PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Kto ma chrapkę na Żabkę?

Autor: MK, dlahandlu.pl 8 kwietnia 2020 17:37

Kto ma chrapkę na Żabkę? Sprzedaż Żabki była największą transakcją w historii polskiego rynku detalicznego handlu żywnością; materiały prasowe

Czy Żabka, która liczy już ponad 6 tys. placówek, jest obecnie najlepszym kąskiem akwizycyjnym? Czy CVC szykuje się do wyjścia z inwestycji czy raczej jest to dopiero półmetek? Jedno jest pewne - kiedy nadejdzie odpowiedni czas, kwota sprzedaży zelektryzuje branżę po raz kolejny. Kto może dysponować takimi środkami? Eksperci wskazują, że mógłby to być fundusz inwestycyjny lub któryś z zagranicznych liderów segmentu convenience, taki jak meksykański Oxxo czy japoński Seven&I.

W czerwcu miną trzy lata od kiedy amerykański fundusz CVC Capital Partners przejął udziały w Żabce od Mid Europa Partners. Nigdzie nie podano wartości transakcji. Strony poinformowały jedynie, że sprzedaż Żabki jest największą transakcją w historii polskiego rynku detalicznego handlu spożywczego i zarazem największą transakcją wyjścia funduszu private equity z inwestycji przeprowadzonej w Polsce. Media spekulowały wtedy, że za Żabkę zapłacono ponad miliard euro!

Kiedy CVC odkupował udziały sieć liczyła ok. 4,5 tys. sklepów prowadzonych przez ok. 3 tys. przedsiębiorców. Ile sieć kosztowałaby dziś, kiedy liczy ponad 6 tys. placówek, a potencjał polskiego rynku ocenia na dużo wyższy niż 10 tys. Żabek?

Na wstępie musimy oczywiście zaznaczyć, że w kontekście koronawirusa wszystkie komentarze są obarczone sporym marginesem niepewności i nieprzewidywalności.

Żabka zajmuje pozycję za Biedronką i Lidlem

Przez ostanie lata widzimy imponujący wzrost Żabki. Zarówno ilościowo jak i jakościowo. - Trudno skwantyfikować jak bardzo sieć zyskała na wartości w ciągu ostatnich 3 lat. Na pewno w tym okresie widoczny jest rozwój Żabki w obszarze digitalowym, m.in. wprowadzenie aplikacji Żappka, z której korzysta ponad 2,5 mln klientów oraz ciągłe rozwijanie konceptu sklepu convenience czyli poszerzanie asortymentu i dodanie większej ilości dań gotowych. Rozwój digitalowy pozwala spółce m.in. na zwiększenie mnożników transakcyjnych, co bezpośrednio wpływa na jej wartość rynkową, a poszerzenie asortymentu pozwala na zwiększenie marżowości sprzedaży – zauważa Maciej Kraus, partner w funduszu inwestycyjnym Movens Capital i ekspert branży retail.

Wyniki finansowe sieci pokazują, że wraz ze wzrostem fizycznej sieci sprzedaży rosną również przychody i rentowność. Spółka w 2018 r. otworzyła 700 placówek i zwiększyła przychody aż o 2,7 mld zł do 6,9 mld zł. Rok wcześniej sieć liczyła 4,9 tys. sklepów i generowała przychody na poziomie 4,3 mld zł.

Jak wyjaśnia nam Grzegorz Łaptaś, partner PwC, wynika to z coraz lepszego dostosowania się do potrzeb klientów, którzy są dziś zainteresowani gotowymi rozwiązaniami, takimi jak dania gotowe i zdrowe przekąski. Kanapki, sałatki, hot dogi, kawa, dania obiadowe i płynne przekąski to przykłady produktów budujących dodatkową sprzedaż, ale przede wszystkim marżę, zarówno dla sieci, jak i franczyzobiorców.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5725
Ilość aktualnych ofert: 439130

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    1,29

  • Min

    0,85

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.