Karp, barszcz, biżuteria i pluszaki w górę na listach zakupowych

- Pod choinką w Polsce znajdą się w tym roku przede wszystkim kosmetyki, ubrania i książki, kupowane tak samo często w internecie, co sklepach tradycyjnych.
- Taki obraz zakupów przedświątecznych Polaków wyłania się z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka.
59% Polaków kupuje prezenty na kilka dni przed świętami. Jedynie 29% z nas wybrało prezenty na miesiąc przed Bożym Narodzeniem lub wcześniej. Dla 12% jest to kwestia przypadku i trudno wskazać im konkretny termin. Co drugi Polak finansuje w tym roku zakupy z bieżącej pensji (51%), a 36% sięgnie po oszczędności. Część z nas zrobi zakupy korzystając z karty kredytowej (18%), ale już 6% korzystając z płatności odroczonych.
Zakupy online i stacjonarnie
30% preferuje zakupy przez internet lub aplikację, a 29% w sklepach stacjonarnych. Polacy stosują również model mieszany zakupów, tj. sprawdza produkt, dostępność czy cenę stacjonarnie a następnie kupuje online (13%). Podobnie 13% badanych - sprawdza najpierw, co chce kupić w internecie, a zakup finalizuje stacjonarnie (13%). Jest też niewielka grupa osób, która kupuje produkty w internecie, które odbiera w sklepie tradycyjnym. 6% trudno wskazać preferowany sposób zakupu.
Pod choinkę: kosmetyki, odzież, książki
Jak pokazują badania Mokka najchętniej wręczamy bliskim kosmetyki (59%) lub odzież (43%). W dalszej kolejności książki (41%) oraz urządzenia elektroniczne (32%). Biżuterię i akcesoria wybiera 29% badanych. Popularnością cieszą się też gry planszowe (21%). Rzadziej wybieramy pragmatyczne rozwiązania takie jak karty podarunkowe (19%), czy gry komputerowe (13%).
Inspirujemy się w sklepach (34%). Spora grupa z nas konsultuje się również z rodziną (30%). Pomocne w kwestii prezentów okazują się social media – 25% z nas szuka pomysłu na prezent na Facebooku, Instagramie (17%), a nawet na Youtube (16%). Opinie na temat produktów weryfikujemy na forach internetowych (24%). Inspiracją są dla nas też artykuły prasowe (17%). Jedynie 7% z nas korzysta przy wyborze prezentu z podpowiedzi sprzedawców w sklepach.
Co chcielibyśmy otrzymać na święta?
Większość z nas chciałaby otrzymać urządzenie elektroniczne (36%), które wyprzedzają kosmetyki aż o 10 punktów procentowych. Ubrania wybrałoby na prezent dla siebie 22% ankietowanych. Biżuterię lub akcesoria takie jak np. to kolei marzenie tylko 21% ankietowanych. Niemal tyle samo osób chciałoby otrzymać bilet lotniczy lub wyjazd w celach urlopowych. Tę kategorię prezentową wskazuje 19% Polaków. Rzeczy do domu lub wystroju wnętrz chciałoby otrzymać13% z nas.
Z danych Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku, większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się obecnie m.in. biżuteria (+303% r/r), laptopy (+27% r/r), zegarki (+17% r/r) oraz pluszaki (+27% r/r) oraz sprzęt sportowy (+9% r/r).
Według danych Listonic, na świątecznych listach częściej niż w ubiegłym roku pojawiały się ptasie mleczko (+ 100% r/r), a także batoniki (+40% r/r). Słodycze były popularnym upominkiem mikołajkowym – w dniach 1-6 grudnia br. konsumenci do list zakupowych najchętniej dodawali ciastka (+29% r/r) i ptasie mleczko (+20% r/r). W okresie świątecznym wśród alkoholi na popularności zyskał likier (+11% r/r), choć nadal najchętniej wybieranym trunkiem pozostaje wino.
W pierwszej połowie grudnia do list zakupowych trafił barszcz czerwony (+37% r/r) i karp (+25% r/r). Na listach nie brakuje również maku, buraków i kapusty kiszonej oraz mandarynek i pomarańczy.