Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

JLL: W III kw. rynek centrów handlowych urósł o 145 000 mkw.

Na koniec III kw. 2017 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,5 mln mkw., z czego 9,6 mln mkw. przypadało na 404 centra handlowe. W III kw. rynek urósł o 145 000 mkw. (134 000 w ramach tylko centrów handlowych). Największe projekty oddane do użytku w minionym kwartale to warszawska Galeria Północna, pierwsza faza (sklep IKEA) centrum handlowego Skende Shopping w Lublinie oraz centrum handlowe Vivo! w Krośnie.
Reklama

- Z analiz JLL wynika, że na koniec III kwartału tego roku w budowie znajdowało się blisko 590 000 mkw. powierzchni, w ramach tylko formatu centrów handlowych, z terminem oddania na lata 2017-2019. W IV kw. tego roku rynek centrów handlowych może się wzbogacić o 193 000 mkw. - wylicza Joanna Tomczyk, analityk rynku w JLL.

- Głównym motorem napędzającym rozwój rynku nieruchomości handlowych jest jednak nie ilość, a jakość oferowanych powierzchni. Dlatego też popularną praktyką jest przebudowa, rozbudowa, modernizacja czy zmiana funkcji istniejących obiektów - np. w centra wyprzedażowe. Na znaczeniu zyskują obiekty łączące kilka funkcji. Przykładem są EC Powiśle, CEDET, Browary Warszawskie, Centrum Marszałkowska, Koneser w Warszawie, czy Monopolis w Łodzi - wymienia Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Rośnie też znaczenie sektora Food & Beverage. Już nawet 12,5% powierzchni najmu centrów handlowych w głównych polskich miastach zajmują lokale gastronomiczne. Udział ten będzie rósł m.in. w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i nawyki konsumentów.

- Rosnącym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne koncepty gastronomiczne, które powstają głównie w Warszawie – takie jak Hala Koszyki, EC Powiśle, Hala Gwardii czy Soho Factory. Za tym trendem podążają inne polskie aglomeracje, jak na przykład Łódź, gdzie jest realizowany jeden z najbardziej oryginalnych projektów wielofunkcyjnych ostatnich lat – Monopolis -  dodaje Edyta Potera.

Polski rynek handlowy, z uwagi na rozmiar i rosnącą siłę nabywczą mieszkańców, jest wciąż atrakcyjny dla zagranicznych sieci. W III kw. 2017 r. miało miejsce kilka debiutów, z których najwięcej przypadło na stołeczny rynek. Brytyjska sieć sklepów z zabawkami - Hamleys, dwie rosyjskie marki modowe należące do grupy Melon, Zarina i Love Republic oraz pierwszy niezależny sklep ofertą dla dzieci Newbie (marka KappAhl) otworzyły się w Galerii Północnej. Pierwszy sklep Victoria’s Secret oferujący pełną ofertę tej marki oraz rumuńska marka modowa Nissa zostały otwarte z kolei w Arkadii. A w Galerii Wileńskiej, po kilku latach nieobecności na polskim rynku, otworzono sklep włoskiej marki Carpisa, producenta damskich torebek i dodatków. Do Wrocławia wszedł szwedzki koncept restauracyjny Max Premium Burgers, który otworzył lokal w Galerii Dominikańskiej.

Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki są stabilne i kształtują się w przedziale 45 – 60 euro za mkw.

- W trakcie trzech kwartałów 2017 r. wartość transakcji inwestycyjnych zawartych na rynku nieruchomości handlowych w Polsce przekroczyła 1,26 mld euro. W ostatnich miesiącach roku spodziewamy się finalizacji kilku dużych transakcji, w związku z czym wolumen w całym 2017 r. może osiągnąć ok. 2 mld euro - komentuje Marcin Sulewski, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Do największych transakcji na rynku nieruchomości handlowych w III kwartale należą: sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu przez White Star Real Estate i Legend Eastern Europe (Poland) Limited Partnership na rzecz REICO Česká Spořitelna za ok. 164 mln euro; sprzedaż Galerii Solnej w Inowrocławiu przez Libra Project i Grupę Acteeum do Echo Polska Properties za 55,4 mln euro oraz zakup przez Master Management siedmiu obiektów handlowych w Kutnie, Ciechanowie, Piekarach Śląskich, Józefosławiu, Lubinie, Poznaniu i Szczecinie od Direkt Invest Poland Funds / HBK Service (kwota transakcji nie została ujawniona).

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce pozostają na stabilnym poziomie 5,0%, a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7,0%.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.