PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Kraków czeka na centra outletowe, w tym halę Makro

Autor: Colliers International/pr 25 czerwca 2010 12:30

Kraków czeka na centra outletowe, w tym halę Makro

Kraków jest piątym co do wielkości rynkiem powierzchni handlowej w Polsce. Obecnie podaż wynosi 461,6 tys. mkw., z czego 20 proc. pow. oddano do użytku w 2009 r. Dzięki ubiegłorocznym otwarciom, poziom nasycenia zwiększył się z 490 do 612 mkw. pow. handlowej na 1000 mieszkańców.

Na druga połowę 2010 roku planowane jest oddanie pierwszej fazy centrum handlowego King Square przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Druga faza tego obiektu planowana jest na pierwszą połowę 2011 roku. Całkowita powierzchnia projektu ma docelowo wynieść 32 tys. mkw. Na kolejne lata planowane jest ukończenie kilku nowych projektów zarówno lokalnych jak i międzynarodowych inwestorów.

Firma Neiver Polska planuje rozpocząć w czerwcu 2010 budowę obiektu pod nazwą Futura Park, na który będzie się składał outlet oraz park handlowy. Całkowita powierzchnia najmu to 40,3 tys. mkw. Będzie to pierwszy tego typu obiekt w Krakowie. Oddanie inwestycji planowane jest w sierpniu 2011 roku.

W pierwszym kwartale 2011 roku firma Mayland Real Esteta planuje rozpoczęcie budowy centrum handlowego Serenada w północnej części miasta. Projekt ma być ukończony do końca 2012 roku, a całość powierzchni najmu to 40 tys. mkw.

Przy ulicy Zakopiańskiej rozpoczęto prace budowlane nad centrum zaopatrzenia hurtowego Makro, zaś na rok 2011 zaplanowana jest rozbudowa centrum handlowego M1 do 54 tys. mkw. Rozbudowę rozpoczęła również IKEA, która powiększy swój obiekt o 16 tys. mkw.

Dodatkowo firma Arge Nieruchomości planuje wybudowanie parku handlowego o powierzchni około 30 tys. mkw przy ul. Kamieńskiego.

Największy udział w krakowskim rynku powierzchni mają centra trzeciej i czwartej generacji: Bonarka City Center, Galeria Krakowska, Galeria Kazimierz oraz Kraków Plaza. Znaczny udział w podaży mają również centra handlowe drugiej generacji, w których hipermarket zajmuje nawet do 40 proc. powierzchni, a pozostała część zajmowana jest przez galerię handlową. Te obiekty stanowią w Krakowie 25 proc. wszystkich centrów handlowych w mieście: Tesco, CH Krokus, CH Czyżyny. Sektor DIY i wyposażenia wnętrz jest w Krakowie reprezentowany głównie przez sieci: Ikea, Castorama, Leroy Merlin, Praktiker.

Natomiast centra outletowe i parki handlowe jeszcze nie weszły na krakowski rynek. Ma się to jednak zmienić - dwóch deweloperów planuje realizację tego typu obiektów w ciągu najbliższych dwóch lat.

Spowolnienie gospodarcze oraz mniejszy popyt na powierzchnie handlowe spowodował w całej Polsce spadek stawek czynszów o około 15-20 proc. Deweloperzy w pierwszym kwartale 2010, podobnie jak i w roku 2009, byli bardziej elastyczni w negocjacjach. Najemcy mogli liczyć nie tylko na zwolnienia z czynszów, ale również na częściowe pokrycie przez dewelopera kosztów aranżacji. Sytuacja ta nie dotyczyła popularnych obiektów handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7589
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.