Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Karp, barszcz, biżuteria i pluszaki w górę na listach zakupowych

Prezenty kupujemy w tym roku na chwilę przed gwiazdką (59%), korzystając z bieżącej pensji lub oszczędności (87%).
Reklama
  • Pod choinką w Polsce znajdą się w tym roku przede wszystkim kosmetyki, ubrania i książki, kupowane tak samo często w internecie, co sklepach tradycyjnych.
  • Taki obraz zakupów przedświątecznych Polaków wyłania się z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka.

 

59% Polaków kupuje prezenty na kilka dni przed świętami. Jedynie 29% z nas wybrało prezenty na miesiąc przed Bożym Narodzeniem lub wcześniej. Dla 12% jest to kwestia przypadku i trudno wskazać im konkretny termin.  Co drugi Polak finansuje w tym roku zakupy z bieżącej pensji (51%), a 36% sięgnie po oszczędności. Część z nas zrobi zakupy korzystając z karty kredytowej (18%), ale już 6% korzystając z płatności odroczonych.

Zakupy online i stacjonarnie

30% preferuje zakupy przez internet lub aplikację, a 29% w sklepach stacjonarnych. Polacy stosują również model mieszany zakupów, tj. sprawdza produkt, dostępność czy cenę stacjonarnie a następnie kupuje online (13%). Podobnie 13% badanych - sprawdza najpierw, co chce kupić w internecie, a zakup finalizuje stacjonarnie (13%). Jest też niewielka grupa osób, która kupuje produkty w internecie, które odbiera w sklepie tradycyjnym. 6% trudno wskazać preferowany sposób zakupu. 

Pod choinkę: kosmetyki, odzież, książki

Jak pokazują badania Mokka najchętniej wręczamy bliskim kosmetyki (59%) lub odzież (43%). W dalszej kolejności książki (41%) oraz urządzenia elektroniczne (32%). Biżuterię i akcesoria wybiera 29% badanych. Popularnością cieszą się też gry planszowe (21%). Rzadziej wybieramy pragmatyczne rozwiązania takie jak karty podarunkowe (19%), czy gry komputerowe (13%).

Inspirujemy się w sklepach (34%). Spora grupa z nas konsultuje się również z rodziną (30%). Pomocne w kwestii prezentów okazują się social media – 25% z nas szuka pomysłu na prezent na Facebooku, Instagramie (17%), a nawet na Youtube (16%). Opinie na temat produktów weryfikujemy na forach internetowych (24%). Inspiracją są dla nas też artykuły prasowe (17%). Jedynie 7% z nas korzysta przy wyborze prezentu z podpowiedzi sprzedawców w sklepach.

Co chcielibyśmy otrzymać na święta?

Większość z nas chciałaby otrzymać urządzenie elektroniczne (36%), które wyprzedzają kosmetyki aż o 10 punktów procentowych. Ubrania wybrałoby na prezent dla siebie 22% ankietowanych. Biżuterię lub akcesoria takie jak np. to kolei marzenie tylko 21% ankietowanych. Niemal tyle samo osób chciałoby otrzymać bilet lotniczy lub wyjazd w celach urlopowych. Tę kategorię prezentową wskazuje 19% Polaków. Rzeczy do domu lub wystroju wnętrz chciałoby otrzymać13% z nas.

Z danych Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku, większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się obecnie m.in. biżuteria (+303% r/r), laptopy (+27% r/r), zegarki (+17% r/r) oraz pluszaki (+27% r/r) oraz sprzęt sportowy (+9% r/r).

Według danych Listonic, na świątecznych listach częściej niż w ubiegłym roku pojawiały się ptasie mleczko (+ 100% r/r), a także batoniki (+40% r/r). Słodycze były popularnym upominkiem mikołajkowym – w dniach 1-6 grudnia br. konsumenci do list zakupowych najchętniej dodawali ciastka (+29% r/r) i ptasie mleczko (+20% r/r). W okresie świątecznym wśród alkoholi na popularności zyskał likier (+11% r/r), choć nadal najchętniej wybieranym trunkiem pozostaje wino.

W pierwszej połowie grudnia do list zakupowych trafił barszcz czerwony (+37% r/r) i karp (+25% r/r). Na listach nie brakuje również maku, buraków i kapusty kiszonej oraz mandarynek i pomarańczy.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.