Kupili polską sieć supermarketów, odebrali licencję masterfranczyzobiorcy. Opłaciło się?

Czy inwestycja w Polsce okaże się opłacalna?
Od czego Spar Group zaczął w Polsce? Symboliczna złotówka
Początki to inwestycja w polską sieć Piotr i Paweł. Firma w swoim raporcie za 2019 r. przedstawiła nabytą sieć jako firmę rodzinną założoną w 1990 r. prowadzącą 66 supermarketów i jeden magazyn dystrybucyjny. Jak wyglądało przejęcie?

Fundusz Capital Partners na koniec września 2019 roku miał 2 354 472 akcji w spółce Grupa Piotr i Paweł o wartości 15,18 mln zł. 1 października 2019 roku Spar Group przejął od funduszu 80 proc. udziałów za 1 euro, pozostałe 20 proc. miały zostać przejęte w przyszłości przez innego, mniejszościowego inwestora. Firma zobowiązała się do udzielenia 40 mln euro kredytu, plus 20 mln euro kredytu na kapitał obrotowy. Sklepy Piotr i Paweł miały systematycznie zmieniać logo na SPAR. Pierwszy z nich ruszył pod koniec listopada 2019 r. w warszawskim centrum Blue City.
W październiku 2021 r. supermarket EUROSPAR po zmianie logo zaczął działać w warszawskim Centrum Handlowym Klif. Był to ostatni sklep Piotr i Paweł – tym samym rebranding przejętej sieci został zakończony.
Odebrana licencja

Czytaj więcej
SPAR z nowym sklepem na stacji AVIA
A jak wyglądała sytuacja ze znakiem Spar? To odebrana licencja. Wcześniej sieć była rozwijana przez firmę Bać-Pol.
W lutym 2019 r.. Spar International wypowiedział umowę masterfranczyzową firmie Bać-Pol na znak Spar.
- SPAR International dokonał przeglądu swojej strategii w Polsce i kierując się znacznym zainteresowaniem potencjalnych przyszłych partnerów, zakończył proces wyboru nowego partnera licencyjnego dla marki SPAR w Polsce. Wkrótce ogłosimy naszą decyzję - podał wtedy Spar International.
Spar Polska S.A. zlecił wtedy prawnikom skierowanie sprawy na drogę sądową przeciwko podmiotom powiązanym ze spółką THE SPAR GROUP LTD z siedzibą w Pinetown (RPA) w związku z podjętymi na terenie Polski czynami zabronionymi ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
W lutym 2020 roku poinformowano, że Spar International, Spar Group i Spar Polska podpisały porozumienie dotyczące dalszego rozwoju marki Spar w naszym kraju. Spar Group stał się wyłącznym operatorem marki Spar na terenie Polski. W ramach porozumienia spółka Spar Polska potwierdziła, że spółki grupy kapitałowej Bać-Pol nie posiadają prawa do używania marki Spar w Polsce.

Porządkowanie biznesu, strata 58 franczyzobiorców
Jak wygląda obecny biznes Spar Group? Czy inwestycje są opłacalne? Według najnowszych prognoz Grupy Spar polski oddział osiągnie rentowność w 2024 roku.
16 listopada br. SPAR Group opublikował wyniki za rok finansowy zakończony 30 września. Firma podała wtedy, że kluczowym obszarem zainteresowania sieci w roku 2022 jest rozwiązanie kwestii lojalności detalistów. Podjęto decyzje o rozwiązaniu umów z dużą grupą detalistów. 58 franczyzobiorców sieci SPAR z niskimi poziomami lojalności zakupowej opuściło firmę. - Utrata detalistów negatywnie wpłynęła na wzrost obrotów w drugiej połowie roku, ale mimo to SPAR Polska odnotował wzrost obrotów o 8,2% w lokalnej walucie - podkreślono. Detaliści odpowiadali za 11,7% obrotów SPAR Poland.
Firma podała, że podjęła decyzję o zamknięciu warszawskiego centrum dystrybucyjnego. Magazyn nie jest używany od listopada 2022 r. Firma podaje, że usprawni to logistykę, zwiększy wydajność i zredukuje niepotrzebne koszty. Działalność magazynowa SPAR Polska będzie koncentrować się na dwóch obszarach. Centrum dystrybucyjne w Poznaniu będzie obsługiwać detalistów na północy kraju a centrum dystrybucyjne w Czeladzi będzie obsługiwać detalistów na południu kraju.
Spar ma obecnie w Polsce 180 sklepów, sieć utraciła 47 placówek netto.
Wyniki finansowe sieci Spar w Polsce
