PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Kaufland szuka własnej formuły. Koronawirus może w tym pomóc

Autor: MW, dlahandlu.pl 22 kwietnia 2020 17:18

Kaufland szuka własnej formuły. Koronawirus może w tym pomóc Kaufland to stabilna marka, która może zyskać na obecnym kryzysie, fot. materiały prasowe

Należący do niemieckiej grupy Schwarz Kaufland przechodzi w Polsce duże zmiany, podobnie jak rynek na którym działa. - Sieć poszukuje własnej formuły, która czerpie zarówno z cech sklepu dyskontowego jak i supermarketu, czy nawet hipermarketu – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton.

Kaufland, dotąd pozostający w cieniu Lidla, przyspieszył w ostatnim roku rozwój w Polsce. Po okresie wzmożonej modernizacji istniejących placówek przyszedł czas na ilościową ekspansję. W połowie lutego br. sieć otworzyła nowe sklepy (Warszawa, Kraków, Gdańsk) w lokalizacjach po Tesco, zaplanowano też otwarcie trzech nowych obiektów: w Częstochowie - jako część nowo powstałej galerii handlowej, w Piastowie oraz w Zawierciu. Kolejne placówki w Ostrołęce i Lublinie to także obiekty przejęte po Tesco. W sumie detalista ma już nad Wisłą 220 placówek i nie zamierza na tym poprzestać. Według planów, jeszcze sprzed wybuchu pandemii koronawirusa, szyld mają zmienić także placówki Tesco w Warszawie (ul. Fieldrofa Nila) i Wrocławiu (ul. Długa).

 Redefinicja biznesu

- W Europie Środkowo-Wschodniej Kaufland pojawił się w 1998 roku, rozpoczynając ekspansję od Czech. Jednak to w Polsce ma najwięcej placówek. Oprócz tego posiada trzy centra logistyczne, które obsługują sklepy na terenie Polski. Menedżerowie Kauflandu zakładają ostrożny wzrost sieci na poziomie 5-10 placówek w ciągu roku. Celują w duże miasta. Sieć cały czas inwestuje nie tylko w nowe lokalizacje ale także w posiadaną już infrastrukturę. Oprócz odświeżania istniejących sklepów Kaufland wystawił na sprzedaż kilkanaście działek bezpośrednio przylegających do marketów z przeznaczeniem na inwestycje, które wytworzą wartość dodaną do sklepów. W ten sposób liczy na przyciągnięcie większej liczby potencjalnych kupujących – analizuje Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton.

Grupa Schwarz oprócz Kauflandu posiada także sieć sklepów z segmentu dyskontów – Lidl. Zdaniem eksperta prowadzenie dwóch różnych biznesów wymaga dobrych umiejętności strategicznych. Pozwala również na budowanie unikalnego doświadczenia biznesowego.

- Kilka lat temu Kaufland podjął decyzję o ograniczeniu oferty w swoich niemieckich sklepach, w celu zmniejszenia kosztów. Dotknęło to zwłaszcza kategorię nabiału. Można to oceniać jako testowanie przez supermarket strategii, którą zazwyczaj posługują się sieci dyskontowe. Co ciekawe cięcia te nie spełniły oczekiwań ani w postaci zakładanego wzrostu sprzedaży, ani poprawy efektywności. Postanowiono więc wprowadzić wycofane wcześniej produkty oraz dołożyć nowe, z mocnym akcentem na artykuły regionalne i kategorię premium. Wykorzystano to jako dobrą okazję do renegocjacji kontraktów z dostawcami, którzy już współpracowali z siecią oraz poszukania nowych – tłumaczy Wojciech Chromik.

W poszukiwaniu własnego „ja”

Obecnie na rynku sieci handlowych, nie tylko w Polsce obserwujemy procesy koncentracyjne będące w dużej mierze wynikiem zmian zachowań zakupowych konsumentów, za którymi sieci handlowe próbują nadążać.  

- Niektóre z nich radzą sobie lepiej i wyznaczają trendy. Inne natomiast są zmuszone do pogoni za liderami. Kaufland chce zająć pozycję przejmującego i stąd jego zainteresowanie aktywami podupadającego Tesco. Segment hipermarketów zdecydowanie jest już w odwrocie. Wraz ze zmianami zachowań i przyzwyczajeń konsumentów ten format będzie stopniowo zanikał. Przewaga takich grup jak Schwarz, która w swoim portfolio posiada zarówno sieć supermarketów, jak i dyskontów, może być wyraźna, ponieważ z większą swobodą mogą wykorzystywać dobre rozwiązania z każdego z segmentów. Kaufland z powodzeniem przetestował ograniczenie kategorii w segmencie supermarketu, osiągając optymalny poziom dywersyfikacji, który pozwala klientowi supermarketu na dostrzeżenie różnicy pomiędzy szerszym wyborem a „wąską półką” w dyskoncie. Jednocześnie może wykorzystać doświadczenia zdobyte w jednym z najszybciej rosnących segmentów – swojego brata z Grupy Schwarz – sieci dyskontowej Lidl. W tym segmencie konkurencja jest bardzo silna, a walka o uwagę konsumenta naprawdę zażarta – podkreśla ekspert.

Zdaniem Wojciecha Chromika Kaufland poszukuje własnej formuły, która czerpie zarówno z cech sklepu dyskontowego, jak i supermarketu, czy nawet hipermarketu. - Tak dzieje się również w oferowanym asortymencie. Nie jest on przesadnie rozbudowany, jak w hipermarketach, gdzie dostępnych może być nawet ponad 50 tys. różnych produktów - w Kauflandzie jest to powyżej 15 tys. Sieć umiejętnie zachowuje też proporcje pomiędzy produktami brandowymi a markami własnymi.

– Coraz większe znaczenie zaczyna odgrywać dla konsumentów sama aranżacja sklepu, różnorodność towarów i otwarcie na nowe trendy (np. bio). Klienci doceniają uporządkowane i atrakcyjne wnętrze. Tu Kaufland inwestuje w odświeżenie i unowocześnienie infrastruktury – tłumaczy nasz rozmówca.

Koszty ekspansji

Stawiając na ekspansję, zawsze trzeba liczyć się z kosztami. Ekspert Grant Thorton zwraca uwagę, że znalezienie atrakcyjnych działek na nowe placówki, może być coraz trudniejsze. Do niedawna spore problemy generował też rynek pracy.  – By znaleźć pracowników sieci zmuszone były do zwieszania stawek wynagrodzenia, by pozyskać i zatrzymać pracowników. Działania Kauflandu w tym zakresie pokazywały, że sieć obrała dobrą strategię. Obserwując problemy sieci Tesco, Kaufland zaproponował przejęcie ich placówek wraz z zatrudnionymi tam ludźmi. Wykorzystując słabość konkurenta Kaufland przejął tylko te obiekty, które sam uznał za atrakcyjne dla swoich celów – mówi Wojciech Chromik.

Poziom zatrudnienia sieci to ok. 16 tysięcy pracowników. Szykowano podwyżki dla wszystkich zatrudnionych. Zarobki kasjerów wahały się w przedziale od 3200 do 3900 zł brutto. Oferowano też dodatek motywacyjny. – Niestety kryzys, który przyniosła ze sobą pandemia koronawirusa z pewnością mocno zweryfikuje te plany. Już obserwujemy zmiany na rynku pracy. Wiele branż będzie musiało poważnie zweryfikować swoje modele biznesowe. Na pewno też minie dużo czasu, nim usłyszymy znowu o rynku pracownika – uważa ekspert.

Co może położyć się cieniem na obranej strategii rozwoju?

- Zmiany w otoczeniu prawnym i podatkowym z pewnością nie są mile widziane przez całą branżę. Planowane uruchomienie podatku handlowego zostało przesunięte na początek 2021 r. Kryzys i spadek obrotów odciśnie swoje ogromne piętno na całej branży handlowej. Niestety na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie określić, kiedy pandemia minie i możliwe będzie powolne uruchamianie gospodarki. Paradoksalnie jednak, te sieci które już miały problemy przed kryzysem, po spadku obrotów będą jeszcze słabsze i mogą stanowić dobrą okazję do przejęcia. Grupa Schwarz jest postrzegana jako stabilna i wiarygodna. Dotąd nie miała problemów ze znalezieniem środków na finansowanie inwestycji. Korzystała ze środków kredytowych EBOR, jaki i Banku Światowego. Na inwestycje w rewitalizację sklepów w Polsce Grupa Schwarz otrzymała w 2018 r. od Europejskiego Banku Inwestycyjnego 100 mln euro. Te źródła finansowania były powodem kontrowersji. Zarzucano właścicielom Lidla i Kauflandu korzystanie z pieniędzy publicznych, które nie są dostępne dla lokalnych sieci – przypomina Wojciech Chromik.

 „Kupić” konsumenta

Czym Kaufland może wygrać walkę o portfele konsumentów nad Wisłą? Zdaniem przedstawiciela Grant Thorton umiejętnym budowaniem dobrej oferty, nie tylko asortymentowej, pod potrzeby konsumenta.

– Kaufland rozwija współpracę z firmami obszaru e-commerce. Usługa kurierska DHL Parcel dostępna jest w około 30 marketach. Przy sklepach pojawiają się również paczkomaty InPost, na terenie placówek dostępne jest darmowe wi-fi. To z pewnością wpływa na przyciąganie potencjalnych klientów. Oprócz tego sieć mocno stawia na produkty bio, wykorzystując rosnącą świadomość konsumentów, którzy są coraz bardziej wrażliwi na jakość i pochodzenie żywności. W ten trend wpisują się także działania inne działania pro-ekologiczne. Sieć zrezygnowała z plastikowych woreczków na owoce na rzecz wielorazowych wykonanych z tkaniny – uważa ekspert.

W ocenie Wojciecha Chromika, kolejnym krokiem sieci będzie rozwój obszaru e-commerce. – Nawet przed pandemią koronawirusa klienci coraz więcej entuzjazmu przejawiali dla zakupów w sieci. Obostrzenia i nakaz izolacji z powodu COVID-19 otworzyły oczy sceptykom, zainteresowanie klientów osiągnęło niespotykaną dotąd skalę. Te doświadczenia z pewnością nie zostaną zapomniane i nie miną. Kaufland na pewno będzie poszukiwał odpowiedniej dla siebie formuły w tym segmencie. Ponieważ jego dyskontowy brat z powodzeniem wdraża swoją platformę e-commerce, będzie można skorzystać z wypracowanych i sprawdzonych rozwiązań. O takich zamiarach może świadczyć włączenie działu online Lidla - spółki Lidl Digital bezpośrednio do Grupy Schwarz, a także współpraca z Mango Telezakupy – podsumowuje nasz rozmówca.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
  • Velvet Glove 2020-04-23 18:32:54

    nie zrezygnowali z plastikowych woreczków

  • klient Kauflandu 2020-04-23 10:11:02

    Kaufland nr 3461 - brak kas samoobsługowych, stare wielkie wózki pamiętające chyba czas otwarcia marketu w 2010 roku, jedyne co widzę nowego jako klient to pomalowane na nowe kolory ściany w sklepie. Elewacja zewn. od lat taka sama. Gdzie ta modernizacja?

  • Michał Dobrzyński 2020-04-23 09:34:15

    Nisza rynkowa do pozyskania przez sieci w tej branży to:

    Przejęcie i redystrybucja produktów lokalnych w nowej dynamicznej formie. (przejęcie funkcji, towarów, klienteli targowisk).

    Najlepsze warunki do tego ma podmiot z zasięgiem ogólnokrajowym.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6947
Ilość aktualnych ofert: 432336

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,99

  • Śr

    4,89

  • Min

    1,50

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.