Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

JLL: Polska na celowniku marek z Europy Wschodniej

Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze 2017 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Od stycznia do czerwca 2017 r. rynek nieruchomości handlowych urósł o 63 100 mkw., z czego na centra handlowe przypadło 16 600 mkw., na parki handlowe – 21 500 mkw., a na wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe – 25 000 mkw. Do użytku oddano m.in. wolnostojący sklep Agata Meble (18 000 mkw.) w Rzeszowie, park handlowy Kalinka (9 700 mkw.) w Kaliszu czy centrum Tarasy Grabiszyńskie (8 500 mkw.) we Wrocławiu.
Reklama

- O ile I półrocze bylo umiarkowanie aktywne jeśli chodzi o nowe otwarcia, to należy pamiętać, że najbardziej intensywny czas dopiero przed nami. Na koniec czerwca w budowie było 700 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 90% przypadało na format centrów handlowych. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku do użytku zostanie oddane ok. 372 000 mkw. nowej przestrzeni handlowej. Największymi nowymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie oraz Wroclavia we Wrocławiu - informuje Agnieszka Tarajko-Bąk, Starszy Analityk Rynku, JLL.

Obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln mkw. (w ponad 400 obiektach).

- W warunkach coraz większej konkurencji i w wyniku starzenia się obiektów handlowych - często usytuowanych w atrakcyjnych i sprawdzonych lokalizacjach, deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych obiektów. Coraz więcej projektów przechodzi modernizacje, rozbudowy czy zmiany formatów. Takie działania mają na celu utrzymanie atrakcyjności już istniejących obiektów i przyciągnięcie nowych klientów - tłumaczy Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Rynek handlowy dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie - w wyniku naturalnego starzenia się obiektów handlowych, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.

- Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości - dodaje Mariusz Czerwiak.

Kolejnym wyzwaniem dla polskiego rynku są kwestie zmieniającej sie legislacji, w tym m.in. kwestie podatkowe czy planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę.

Polski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek. Te najbardziej liczące się wybierają na nowe lokalizacje największe polskie aglomeracje. Przykładowo, w ostatnim czasie centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy w Polsce sklep otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik uruchomiła Elisabetta Franchi.

- Ciekawym zjawiskiem jest wzrost aktywności wschodnioeuropejskich marek. Rosyjskie i ukraińskie marki, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina czy Outhorn, zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich - Love Republic i Zarina zadebiutują w Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu - wymienia Mariusz Czerwiak.

Czynsze ”prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Poza nią, w głównych aglomeracjach, stawki kształtują się w przedziale 45 - 60 euro za mkw.

- W pierwszym półroczu 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 955 mln euro. Ponad 800 mln euro przypadło na sam II kwartał. Przewidujemy, że wysoka aktywność inwestorów utrzyma się również w drugiej połowie roku, a świadczy o tym znacząca ilość transakcji w toku, na różnych etapach zaawansowania, z finalizacją zaplanowaną na najbliższe tygodnie i miesiące - informuje Adam Kiernicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Największe transakcje sfinalizowane od stycznia do czerwca tego roku to sprzedaż czterech parków handlowych - dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu - przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks SCSp; zakup trzech centrów wyprzedażowych Fashion House w Piasecznie, Gdańsku i Sosnowcu przez Deutsche Asset Management od funduszu zarządzanego przez Peakside Capital oraz sprzedaż tzw. portfela Quadro przez Blackstone. Trzy centra ze wspomnianego portfela - Wzorcownię we Włocławku, Galerię Twierdza w Kłodzku i Galerię Twierdza w Zamościu, przejęło EPP. Kaliską Galerię Tęcza kupił nieujawniony inwestor. Do istotnych transakcji handlowych pierwszego półrocza należy również zaliczyć zakup CH Ogrody w Elblągu przez CPI Group od CBRE Global Investors (transakcja w ramach międzynarodowego portfela nieruchomości) oraz sprzedaż CH Zakopianka przez Tristan Capital Partners do EPP.

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%, a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7,0%.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.