Lidl i Biedronka to mistrzowie komunikacji, ale wyłania się nowy lider

Autor: MW, dlahandlu.pl 28 lipca 2020 22:41

Lidl i Biedronka to mistrzowie komunikacji, ale wyłania się nowy lider Mistrzowie komunikacyjnego przekazu: Lidl, Biedronka i Żabka

Jak sieci handlowe prowadzą swoje działania reklamowo-komunikacyjne w czasach nowej rzeczywistości? Na jaki przekaz postawił handel? Kto robi to najlepiej? - na nasze pytania odpowiada Wojtek Walczak, dyrektor strategiczny agencji Plej.

W czasie lockdownu działania komunikacyjne zastąpiły reklamę. Jak sieci spożywcze radzą sobie w nowej rzeczywistości?

Wojtek Walczak: Po działaniach reklamowych sieci handlowe widać, że wróciły do nowej normalności, a pozostałości lockdownu to już praktycznie tylko maseczki na twarzach klientów sklepów. Wróciły na dobre Soboty Lidla, Rzeźnik Cen, promocje Aldi oraz okazje i gratisy Biedronki. W komunikacji czuć jeszcze oczywiście akcenty związane z bezpieczeństwem, ale ze wszystkiego przebija zdecydowanie komunikacja promocyjna i neutralność w stosunku do COVID-19. Można by wręcz pokusić się o stwierdzenie, że zakupy znowu zaczęły przynosić nam radość równą nawiązaniem bardzo bliskich relacji w kolejce do kasy. To po raz kolejny pokazuje, jak krótką pamięć ma konsument i jak szybko chce wrócić do tego, co zna i lubi.

Na jaki przekaz postawił handel?

Na połowę 2020 roku główne trendy społeczne są trzy: lokalność, smart shopping i mobile. I to one będą kształtować komunikację sieci w następnych sezonach. Oczywiście żaden z nich nie jest nowy, każdy już miał swój czas na naszym rynku, natomiast teraz stają się ponownie wybijającymi się komunikatami, których oczekuje konsument. Zamykając to w jedno zdanie: ważne dzisiaj jest dawać możliwość kupowania lokalnych produktów, w dobrych cenach i promocjach, zarówno fizycznie w sklepie, jak i za pomocą smartfona. Przykładem takiego działania są Lidlowe ceny, które w jasny sposób komunikują smart shopping, a na poziomie asortymentu mamy poczucie kupowania „od swoich”. Przykładem mobilności jest zdecydowanie Żabka, której aplikacja może być wzorem dla każdej innej sieci, nie tylko spożywczej.

Kto najlepiej komunikuje się z konsumentami?

Lidl, Biedronka i Żabka to zdecydowanie trzy marki, które rządzą komunikacyjnie. Warto też zwrócić uwagę na komunikację Aldi i Delikatesów Centrum, które starają się znaleźć swoje miejsce na rynku i zwrócić na siebie uwagę coraz szerszego audytorium. Jeśli miałbym wskazać jedną, to po Biedronce i Lidlu czas na nowego lidera. A jest nim zdecydowanie Żabka, której komunikacja od ATL, przez digital, mobile aż do samego sklepu jest perfekcyjna. Wykorzystywanie charakterystyki każdego medium i dopasowanie do niego formy komunikacji wynikającej z pozycjonowania marki, czyli customer experience na najwyższym poziomie.

Czego oczekują sami konsumenci - wciąż konkretów czy jednak historii?

Zdecydowanie konkretów. Czas storytellingu na skalę epickich produkcji Allegro odszedł na długi czas w niepamięć, teraz ważne jest skupianie się na produkcie i jego wartości dla konsumenta. I oczywiście cenie, za którą możemy go kupić. Co nie oznacza, że w tym samym czasie komunikacja nie powinna być odważna, wyrazista i dająca konsumentom chwilę dobrze spędzonego z marką czasu. Tak samo jak on chce dobrze wydawać pieniądze, tak samo nie chce reklamy wpychającej, nachalnej i bez pomysłu. Takiej, której w 95% nie pamięta. A co pamiętamy? Żabkę, Żubra, Żywiec. Żabka, Żubr, Żywiec. Polska reklama zaczyna się teraz od ostatniej litery alfabetu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7050
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,20

  • Śr

    6,30

  • Min

    5,32

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.