Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Koszyk zakupowy Polaków: Najwięcej wydajemy w dyskontach, częściej kupujemy mrożonki

Sklepy małego formatu urosły w 2016 r. pod względem sprzedaży o 2,3 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Dyskonty zanotowały wzrost aż o 7,6 proc. czy najwięcej pośród wszystkich formatów działających na rynku. Supermarkety urosły o 3,3 proc, a hipermarkety zanotowały wzrost jedynie o 2 proc. -  wynika z analizy firmy Nielsen.
Reklama

Wzrosty przełożyły się na udziały formatów w spożywczym koszyku zakupowym, który urósł w 2016 roku o 4 proc. Sieci dyskontowe zwiększyły w nim swój udział o 2,3 proc., małe sklepy o 1 proc., supermarkety o 0,5 proc., a hipermarkety o 0,2 proc. 

Jak jak poszczególne produkty spożywcze zwiększyły swój udział pod względem sprzedaży w koszyku zakupowym? Z analizy firmy Nielsen okazuje się, że w ubiegłym roku najwięcej zyskały produkty mrożone (wzrost o 8,9 proc.). Na drugim miejscu są półprodukty do gotowania (sosy, makarony, warzywa w puszkach itp.), które urosły o 5,9 proc. Przekąski zanotował wzrost o 5,2 proc., alkohol o 3,6 proc., napoje bezalkoholowe urosły o 2,4 proc., a nabiał jedynie o 2,3 proc. 

Nielsen podaje, że w okresie styczeń-kwiecień 2016 r. koszyk spożywczy zanotował wzrost sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 3,5 proc.

Prognoza na przyszły rok przewiduje, że nadal znaczące wzrosty będą notować dyskonty, ale także te szyldy z innych formatów, które najlepiej odpowiedzą na trend prozdrowotny, który jest dominujący na rynku. - Dyskonty są liderami jeśli chodzi o umiejętność szybkiego i efektywnego wdrażania rozwiązań, które są odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Często nie są pierwszymi, które wdrażają określone rozwiązania, ale robią to na masową skalę i jest to od razu zauważane przez klientów - wskazuje Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce.

Drugim wybijających się trendem poza prozdrowotnym nastawieniem konsumentów jest lokalność. – Jest to dobrze pojmowany patriotyzm. Konsumenci chcą kupować produkty lokalne i tym samym mieć realny wpływ na lokalną społeczność, na rozwój lokalnych przedsiębiorstw i firm spożywczych. Trzecim trendem o którym wspominał Mordasiewicz jest cyfryzacja. – Ale nie tylko cyfryzacja rozumiana jako otwieranie kolejnych e-sklepów, ponieważ e-handel napotyka na problemy szybkich dostaw do klientów. W sektorze FMCG widać zainteresowanie cyfryzacją również na innych polach, m.in. coraz bardziej wykorzystywany jest Internet Rzeczy – wyjaśniał Szymon Mordasiewicz. Jednak w jego opinii, aby rynek rozwijał się nadal w tempie 3-4 proc. poza świadczeniami z 500+, które nakręcają koniunkturę będzie potrzebny nowy impuls pochodzący ze wzrostu wynagrodzeń i wyższego dochodu rozporządzalnego. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.