Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Konsumenci płacą za parking pod sklepem. Czy jest to zgodne z prawem? Tak, ale...

Wprowadzenie płatnych parkingów pod popularnymi sieciami sklepów spożywczych budzi wiele emocji. Klienci skarżą się na wysokie mandaty za niepobranie biletu na parkingach m.in. pod sklepami Biedronka czy Lidl. Czy takie parkingi mogą być w ogóle płatne? Stowarzyszenie Konsumentów Polskich wyjaśnia, że tak. Istotne w takich sytuacjach są jednak dwie kwestie.
Reklama

Polskie prawo nie wprowadza ograniczeń odnośnie świadczenia usług parkingowych dla konsumentów przy sklepach. Możliwe jest więc pobieranie opłat przez sklepy lub innych przedsiębiorców za korzystanie z takich parkingów lub zobowiązanie do wykonania określonych czynności (np. pobrania bileciku z automatu) pod rygorem zapłaty kary. Istotne w takich sytuacjach są jednak dwie kwestie.

Stowarzyszenie wyjaśnia, że pierwszym wymogiem żądania od konsumenta podjęcia jakichkolwiek czynności (np. zapłaty lub pobrania bileciku) jest prawidłowe poinformowanie go o wszelkich warunkach związanych z zaparkowaniem samochodu. Taka sytuacja wiąże się bowiem z zawarciem umowy pomiędzy konsumentem a sklepem lub przedsiębiorcą świadczącym usługi parkingowe. Zgodnie natomiast z art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego: „ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy”. Konsument musi więc mieć możliwość zapoznania się z wszelkimi informacjami na temat świadczonej usługi parkingu przed pozostawieniem samochodu w wyznaczonym miejscu. Przykładowo takie dane mogą być zawarte na tablicy umieszczonej przy miejscach parkingowych w widocznym miejscu, w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez konsumenta najpóźniej w momencie pozostawienia samochodu. W przeciwnym razie można kwestionować brak doręczenia warunków umowy usługi parkingu i naruszenie przez sklep lub przedsiębiorcę parkingowego wymogów art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego.

Po drugie, niekiedy w przypadku niewykonania przez konsumenta czynności wymaganych przy zaparkowaniu samochodu, sklepy lub przedsiębiorcy parkingowi przekazują dokument (np. karteczkę, pismo) zobowiązujący go do zapłaty kary umownej. Jeżeli taka kara jest rażąco wygórowana, można to zakwestionować na podstawie art. 3853 pkt 17 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: „w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności: (…) 17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego”.

Konsument może złożyć reklamację do sklepu albo przedsiębiorcy parkingowego (w zależności od tego, kto świadczy usługę parkingową) w sytuacji, jeżeli naruszone zostały powyższe przepisy prawa lub wykonał on wszelkie czynności związane z usługą zaparkowania, a mimo to otrzymał dokument zobowiązujący go do zapłaty kary. We wspomnianej reklamacji konsument może żądać anulowania nałożonej na niego kary. Sklep albo przedsiębiorca parkingowy będą miały 30 dni od momentu otrzymania reklamacji na doręczenie odpowiedzi konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mailem). W razie przekroczenia powyższego terminu, uważa się, że reklamacja konsumenta została uznana przez przedsiębiorcę stosownie do art. 7a ustawy o prawach konsumenta.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (35)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.