Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Legalniewsieci.pl: Czym się różni reklamacja od zwrotu w e-sklepie?

Karta micro-SD, która nie osiąga zakładanego transferu danych, pokrowiec na smartfona z którego smartfon wypadał, kamerka samochodowa, która po pół godzinie pracy resetuje się wskutek przegrzewania - to przykłady wpisujące się w pojęcie „wady fizycznej" produktu. Zgodnie z ustawą oznacza to, że rzecz nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca, nie nadaje się do określonego w umowie sprzedaży celu. To uprawnia kupującego do skorzystania z instytucji rękojmi za wady. Bardzo podobnie jest z gwarancją, o ile tak została wraz z produktem udzielona.
Reklama

Najistotniejsze jest to, że klient jest w okresie wypróbowywania danego produktu, zapoznawania się z jego cechami i możliwościami. Jest to czas, gdy oprócz rękojmi i gwarancji przysługuje nam również prawo do zwrotu produktu. Obecnie jest to 14 dni od chwili, gdy rzecz została nam wydana (np. przez kuriera). Następuje wtedy korzystny dla nas zbieg uprawnień, gdyż niezależnie od stwierdzenia jakiejkolwiek wady mamy jako konsumenci prawo do zwrotu produktu zakupionego przez internet (ponieważ jest to umowa zawarta na odległość) bez podania przyczyn.

Ów brak konieczności powoływania jakichkolwiek przyczyn, jakiegokolwiek powodu zwrotu produktu zakupionego przez konsumenta na odległość w sposób szczególny odróżnia to uprawnienie od alternatywnych dróg skorzystania z rękojmi lub gwarancji. Po prostu niczego nie trzeba nikomu udowadniać, ani z niczego się nie trzeba tłumaczyć. Gdy powołamy się, że w naszym urządzeniu np. karta micro-SID nie osiąga przewidzianego w jej parametrach transferu - sprzedawca czy producent zawsze może stwierdzić, że „wina" leży nie po stronie jego karty, lecz po stronie naszego urządzenia. Może również podnosić, że źle zinterpretowaliśmy parametry techniczne itd. W każdym z takich przypadków, gdy urządzenie zasadniczo „jakoś działa", ale nie spełnia naszych konkretnych oczekiwań staniemy przed problemem wykazania, że jest ono wadliwe - a ze strony sprzedawcy czy producenta raczej trudno oczekiwać chętnego poparcia naszego stanowiska.

Dodatkowo sytuację przy rękojmi komplikuje fakt, że co prawda możemy domagać się od sprzedawcy zwrotu pieniędzy (czyli odstąpienia od umowy), lecz sprzedawca niekoniecznie musi zgodzić się na takie rozwiązanie. Może bowiem, o ile ma taką możliwość - bezzwłocznie wymienić wadliwą rzecz na wolną od wad (nową) lub wadę usunąć (czyli rzecz naprawić) - a nam będzie wówczas przysługiwał jedynie wybór między tymi dwiema możliwościami. Na bezproblemowy zwrot pieniędzy raczej nie ma co liczyć, a jeśli już - to dopiero przy kolejnym kroku - ponownym stwierdzeniu wady rzeczy już raz wymienianej lub naprawianej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.