Konsumenci pokochali marki własne, jedynie 5 proc. badanych nie kupiło w minionym roku produktu private label

Na kolejnych miejscach znalazły się: TiP (29 proc.), Auchan-logo z kciukiem (21 proc.), Domol (17 proc.), Krakowski Kredens (17 proc.), Auchan-logo z ptaszkiem (16 proc.), Babydream (12 proc.) oraz Quechua (11 proc.). Jedynie 5 proc. respondentów zadeklarowało, że nie kupiło produktów żadnej marki własnej. Na uwagę zasługuje również fakt, że jedynie 1 proc. badanych zapytanych „Które z wymienionych marek określił(a)byś jako marki własne wybranych sieci handlowych?" wybrało prawidłową odpowiedź „wszystkie wymienione marki".
Pytania zadane respondentom sprawdzały również ich zwyczaje zakupowe. Wyniki pokazują, że skład (53 proc.) oraz jakość (51 proc.) to czynniki determinujące wybór konkretnego produktu spożywczego. Marka ma znaczenie dla jedynie 28 proc. badanych.
Chociaż marka własna dla wielu konsumentów jest synonimem kompromisu, to coraz częściej konsumenci uważają, że jest to kompromis dla nich korzystny. W kategoriach, w których sprawdzenie jakości, składu czy funkcjonowania produktu jest stosunkowo łatwe, marki własne odnotowują największy wzrost udziału. Sięganie po marki własne ułatwia konsumentom fakt, że wiele z nich na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurentów tzw. „markowych". Skład, opakowanie, a często nawet cena nie są już wyróżnikiem. Nie są nim nawet certyfikaty eksperckie czy nagrody konsumenckie. Produkty marek własnych pojawiają się również w górnych segmentach cenowych i oferują „górną" jakość za rozsądną dla tego segmentu cenę. Różnorodność marek własnych sprawia, że konsumenci coraz częściej zaczynają aktywnie poszukiwać informacji na ich temat. Szukają na opakowaniach, w mediach online czy na forach.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18.12.2013 - 6.01.2014 metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI). Próba badawcza miała charakter celowy. Do badania zaproszono osoby w wieku od 18 do 68 lat. Zebrano łącznie 1009 w pełni wypełnionych kwestionariuszy. Maksymalny błąd standardowy nie przekroczył 3.2 punktu procentowego dla całej badanej próby. Badanie przeprowadzono na autorskim oprogramowaniu „3S" zintegrowanym z panelem internetowym SW Panel.