Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Konkurencja zmniejsza dystans do Biedronki. Król dyskontów odpoczywa?

W ostatnich 5 latach obserwujemy spadek - i tak nadal wysokiej - dynamiki wzrostu liczby sklepów dyskontowych. Jest to efekt znacznego spowolnienia ekspansji Biedronki, z +45% w latach 2011-2016 do +19% w okresie ostatnich 5 lat - wskazuje raport firmy Market Side.
Reklama

Biedronka w tym czasie silnie koncentrowała się na re-modelingu swoich sklepów. Inni operatorzy utrzymali właściwe im tempo wzrostu, zmniejszając tym samym udział Biedronki w rynku dyskontów spożywczych. Tym niemniej, Jeronimo Martins Polska miał na koniec 2021 roku 67% udział w liczbie dyskontów i 58% udział w ich powierzchni handlowej. Jest i nadal będzie liderem w tym formacie.

Biedronka pozostaje zdecydowanym liderem pod względem liczby sklepów dyskontowych w Polsce. Z 3 250 sklepami prawie 2-krotnie przewyższa całą konkurencję w tym formacie.

Kto ma najwiecej sklepów dyskontowych ?

Lidl miał na koniec 2021 roku 803 sklepy, a Netto 593 sklepy. Jednak w 2021 roku Netto nie otworzyło jeszcze wszystkich placówek przejętych od Tesco.

Analiza przyrostu liczby sklepów w podziale na sieci wskazuje na wyraźnie spowolnienie ekspansji Biedronki.
Jak podaje Market Side, o ile w latach 2011-2016 wzrost liczby sklepów Biedronki niemal 2,5 raza przekraczał wzrost konkurentów (+849 sklepów versus +351 sklepów), to w latach 2017-2021 konkurenci otworzyli niemal tyle samo nowych sklepów co Biedronka (+528 sklepów Biedronki i +511 innych sieci).
Tylko w niewielkim stopniu był to efekt akwizycji sieci Tesco przez Netto. Głównym powodem był ponad 2-krotny spadek dynamiki nowych otwarć pod szyldem Biedronki.

Wskutek mniejszej dynamiki nowych otwarć udział Biedronki w ogólnej liczbie
dyskontów spadł z 71%-72% w latach 2011 i 2016 do 67% na koniec 2021 roku. Największy wzrost odnotowało Netto, dzięki akwizycji polskiej części Tesco. Najmniejszy gracz, Aldi, ma bardzo stabilny przyrost udziałów. O ile w 2011 roku na 1 sklep Aldi przypadało 8 Lidli, w 2021 roku proporcja wynosiła już 1 do 4.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.