PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Koronawirus zamraża sprzedaż, rząd uwalnia handel

Autor: MW, dlahandlu.pl 30 kwietnia 2020 15:06

Koronawirus zamraża sprzedaż, rząd uwalnia handel Czy rząd "rozrusza" handel? Fot. Shutterstock

W kwietniu wciąż patrzyliśmy na handel detaliczny przez pryzmat koronawirusa. Sytuacja zmieniała się dynamicznie, ale na ten moment widać przysłowiowe światełko w tunelu. Rząd 4 maja otwiera galerie handlowe, a wcześniej zwiększono limit klientów w sklepach. Czy to oznacza początek nowej normalności? I jak zdefiniuje ona nasze konsumenckie wybory? Przekonamy się już niedługo.

Odmrażanie handlu

Zacznijmy od najbardziej aktualnych informacji. 4 maja otworzą się dla klientów galerie handlowe.  Będą w nich działać wszystkie sklepy, ale zakupy zrobimy z zachowaniem dystansu społecznego: w punkcie powyżej 100 mkw. jedna osoba może przebywać na powierzchni 15 mkw. (podobnie jak w sklepach spożywczych, dla których poluzowano już nieco restrykcje). Do powierzchni sprzedażowej nie będzie wliczać się powierzchnia korytarzy oraz magazynów. Pracownicy galerii mają regulować ruch w ciągach komunikacyjnych, tak aby zachowane zostały zasady bezpieczeństwa. Premier ogłaszając szczegóły wyjaśnił, że są to miejsca, "w których bardzo często dochodzi do złamania zasady dystansu społecznego". Może to generować kolejki, które będą kończyć się nawet na zewnątrz. Zniesione zostają także "godziny dla seniorów”. W pierwszej wersji obostrzeń dla handlu obowiązywały codziennie od 10 do 12. Po wprowadzeniu w życie pierwszego etapu znoszenia ograniczeń, zaczęły obowiązywać tylko podczas pięciu dni w tygodniu, bez weekendów.

Premier podkreślił, że od wszystkich obywateli zależy, czy dojdzie do dalszego odmrażania gospodarki i czy unikniemy powrotu do obostrzeń. Jeszcze 20 kwietnia br. premier mówił: - Nie wrócimy do czasów sprzed epidemii dopóki nie będziemy mieli szczepionki.

Na razie obowiązuje nakaz zakrywania twarzy w przestrzeni publicznej, a sklepy mają obowiązek zapewnić klientom rękawiczki bądź środki dezynfekujące do rąk. W sklepach do 100 mkw. mogą przebywać cztery osoby na stanowisko kasowe, w sklepach powyżej 100 mkw. - jedna osoba może przebywać na powierzchni 15 mkw. 

Pyrrusowe zwycięstwo?

Branża handlu z jednej strony cieszy się z otwarcia galerii, z drugiej - wylicza straty, które już odnotowała, a także te przyszłe. Według raportu Deloiite przygotowanego na zlecenie Grupy 305, luka finansowa (traktowana jako różnica pomiędzy wypływami a wpływami, którą właściciele centrów muszą pokryć) może wynieść od 1,5 do nawet 5 mld zł. 

Jak zareagowali sami najemcy? LPP i empik już zrezygnowali z części umów i chcą na nowo negocjować czynsze. To może być dopiero początek...

Tarcza finansowa na koronawirusa

Premier na początku kwietnia przedstawił "tarczę finansową", czyli propozycje, które mają pomóc firmom w okresie kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa. Wartość pomocy finansowej, która ma trafić bezpośrednio do firm, ma wynieść ponad 100 mld zł.

Zgodnie z programem, którego wartość wyniesie 4,5 proc. PKB (100 mld zł) do mikrofirm trafi 25 mld zł, do małych i średnich firm 50 mld zł (łącznie 75 mld zł będzie przeznaczone dla firm zatrudniających od jednego do 250 pracowników), a do dużych przedsiębiorstw płacących podatki w Polsce 25 mld zł. Podmioty, które skorzystają z programu otrzymają łącznie środki bezzwrotne o wartości 60 mld zł. Programem będą objęte firmy, których obroty spadły w ostatnim czasie o co najmniej 25 proc. Dla mikro i małych firm górny pułap subwencji wynosi ponad 300 tys. zł. Średnie firmy - to ponad 4 mln zł, a duże - proporcjonalnie więcej.

Z programu według wyliczeń rządu będzie mogło skorzystać ok. 670 tys. polskich przedsiębiorców. Za jego realizację będzie odpowiadał Polski Fundusz Rozwoju. Warunkiem uzyskania wsparcia jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r., a także niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Koniecznym warunkiem jest to, że właściciel firmy (beneficjent rzeczywisty) musi mieć rezydencję podatkową w Polsce i rozliczał podatki za ostatnie dwa lata obrotowe na terytorium Polski.

PFR liczy, że już w przyszłym tygodniu będzie można uruchomić wsparcie dla dużych firm.

Sprzedaż detaliczna na historycznych minimach

W kwietniu poznaliśmy dane dotyczące sprzedaży detalicznej za marzec. Katastrofa – tak określili je analitycy.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2020 r. spadła o 9,0 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 3,3 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 7,1 proc. rdr.

Tak duża obniżka zaskoczyła, bo choć rynek spodziewał się spadku, jednak nie tak głębokiego. Niektóre kategorie, w tym odzież i obuwie oraz segment meble, AGD, RTV, zanotowały spadki najwyższe w historii. Niestety, ekonomiści nie mają dobrych prognoz na kwiecień. Ich zdaniem, zniżka sprzedaży detalicznej ogółem może jeszcze się pogłębić, pomimo Świąt Wielkanocnych przypadających w tym okresie. W dalszej perspektywie wiele będzie zależało od nastrojów konsumentów i tempa „odmrażania” gospodarki.

Zdaniem ekonomistów, sprzedaż detaliczna w kolejnych miesiącach będzie uzależniona od wielu czynników.

- Jeśli choroba zostanie opanowana, a gospodarka relatywnie szybko rozmrożona, uszczerbek w konsumpcji będzie tylko przejściowy (odbicie w kształcie V). Jeśli jednak konsumenci przyswoją myśl, że recesja będzie nieuchronna, powrót na ścieżkę długookresowego wzrostu długi (odbicie w kształcie U z szerokim dnem), a rynek pracy będzie dochodził do siebie bardzo długo, ich niepewność przełoży się na niską skłonność do zakupów i ten scenariusz stanie się samospełniającą przepowiednią – mówi Sonia Buchholtz, ekspertka ekonomiczna Konfederacji Lewiatan.

Handel reaguje, rozkwit e-grocery

Pandemia koronawirusa wymusiła na największych sieciach handlowych szybkie dostosowanie swoich usług do zupełnie nowych oczekiwań konsumentów. Teraz liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo. Zakupy przez internet, zamówienia przez telefon, współpraca z marketplace’ami czy firmami dowożącymi jedzenie a nawet korporacjami taxi – na te rozwiązania zdecydowali się najwięksi gracze, ale innowacyjne pomysły rozwijają również lokalne sieci. Piszemy o tym m.in. w tekście Sieci spożywcze w dobie koronawirusa, czyli nowe usługi na nowe czasy.

Sieci FMCG uzupełniły również swoją ofertę o maseczki ochronne. Możemy je kupić m.in. w Żabce, Biedronce, Lidlu, Carrefourze i sklepach Aldi.

Wyniki finansowe sprzed i z wpływem COVID-19

W kwietniu poznaliśmy również kolejne wyniki finansowe za 2019 rok. Przychody ze sprzedaży sieci Stokrotka wyniosły 3 782 049 593,45 zł w porównaniu do 2 856 038 501,30 zł w roku 2018. W roku bieżącym spółka planuje poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości ponad 98,2 mln zł.

Na koniec ub. r. Rossmann zatrudniał w Polsce około 18 tys. pracowników. Obroty netto ze sprzedaży wyniosły 8 785 311 193,49 zł i były o 5,90 proc. wyższe niż w roku ubiegłym.  Zysk netto to 953 780 567,97 zł.

Więcej o wynikach detalistów za ubiegły rok w tekście Ten rok zmieni handel, a jaki był 2019? Przeglądamy raporty finansowe.

Poznaliśmy również wyniki sieci Carrefour za I kwartał br. Koronawirus nie straszny francuskiemu retailerowi. Sprzedaż w Polsce wyniosła 526 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 8,8 proc. i wzrost organiczny o 8,4 proc. Cała grupa Carrefour osiągnęła wzrost sprzedaży LfL w wysokości 7,8 proc. i obrót w wysokości 19,4 mld euro.

Akcja rekrutacja

Kwiecień był też miesiącem zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w branży FMCG. 

Grupa Eurocash rozpoczęła intensywną kampanię rekrutacyjną. Spółka szuka pracowników do pracy w sklepach, hurtowniach i centrach dystrybucyjnych w całej Polsce.

Niezależnie od sytuacji #PracawLidlu – to z kolei nowa kampania niemieckiej sieci.
Lidl Polska za pośrednictwem billboardów zakomunikował, że niezależnie od sytuacji gwarantuje dobre warunki zatrudnienia – umowę o pracę, ponadprzeciętną w branży wysokość wynagrodzenia oraz pozapłacowe benefity.

GK Specjał, właściciel trzech sieci franczyzowych i 19 centrów dystrybucyjnych, również rozpoczęła proces rekrutacyjny. - W ostatnich tygodniach zmierzyliśmy się ze zwiększoną ilością zamówień towarów pracujemy w zmianowym systemie pracy zapewniając bezpieczeństwo poszczególnych zespołów pracowniczych. Pracujemy na zwiększonych obrotach, zapewniając ciągłość dostaw – powiedział prezes firmy, Krzysztof Tokarz.

Żabka Polska w trzecim kwartale br. otworzy centrum dystrybucyjne w Tyńcu Małym pod Wrocławiem. W centrum zapewnionych będzie ok. 200 miejsc pracy. Firma rozpoczęła rekrutację także telefonicznie lub online.

Handlowy chat

Uwadze Czytelników polecamy nasz cykl „Handlowy chat”, w którym rozmawiamy z ekspertami i przedstawicielami branży o wpływie pandemii na strategie sieci handlowych, wybory konsumentów i rynek pracy.
 

 

 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • wiecek 2020-05-05 12:54:10

    Ogólnie czeka nas pewnie z miesiąc albo więcej ciężkich chwil dla marek odzieżowych. Dlatego rozumiem w pełni decyzje LPP czy Empik.

  • ghjk 2020-05-04 14:18:57

    tresura Polaków ma się dobrze, myślę, że patologiczne media, należące do amerykańskiej geriatrii byłyby w stanie przepchnąć każdy, najbardziej niewyobrażalny masoński projekt, smutne to ale naród jest niezdolny do samodzielnego myślenia i kojarzenia faktów, zbyt długa tresura, trwająca dziesiątki lat wyzbyła naród tej zdolności i można nim sterować za pomocą zwykłego telewizora...

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6586
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,49

  • Śr

    1,29

  • Min

    1,09

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.