiej. Ponieważ kraje UE są głównym rynkiem zbytu dla jaj produkowanych w Polsce, to sytuacja popytowa na rynku wspólnotowym w największym stopniu determinuje rozmiar eksportu" - powiedział zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.

Zaznaczył, że Polska zaliczana jest do grona największych producentów jaj w Unii Europejskiej. Krajowa produkcja jaj kurzych konsumpcyjnych w 2020 r. wyniosła ok. 10 mld sztuk. Polska jest trzecim, po Hiszpanii i Niemczech, producentem jaj w UE z 17 proc. udziałem w unijnej produkcji. Wroński zwrócił uwagę, że rozwój krajowej produkcji jest stymulowany przez m.in. popyt eksportowy, ale także spożycie w kraju.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku za granicę sprzedano 141 tys. ton jaj za 160 mln euro wobec 192 tys. ton i 204 mln euro w roku 2020. Mniejszy eksport jaj był wynikiem ograniczeń w handlu międzynarodowym z powodu epidemii Covid-19 oraz w funkcjonowaniu firm z sektora HoReCa. Kolejna przyczyna spadku eksportu wynikała z ograniczeń nałożonych przez kraje trzecie z powodu wystąpienia w Polsce grypy ptaków - tłumaczył wiceszef Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Wiceszef KOWR zauważył, że światowa produkcja jaj kurzych od lat wykazuje tendencję wzrostową. W 2020 r. osiągnęła poziom 86,7 mln ton, o 3 proc. wyższy niż w roku poprzednim i o 70 proc. wyższy niż w 2000 roku. Największym światowym producentem jaj kurzych są Chiny, które dostarczają około 35 proc. globalnej podaży. Na drugim miejscu w światowym rankingu plasują się Stany Zjednoczone (z 8 proc. udziałem), a następnie Indie (7 proc.) i Unia Europejska (6 proc.).

W Polsce, w strukturze produkcji 85 proc. stanowią jaja konsumpcyjne, pozostałe 15 proc. - to jaja wylęgowe. W latach 2018-2020 roczna produkcja jaj kurzych (łącznie konsumpcyjnych i wylęgowych) kształtowała się na względnie stabilnym poziomie wynoszącym 11,7-12,0 mld sztuk. W 2020 r. wyprodukowano 10 mld sztuk jaj konsumpcyjnych wobec 10,3 mld sztuk w roku 2019.
Produkcja jaj kurzych jest w znacznym stopniu skoncentrowana regionalnie, najwięcej ferm wylęgowych jaj jest na terenie województwa wielkopolskiego i mazowieckiego. Z tych dwóch województw pochodzi aż 56 proc. całej produkcji krajowej - poinformował wiceszef KOWR.

Dodał, że jaja, ze względu na szerokie zastosowanie oraz walory odżywcze są cennym składnikiem diety człowieka oraz niezbędnym surowcem dla przemysłu spożywczego, jednak konsumpcja jaj w naszym kraju na osobę jest niższa niż przed dekadą. Według danych bilansowych GUS w latach 2019-2020 statystyczny Polak zjadał 156-157 sztuk jaj kurzych rocznie, podczas gdy jeszcze przed 2011 rokiem ich spożycie przekraczało 200 sztuk rocznie. Jest to jeden z najniższych wskaźników na świecie, mimo iż produkcja w naszym kraju jest dość duża - zauważył Wroński.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.