PARTNER PORTALU

Koronawirus przyspieszył zmiany na handlowym rynku pracy

Autor: MW, dlahandlu.pl 21 października 2020 18:45

Koronawirus przyspieszył zmiany na handlowym rynku pracy Praca w handlu jest, ale niekoniecznie w tych samych obszarach, fot. Shutterstock

Sytuacja epidemiologiczna z jaką borykamy się od kilku miesięcy mocno wpłynęła na sektor handlu. Jesteśmy po pierwszej i w trakcie drugiej fali pandemii, co skutkuje kolejnymi obostrzeniami wprowadzanymi przez rząd. Już teraz część sieci znacznie zmniejszyła swoje powierzchnie handlowe, a niektóre sklepy zostały zamknięte. Sprzedaż z rynku tradycyjnego przenosi się do internetu, a to niesie za sobą konsekwencje i zmiany na rynku pracy.

Sieci handlowe, zwłaszcza te największe, od dłuższego czasu stały przed poważnymi decyzjami związanymi ze zmianą swoich strategii. Planowane zwolnienia dotyczą planów restrukturyzacyjnych. Do tego przyczyniły się głównie zmiany nawyków konsumenckich oraz agresywna ekspansja ze strony dyskontów. Trendy te znacznie przyspieszył koronawirus i związany z nim lockdown.

- W zdecydowanym odwrocie są hipermarkety o ogromnej powierzchni handlowej, z szeroką półką umożliwiającą konsumentowi ogromny wybór towarów w każdej praktycznie kategorii. To już nieuchronnie jest przeszłością – o czym świadczy trend zmniejszania powierzchni istniejących hipermarketów aż do ich całkowitej likwidacji. Współczesny konsument ceni sobie wygodę. Może kupować mniej i częściej, na dodatek w lepszej lokalizacji – bliżej swojego miejsca zamieszkania. To jest jeden z elementów (oprócz skutecznego marketing-mixu), na którym swoje przewagi budują sieci dyskontów. Mniejsza powierzchniowo placówka może być lokowana bliżej konsumenta, zaś sklep typu convenience - nawet bezpośrednio w bloku mieszkalnym – tłumaczy Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton.

Pandemia COVID-19 i związany z tym lockdown skierowały uwagę konsumentów na sferę e-commerce. Miesiące korzystania z zakupów przez Internet przyczyniły się do wyrobienia, a nawet utrwalenia, handlowych nawyków.

- Sieci dotąd w mniejszym lub większym stopniu eksperymentowały z e-commerce, stawiając przede wszystkim na strategię omnichannel. Jeśli zakupy w coraz większym stopniu przeniosą się do sieci, to nadal będzie to generowało miejsca pracy. Zakupy trzeba przecież konfekcjonować i dostarczyć. Będzie rozwijała się cała sfera związana z logistyką. Jestem przekonany, że zmiana nawyków konsumenckich, zachowania wchodzących na rynek nowych pokoleń, wzrost świadomości konsumentów są bacznie analizowane przez strategów pracujących dla sieci handlowych i muszą zostać wzięte pod uwagę w dalszych planach rozwoju. Na razie sytuacja spowodowana koronawirusem jest niepewna, ale wszystko wskazuje na to, że zmiany są konieczne i nieuchronne. Wirus je tylko przyspieszył – uważa Wojciech Chromik.

Czytaj więcej na portalspozywczy.pl

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7148
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.