PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Konsumenci płacą za parking pod sklepem. Czy jest to zgodne z prawem? Tak, ale...

Autor: dlahandlu.pl 6 grudnia 2019 12:04

Konsumenci płacą za parking pod sklepem. Czy jest to zgodne z prawem? Tak, ale... fot. shutterstock

Wprowadzenie płatnych parkingów pod popularnymi sieciami sklepów spożywczych budzi wiele emocji. Klienci skarżą się na wysokie mandaty za niepobranie biletu na parkingach m.in. pod sklepami Biedronka czy Lidl. Czy takie parkingi mogą być w ogóle płatne? Stowarzyszenie Konsumentów Polskich wyjaśnia, że tak. Istotne w takich sytuacjach są jednak dwie kwestie.

Polskie prawo nie wprowadza ograniczeń odnośnie świadczenia usług parkingowych dla konsumentów przy sklepach. Możliwe jest więc pobieranie opłat przez sklepy lub innych przedsiębiorców za korzystanie z takich parkingów lub zobowiązanie do wykonania określonych czynności (np. pobrania bileciku z automatu) pod rygorem zapłaty kary. Istotne w takich sytuacjach są jednak dwie kwestie.

Stowarzyszenie wyjaśnia, że pierwszym wymogiem żądania od konsumenta podjęcia jakichkolwiek czynności (np. zapłaty lub pobrania bileciku) jest prawidłowe poinformowanie go o wszelkich warunkach związanych z zaparkowaniem samochodu. Taka sytuacja wiąże się bowiem z zawarciem umowy pomiędzy konsumentem a sklepem lub przedsiębiorcą świadczącym usługi parkingowe. Zgodnie natomiast z art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego: „ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy”. Konsument musi więc mieć możliwość zapoznania się z wszelkimi informacjami na temat świadczonej usługi parkingu przed pozostawieniem samochodu w wyznaczonym miejscu. Przykładowo takie dane mogą być zawarte na tablicy umieszczonej przy miejscach parkingowych w widocznym miejscu, w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez konsumenta najpóźniej w momencie pozostawienia samochodu. W przeciwnym razie można kwestionować brak doręczenia warunków umowy usługi parkingu i naruszenie przez sklep lub przedsiębiorcę parkingowego wymogów art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego.

Po drugie, niekiedy w przypadku niewykonania przez konsumenta czynności wymaganych przy zaparkowaniu samochodu, sklepy lub przedsiębiorcy parkingowi przekazują dokument (np. karteczkę, pismo) zobowiązujący go do zapłaty kary umownej. Jeżeli taka kara jest rażąco wygórowana, można to zakwestionować na podstawie art. 3853 pkt 17 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: „w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności: (…) 17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego”.

Konsument może złożyć reklamację do sklepu albo przedsiębiorcy parkingowego (w zależności od tego, kto świadczy usługę parkingową) w sytuacji, jeżeli naruszone zostały powyższe przepisy prawa lub wykonał on wszelkie czynności związane z usługą zaparkowania, a mimo to otrzymał dokument zobowiązujący go do zapłaty kary. We wspomnianej reklamacji konsument może żądać anulowania nałożonej na niego kary. Sklep albo przedsiębiorca parkingowy będą miały 30 dni od momentu otrzymania reklamacji na doręczenie odpowiedzi konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mailem). W razie przekroczenia powyższego terminu, uważa się, że reklamacja konsumenta została uznana przez przedsiębiorcę stosownie do art. 7a ustawy o prawach konsumenta.

Podobał się artykuł? Podziel się!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


  • alojz 2019-12-11 22:42:57

    Co ma zrobić klient który idzie w sobotę do maszyny po bilet parkingowy , wraca do samochodu po 4 minutach a tam wezwanie na 95 zł za wycieraczką , czy to nie jest celowe działanie w celu wyłudzenia pieniędzy. Kupowałem w lidlu w którym parking był bezpłatny , i nigdy nie zdarzyło się tam sytuacja , że nie było wolnych miejsc do zaparkowania, zawsze było ich dużo nawet w sobotę czy niedzielę . I po moim mailu do Lidla Zgadnijcie jaka odpowiedź tej sieci? ,,płatne parkowanie wprowadziliśmy na wyraźna prośbę naszych klientów ponieważ nie było gdzie zaparkować ". A mnie się cały czas wydaje , że zrobiono to celowo. Uczciwie stawia się szlaban każdy kto wjeżdża na parking pobiera bilet i sprawa jest jasna, przekracza czas to płaci...zwłaszca , że przed niekturymi dyskontami była zainstalowany taki system , ale nie dało się z niego wyciskać po 95 zł

  • oko 2019-12-09 15:41:55

    Co ma zrobić klient, który chce zaparkować na parkingu, który jest pełny, bo np.: obok znajduje się kąpielisko lub stadion? Wszyscy chętni korzystają z darmowych miejsc (cały dzień), bo miasto nie może/chce zapewnić parkingów dla kąpiących się czy kibiców.

    Co ma zrobić sklep, który chce miejsc dla swoich klientów a nie dla reszty?

    do Mery:

    brawo za cwaniactwo, typowe podejście: ja mam wyjeb... na innych, zaparkuję, bo nie dam 2 zł za płatny parking obok

  • Mery 2019-12-08 16:24:01

    Nic nie mogą. Jezelili niezapłacimy, musza wnieść pozew do sadu.. Prawdopodobnie dostana wyrok w trybie nakazowym, bez naszej obecności w sądzie. Przyjdzie informacja z sadu poczta. Należy złozyć sprzeciw w terminie do sądu i czekac na normalną sprawę sądową wtedy oni muszą udowodnic, ze to my parkowalismy w tym czasie lrzed sklepem, mozna podważyć mirjce wykonania zdjecia, osobę kierowcy, odkąd nie trzeba miec dowodu rejestracyjnego przy sobie, nie wiadomo kto w tym dniu korzystał z naszego auta, samochod nie łamie regulaminu parkingu tylkl konkretny czlowiek. U mnie kluczyki od auta leżą we wiadomym miejcu kto potrzebuje to je bierze i jedzie... Itd itp. I jeszcze proba wyłudzenia oplaty dodatkowej 95zl poniewaz srzwanie do jej uiszczenia włożono wam w chwili gdy po zaparkowaniu udaliscie sie po bilet parkingowy. I jezcze sfałszowana przez obsługę godzina na wezwaniu wczesniejsza od o kilkanaście minut od tej kiedy faktycznie wjechaliście na parking. Itp, itd





    978 / 4000

    J

    Johny

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    OPUBLIKUJ

    G

    Gość3 sierpnia, 0:23

    Pod Opolaninem parkingowi firmy APCOA zostawiają wezwania do opłaty karnej nawet za auta znajdujące się poza strefą płatnego parkowania (np.na chodniku przy Rossmanie). Co prawda po wniesieniu reklamacji przesłaniu zdjęć takie wezwanie jest anulowane, ale nerwy i fatyga

ZOBACZ WSZYSTKIE (5)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7939
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.