Listonic: Biedronka, Lidl i Auchan najpopularniejsze na zakupy spożywcze

W rankingu popularności marketów spożywczych czwarty rok z rzędu znalazł się Biedronka (ponad 30 proc. głosów ankietowanych). W ujęciu rocznym zmalał dystans dzielący ją od wicelidera, Lidla (29,73 proc.), który zyskał na popularności o 2,62 pp. Biedronka wyhamowała tempo wzrostu popularności z ponad 3 proc. w 2017 roku do 0,55 proc. w roku 2018. Podium zamyka Auchan (9,43 proc.). Największy spadek zanotowało Tesco (-2,11 pp.), co pokrywa się z niezadowalającymi wynikami w Polsce i zamykaniem kolejnych nierentownych placówek. Kolejny jest Kaufland (4,82 proc.)
Liderem wzrostu jest polska sieć Dino (wzrost o 0,20 proc. udziału w stosunku do 2017 roku), choć popularność sieci nadal jest niska (0,76 proc.). Wyprzeda ją Carrefour, Selgros, Makro, Pepco, Aldi, Netto, E.Leclerc oraz Piotr i Paweł.

W kategorii dom i ogród daleko w tyle konkurencję zostawia IKEA (ponad 47 proc.), choć sieć ta straciła na popularności o 1,65 pp. Podium uzupełniają Castorama (ponad 23 proc. głosów) i Leroy Merlin (prawie 16 proc. głosów). Pozostałe sieci zdobyły łącznie ponad 13 proc. głosów. Z potężną przewagą, liderem kategorii drogerii jest Rossmann (ponad 97 proc. głosów), daleko w tyle zostawiając należące do Jeronimo Martins Hebe (ponad 4 proc.) oraz Super-Pharm (niecałe 3 proc.).
Okazuje się, że 88% kupujących przegląda gazetki przed zakupami zawsze lub często. Głównie kupujących interesowała w 2018 roku gazetka Biedronki, natomiast gazetka Lidla były na drugim miejscu. 65% osób przeglądających gazetki dokonuje zakupów niemal codziennie.
Raport wykazuje, że w minionym roku największym zainteresowaniem cieszyła się promocja dotycząca piwa Radler Okocim 4-pack, którą w lipcu realizował sklep InterMarche. Na drugim miejscu znajduje się woda źródlana Pure Life 1 szt dostępna w tym samym sklepie. Miejsce trzecie na podium zajmuje promocja prowadzona w Biedronce na cukier Diamant lub Słodka Łyżeczka 1 kg. Pierwsza dziesiątka pokazuje, że kupujący najczęściej starają się oszczędzać na produktach spożywczych i to one we wszystkich miesiącach dominują w zestawieniach.
Gazetkę Biedronki, Lidla, czy Kauflandu przeglądamy średnio przez 6 minut, ale robimy to tak często, że w ciągu roku gazetkę Biedronki oglądaliśmy w sumie przez 1260 lat. Najczęściej sięgamy po gazetki sklepów, które oferują głównie asortyment spożywczy. Gazetki sklepów z kosmetykami lub wyposażeniem wnętrz budzą nasze mniejsze zainteresowanie.
W gazetkach Biedronki było 14,1 mln ofert, a w Kauflandu 6,62 mln, zaś w Lidla 6,55 mln ofert. W tym czasie w gazetkach Dino, Aldiego i Stokrotki znalazło się tylko 460 tys. ofert.
Gazetki przed zakupami przegląda zaledwie 22,5% ankietowanych, aż 68.6 % przegląda je w tzw. ,,wolnej chwili”. Jeszcze mniej osób przegląda gazetki szukając konkretnego produktu, czyni tak zaledwie 8,2 % badanych osób.
Okazuje się, że spokój i brak rozpraszaczy mają prawdopodobnie największy wpływ na to gdzie chcemy przeglądać gazetki. Aż 93,6 % ankietowanych przegląda je w domu, a tylko 9,7 % w sklepie.