Lista wstydu. Te firmy zaniżały minimalne wynagrodzenia

Te firmy zaniżyły pensje swoim pracownikom
Brytyjski rząd wskazał, że dokładnie 202 firmy – od dużych znanych marek po małe firmy i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – złamały prawo, pozostawiając około 63 000 pracowników "na lodzie".
Firmy zapłaciły łącznie 7 milionów funtów (8,19 miliona euro) zaległości i kar za naruszenia, podano w oświadczeniu wydanym przez rządowy departament ds. biznesu i handlu.
„Płacenie ustawowej płacy minimalnej nie podlega negocjacjom, a wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości, powinny o tym wiedzieć – powiedział minister Kevin Hollinrake.
„Większość firm postępuje właściwie i dba o swoich pracowników, ale wysyłamy jasną wiadomość do tej mniejszości, która ignoruje prawo: odpowiednio płać swoim pracownikom, inaczej poniesiesz konsekwencje – dodał Hollinrake.
WH Smith, filar brytyjskich lotnisk i dworców kolejowych, znalazł się na czele listy. Firma nie wypłaciła łącznie 1 miliona funtów (1,17 miliona euro) 17 607 pracownikom. M&S nie wypłacił 578 391 funtów (676 350 euro) 5363 pracownikom, podczas gdy Argos należący do Sainsbury's nie wypłacił 480 094 funtów (561 410 euro) 10 399 pracownikom.
Jak tłumaczą się detaliści?
Rzecznik M&S powiedział, że firma została "wywołana" tylko z powodu niezamierzonego problemu technicznego sprzed ponad czterech lat, dodając, że został on naprawiony, gdy tylko firma dowiedziała się o problemie.
„Nasza minimalna stawka godzinowa nigdy nie była niższa niż krajowa płaca minimalna, obecnie jest powyżej niej i żaden z kolegów nigdy nie był z tego powodu poszkodowany” – dodał rzecznik. Płaca minimalna w Wielkiej Brytanii wzrosła w kwietniu o 9,7% do 10,42 GBP (12,18 EUR) za godzinę.
Rząd zauważył w swoim oświadczeniu, że nie wszystkie niedopłaty do płacy minimalnej były zamierzone, ale dodał, że nie ma usprawiedliwienia dla takich działań.
Rzecznik Sainsbury's powiedział, że w 2018 roku wykryto błąd w liście płac, który dotyczył niektórych pracowników i kierowców sklepów Argos i sięgał 2012 roku – przed przejęciem Argos.
Rzecznik dodał, że zostało to już naprawione, a stawka godzinowa pracownika Argos została teraz zrównana ze stawką Sainsbury's.
W swojej odpowiedzi WH Smith powiedział, że błędnie zinterpretował, w jaki sposób ustawowe przepisy dotyczące wynagrodzeń zostały zastosowane do jego jednolitej polityki personelu pracującego w jego sklepach. „To był błąd, który został natychmiast naprawiony, a wszyscy współpracownicy otrzymali zwrot kosztów w 2019 r.” – podała firma.