Konsumenci będą płacić kryptowalutami? Ich popularność rośnie na całym świecie

- Autorzy badania YouGov przyjrzeli się działaniom finansowym podejmowanym przez globalnych konsumentów w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
- Na 18 przebadanych rynkach międzynarodowych wśród trzech najważniejszych działań były te, które wykorzystywały tradycyjne produkty finansowe. Pierwsze miejsce zajęły płatności gotówkowe (59%),
- W przeciwieństwie do tradycyjnych instrumentów inwestycyjnych, kryptowaluty charakteryzują się dużą zmiennością i są uważane za ryzykowny biznes. Niemniej jednak zainteresowanie konsumentów kryptowalutami wciąż rośnie.
Konsumenci przywiązani do tradycji
Na 18 przebadanych rynkach międzynarodowych wśród trzech najważniejszych działań były te, które wykorzystywały tradycyjne produkty finansowe. Pierwsze miejsce zajęły płatności gotówkowe (59%), a następnie płatności zbliżeniowe kartami w sklepach (52%) oraz transakcje za pośrednictwem tradycyjnego konta bankowego (43%).
Ponad czterech na dziesięciu (42%) konsumentów zgłasza, że używa portfela cyfrowego do dokonywania płatności online. Dla porównania, korzystanie przez konsumentów z pojawiających się rozwiązań fintech pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Podczas gdy jedna czwarta zgłosiła transakcje za pośrednictwem banku wyłącznie cyfrowego, tylko 15% dokonało zakupu za pomocą usługi „Kup teraz, zapłać później” (BNPL). Transakcje związane z kryptowalutą zostały podjęte jedynie przez 8% „early adopters”.
- W ciągu ostatnich kilku lat COVID-19 znacząco wpłynął na zachowania płatnicze konsumentów. Początkowe ograniczenia, blokady i zalecenia dystansu społecznego spowodowały dużą zmianę w segmencie online, przyspieszając i tak już rosnące płatności cyfrowe i zbliżeniowe. Z jednej strony rozpowszechnienie opcji płatności cyfrowych niewątpliwie odebrało udział gotówce i kartom na całym świecie. Z drugiej strony korzystanie z tradycyjnych i cyfrowych metod płatności różni się znacznie w zależności od infrastruktury fintech w poszczególnych krajach, a także demografii konsumentów – czytamy w raporcie YouGov.
Metody płatności
Prawie sześciu na dziesięciu konsumentów na świecie (59%) dokonało płatności gotówką w ciągu ostatnich trzech miesięcy, nieco ponad połowa (52%) dokonała płatności zbliżeniowej w sklepie, a 42% dokonało płatności online za pomocą portfela cyfrowego.
Kraje, w których indeksuje się fizyczną gotówkę jako metodę płatności, to Singapur (73%) i europejskie kraje Hiszpania (71%), Wielka Brytania i Niemcy na równi po 69%. Z kolei Stany Zjednoczone mają niski poziom akceptacji jakiejkolwiek formy płatności zbliżeniowych. Być może jest to spowodowane bardziej rozdrobnionym i zregionalizowanym rynkiem bankowości detalicznej, a co za tym idzie wolniejszym wdrażaniem i przyjmowaniem płatności zbliżeniowych.
W ostatnich trzech miesiącach karty zbliżeniowe były najpopularniejszą formą płatności używaną przez konsumentów w Wielkiej Brytanii (79%), a także w europejskich krajach Danii (69%) i Szwecji (59%), które są liderami w budowaniu społeczeństw bezgotówkowych. Z drugiej strony, konsumenci w krajach azjatyckich, w tym w Hongkongu (60%), Chinach (58%) i Singapurze (48%), najbardziej korzystali z cyfrowych portfeli do płatności online. W ciągu ostatnich trzech miesięcy portfele cyfrowe były najpopularniejszą metodą płatności wśród chińskich konsumentów, prawdopodobnie dzięki wszechobecności gigantów portfeli cyfrowych AliPay i WeChat Pay.
Kup teraz zapłać później
Rosnąca inflacja stwarza sprzyjające warunki do przyjęcia rozwiązań BNPL, które pozwalają konsumentom płacić za produkty i usługi w nieoprocentowanych ratach zamiast jednorazowych płatności. Podczas gdy usługa BNPL generalnie przeżywa boom, adopcja tego rozwiązania jest różna w zależności od rynków i grup wiekowych.
Z danych YouGov wynika, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy Indonezyjczycy dokonali największego odsetka zakupów korzystających z BNPL (27%) – prawie dwukrotnie więcej niż światowa średnia wynosząca 15%. Najniższy poziom korzystania ze schematów BNPL odnotowali natomiast Duńczycy (7%).
Dodatkowo, przyjęcie BNPL jest podyktowane wiekiem. Konsumenci, którzy najczęściej dokonywali zakupu za pomocą BNPL w ciągu ostatnich trzech miesięcy, znajdują się w grupie wiekowej 25-34 lata (20%), a tuż za nimi plasują się konsumenci w wieku 34-44 lata (18%). Konsumenci w wieku 55+ odnotowali najniższy poziom zakupów w ramach BNPL (11%).
- Aby lepiej zrozumieć konsumenta BNPL, zauważalne różnice pojawiają się, gdy zagłębimy się w jego ogólny stosunek do finansów. Łącząc dane YouGov Custom Research i YouGov Profiles w Wielkiej Brytanii okazuje się, że ponad połowa z nuch uważa się za impulsywnych (53%). Są również mniej skłonni do uważania się za bezpiecznych finansowo i mają wyższy poziom akceptacji zadłużenia, które uważają za normalne – czytamy w raporcie.
Kryptowaluty nadal raczkują
Rozwój kryptowalut widoczny jest na całym świecie, choć ten rodzaj płatności jest daleko w tyle za głównymi usługami bankowymi i finansowymi. Wielu konsumentów lokuje swoje pieniądze w kryptowaluty jako opcje inwestycyjne, korzystanie z kryptowalut rośnie i obejmuje płatności detaliczne i płatności typu peer-to-peer.
- W przeciwieństwie do tradycyjnych instrumentów inwestycyjnych, kryptowaluty charakteryzują się dużą zmiennością i są uważane za ryzykowny biznes. Niemniej jednak zainteresowanie konsumentów kryptowalutami wciąż rośnie. Dane YouGov pokazują, że zaangażowanie w waluty cyfrowe największe jest na rynkach wschodzących, z młodszymi populacjami. Nasze badanie pokazuje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy, na 18 badanych rynkach, Indonezyjczycy posiadali/trzymali, kupowali lub płacili kryptowalutami najczęściej (17%), a tuż za nimi plasowały się Indie (16%), Zjednoczone Emiraty Arabskie (15%) i Singapur (13%) – czytamy w raporcie.
Globalny wzrost kryptowalut napędzają młodsi konsumenci, z grupy wiekowej 18-24 i 25-34. Tylko 3% osób w wieku 55+ używało lub inwestowało w waluty cyfrowe.
- Akceptacja kryptowalut jest wyższa wśród pokolenia Z i milenialsów, natomiast przyjrzenie się danym YouGov Profiles zapewnia głębszy wgląd w psychikę użytkowników kryptowalut poprzez badanie ich postaw finansowych. Łącząc dane YouGov Custom Research i YouGov Profiles w Singapurze, widzimy, że mają oni większe skłonności do podejmowania ryzyka i są bardziej skłonni do korzystania z innowacyjnych technologii i szukania opłacalnych sposobów inwestowania swoich pieniędzy w porównaniu z dorosłą populacją Singapuru – czytamy w raporcie.