Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat

Ostatnie półtora roku było trudnym czasem dla branży FMCG w Polsce. Kryzys gospodarczy, który rozpoczął się na świecie pod koniec roku 2008, dotknął polskich konsumentów z pewnym opóźnieniem. Dobrze widać to w danych o zatrudnieniu i zarobkach, bezpośrednio związanych ze skłonnością konsumentów do wydawania pieniędzy na artykuły codziennego użytku. Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat - uważa Grzegorz Łaptaś, project manager w Roland Berger Strategy Consultants.
Reklama

Oprócz sytuacji w gospodarce, na którą firmy FMCG nie mają wpływu, sytuacja w branży jest również dyktowana pewnymi trendami społecznymi i konsumenckimi. Ich analiza jest o tyle ciekawsza niż analiza danych makroekonomicznych, że mogą z niej wynikać konkretne wnioski i działania, mające na celu dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb polskich konsumentów.

Pierwszym z nich jest szybsze tempo życia i nowe modele rodziny - czyli poświęcanie coraz większej ilości czasu na pracę, a coraz mniejszej na tradycyjne zajęcia domowe, takie jak zakupy, sprzątanie czy gotowanie. Nowe modele rodziny oznaczają też coraz większy udział singli, który, jak pokazują dane Eurostatu, w Polsce wzrasta średnio o około 1/3 punktu procentowego rocznie. Udział ten jest wciąż jednak znacznie poniżej średniej dla Unii Europejskiej, więc można spodziewać się, że trend będzie kontynuowany.

Jakie znaczenie ma ten trend dla rynku FMCG? W przypadku kategorii spożywczych, w uproszczeniu, struktura konsumpcji przesuwa się w kierunku produktów bardziej przetworzonych.
Na przykład podstawowe produkty (mięso, ser, wędliny) są coraz rzadziej kupowane w większych porcjach, a coraz chętniej w formie pokrojonej, zapaczkowanej i gotowej do podania lub przyrządzenia. Popularność zyskują takie formy produktowe jak porcjowane mięso na tackach, miksy sałat (czyli kilka gatunków sałaty i świeżych warzyw umytych, rozdrobnionych i wymieszanych), czy też warzywa gotowe do przyrządzania (np. pokrojone i umyte pieczarki, czosnek lub marchew).

Znaczenie zyskuje (i będzie nadal zyskiwać) stosunkowo nowa w Polsce kategoria, jaką są dania gotowe. Oprócz dobrze znanych od wielu lat paczkowanych pierogów czy też dań w słoikach, coraz częściej można znaleźć w polskich sklepach gotowe sałatki, zestawy grillowe, kanapki, zupy lub zestawy sushi. Patrząc na stopień rozwoju tych kategorii w Wielkiej Brytanii, USA, Skandynawii czy też Japonii, można spodziewać się jej sporych wzrostów w najbliższych latach w Polsce.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.