Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Kancelaria Prawnicza: Najemcy mają tendencję do przerzucania odpowiedzialności za ryzyko na inwestorów

Znakomita większość sporów wokół umów najmu lokali w centrach handlowych znajduje swój wspólny mianownik w odpowiedzi na pytanie, kto ma ponosić biznesowe ryzyko prowadzonej przez najemcę działalności. Najemcy mają tendencję do przerzucania odpowiedzialności za ryzyko biznesowe na inwestorów. Zarzucają im, że centra są źle komercjalizowane, że sąsiednie lokale mają „słabą ofertę”, że do centrów nie przychodzą klienci, że marketing obiektów wadliwie funkcjonuje i tak dalej - pisze Robert Szczepanek, radca prawny, właściciel Kancelarii Prawniczej Causa Finita na stronie internetowej kancelarii.
Reklama
Konsekwencją tego typu podejścia jest lansowanie przez najemców rozmaitych zapisów umownych ograniczających ich ryzyko za ewentualne straty z działalności w lokalu. Stąd na przykład zapisy o czynszu wyłącznie od obrotu, o kontrybucji finansowej wynajmującego czy też klauzule umożliwiające przedterminowe rozwiązanie umowy najmu przez najemcę z rozmaitych powodów.

Tego typu podejścia nie da się jednak pogodzić z realiami biznesu dewelopera i stąd, jak się wydaje, wszystkie spory i nieporozumienia. Deweloper nie jest bowiem detalistą - zna się na budowaniu a nie handlu. By pozyskać środki na finansowanie budowy centrum handlowego, deweloper musi przekonać bank, że będzie miał z czego regularnie spłacać kredyt. Bank zaś - by wyłożyć kilkadziesiąt lub kilkaset milionów złotych na budowę - potrzebuje twardych i pewnych liczb w jak najdłuższej perspektywie czasowej.

W okresie tzw. „rynku najemcy" problem powyższy staje się szczególnie widoczny. Inwestorzy pytają, dlaczego to oni mają ponosić odpowiedzialność za gospodarcze powodzenie biznesu ich najemców? Czy najemcy nie są w stanie na własną rękę zweryfikować komercyjnego otoczenia obiektu handlowego zanim podpiszą umowę najmu? Przecież znają się na tym o wiele lepiej niż deweloperzy! Jak deweloper ma sprawić, by do jego centrum przyszli klienci? Czyż o to akurat nie powinni zadbać najemcy centrum, pracując nad swoją ofertą? Zastanawiające jest, że najemcy generalnie nie mają pretensji pod adresem własnych projektantów kolekcji, producentów, specjalistów od marketingu, obsługi sklepu, etc. Nie podoba im się za to oferta konkurencji w centrum handlowym. To tak, jakby ktoś wynajął u nas mieszkanie, nie płacił czynszu a jeszcze narzekał, że nie podoba mu się sąsiedztwo.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.