Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Lewiatan: Konsumenci niekoniecznie odczują dużą różnicę w wydatkach po zmianie VAT

Sklepy PSH Lewiatan obniżą ceny wybranych produktów spożywczych w związku ze zmianą stawki VAT z 5% na 0%. Handlowcy obawiają się jednak, że niższy VAT nie przełoży się na obniżkę cen w sklepach w dłuższym okresie czasu.
Reklama

Zero VAT w kieszeniach konsumentów?

Jak zauważa Lewiatan, lista produktów, których ceny zostaną obniżone za kilka dni jest dość długa. Dlatego zmiany będą dość złożonym i skomplikowanym procesem, ponieważ dotkną bardzo dużego procentu asortymentu sklepów sieci.

- Mając na uwadze rosnącą inflację i ciągłe podwyżki towarów u producentów oraz dostawców, trudno jednak jednoznacznie założyć, czy w finalnym rozrachunku półroczna obniżka podatku VAT wpłynie na niższy poziom cen w sklepach. Najprawdopodobniej niestety, konsumenci niekoniecznie odczują dużą różnicę w wydatkach. Jeśli spadek nastąpi, to w porównaniu do wzrostów cen jakie miały miejsce w ostatnich tygodniach i jakie mogą nastąpić w przyszłości, będzie różny od oczekiwań. Ponadto, kiedy wygaśnie półroczny okres zerowego VAT’u na wskazane w ustawie artykuły spożywcze, wzrost cen może być bardzo odczuwalny i gwałtowny – informuje Lewiatan.

- Niemal codziennie otrzymujemy informacje od producentów i dostawców o podwyżkach cen towarów spowodowanych wzrostem kosztów produkcji tj. wzrost cen energii i gazu o 300%. Przewidujemy, że wiele z nich nałoży się terminem wraz z obniżeniem stawki VAT, obawiamy się zatem, że zabieg ten złagodzi dalsze podwyżki, ale im nie zapobiegnie. Sam kierunek obniżenia stawek VAT na produkty spożywcze wydaje się właściwy w tym bardzo trudnym okresie, gdy ceny na rynku rosną w niespotykanym od dawna tempie. Uważamy jednak, że problem inflacyjny jest znacznie głębszy i wymaga bardziej radykalnych działań - komentuje zmiany Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A. Proponowane działanie to także kolejne dodatkowe obciążenie i obowiązki dla przedsiębiorców, którzy również oczekują większego wsparcia w obliczu rosnących kosztów działalności, a tego niestety nie widać.

Obniżka VAT to ogromne wyzwanie dla sklepów

Sklepy mają zaledwie kilka dni od uchwalenia ostatecznego kształtu przepisów na dostosowanie systemów sprzedażowych do zmieniającej się rzeczywistości legislacyjnej. Odpowiednie oznaczenie kilku tysięcy pozycji w systemach sprzedażowych czy też wydruk etykiet cenowych i ich zmiana na sklepowych półkach to ogromne wyzwanie organizacyjne zwłaszcza dla małych sklepów, które nie zawsze jednak przełoży się na realne zyski dla konsumenta.  Cena na półce nie jest bowiem wyłącznie wynikiem indywidualnej decyzji sprzedawcy, ale złożonego procesu, całego łańcucha dostaw. Dlatego też realny koszt produktu nie będzie z dnia na dzień niższy o 5 procent. Warto również podkreślić, że część producentów nie podniosła jeszcze cen na swoje towary, a już w tej chwili otrzymuje wyższe rachunki. Niestety podwyżki paliwa, gazu i energii mogą zmusić ich do podniesienia kosztów, co może przełożyć się bezpośrednio na podwyżki cen dla konsumentów.

Podobnego zdania jest Maciej Ptaszyński, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Handlu, który przypomina, że zapowiadana przez rząd obniżka VAT dotyczy artykułów niskomarżowych, takich jak: mięso, produkty mleczarskie, warzywa, zboża, tłuszcze jadalne, lody, niektóre napoje oraz owoce tropikalne i cytrusowe, ciastka, zupy i buliony, niektóre przyprawy. Maciej Ptaszyński podkreśla, że jego zdaniem działanie rządu w ramach tzw. tarczy antyinflacyjnej należy raczej ocenić jako działanie wizerunkowe, przenoszące odpowiedzialność za realizację pomysłu na właścicieli sklepów, a realne obniżki z tytułu nowej stawki VAT sięgną co najwyżej kwot groszowych.

Chaos w przepisach i zbyt krótkie vacatio legis

To już drugi, po wdrożeniu Polskiego Ładu akt prawny, w którym przedsiębiorcy zostali postawieni przed nagłym wprowadzeniem przepisów, ze zbyt krótkim vacatio legis. Tego typu zmiana jest ogromnym przedsięwzięciem logistycznym, wymagającym ponadto modyfikacji w systemach księgowych, czy sprzedażowych. To kolejna niekorzystna sytuacja, skutkująca niepewnością i pogorszeniem i tak już negatywnych nastrojów przedsiębiorców, co z kolei przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie ich skłonności do inwestycji i otwierania kolejnych placówek handlowych.

Wprowadzenie regulacji odbije się zwłaszcza na małych podmiotach. Handlowcy obawiają się, że sytuację ze zmianą stawki VAT będą ponadto chciały wykorzystać największe sieci dyskontowe dysponujące nieporównywalnymi środkami na reklamę w mediach. Obawiają się zmasowanej komunikacji marketingowej z ich strony sugerującej konsumentom, że zmiany cen dotyczą wyłącznie ich placówek, a nie całego rynku.

- Chcąc uchronić konsumentów przed drastycznymi skutkami podwyżek dokładamy wszelkich starań, by wzrost cen, z którym mierzymy się od kilku miesięcy, w jak najmniejszym stopniu dotknął klientów sieci Lewiatan. Starając się zachowywać konkurencyjność placówek handlowych zrzeszonych w sieci Lewiatan, opóźniamy wejście w życie nowych cen, intensyfikujemy promocje, a także zachęcamy naszych klientów do zakupu produktów marki własnej Lewiatan, czyli produktów porównywalnej jakości, ale w dużo niższych cenach – dodaje Robert Rękas.

Zapowiadana przez rząd obniżka VAT ma obowiązywać przez pół roku. Eksperci spodziewają się, że w wakacje ceny ponownie wzrosną.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.