Listopad w handlu: Krótki lockdown i dodatkowa niedziela z otwartymi sklepami w bonusie

Autor: MW, dlahandlu.pl 29 listopada 2020 18:13

Listopad w handlu: Krótki lockdown i dodatkowa niedziela z otwartymi sklepami w bonusie Galerie handlowe wracją do gry, fot. Shutterstock

Rząd zamknął galerie, ale jeszcze pod koniec listopada ponownie je otworzył. Handel walczy o grudniową sprzedaż w reżimie sanitarnym, ale i z nadzieją, że klienci po krótkim lockdownie chętnie odwiedzą sklepy w przedświątecznej gorączce zakupów.

Galerie zamknięte i ... znów otwarte

7 listopada, w związku z rosnącymi wskaźnikami zakażeń koronawirsuem, rząd zamknął wszystkie sklepy w galeriach handlowych, poza sklepami spożywczymi i aptekami.Obostrzenia miały obowiązywać przynajmniej do 29 listopada. W sklepach o powierzchni poniżej 100 mkw.obostrzenia zostały zmienione do 1 osoby na 10 mkw. (wcześniej było to 5 osób na kasę). W przypadku sklepów powyżej 100 mkw. powierzchni dopuszczalna liczba osób pozostaje bez mian - czyli 1 osoba na 15 mkw.

Pod presją organizacji handlowych i przedsiębiorców, którzy domagali się otwarcia centrów w przedświątecznym okresie, 28 listopada przywrócone zostało funkcjonowanie sklepów i usług w galeriach i parkach handlowych w ścisłym reżimie sanitarnym. W sklepach i galeriach handlowych będzie obowiązywał limit osób - maksymalnie 1 osoba na 15 mkw. Gastronomia nadal działa wyłącznie "na wynos".

Nadal będą obwiązywać tzw. godziny dla seniorów (od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-12.00), przy czym z uwagi na zwyczajowo skrócony czas pracy w dniu 24 grudnia 2020 r. zrezygnowano z tego obostrzenia w tym dniu.

Handel zyskał też dodatkową niedzielę handlową, a będzie nią dzień 6 grudnia br. Detaliści się cieszą, związkowcy krytykują.

Internetowe FRSiH za nami, sukces nowej formuły

Za nami Internetowe Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które odbyło się w dniach 3-4 listopada 2020 r. Retransmisje debat dostępne są w portalach: portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, horecatrends.pl i na stronie frsih.pl. Polecamy min. sesje: Handel w roli bohatera – nowy wizerunek, nowe wymagania oraz E-commerce oraz click&collect: must have sieci handlowej.

UOKiK kontroluje i stawia zarzuty

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął 21 kolejnych postępowań w sprawie dużych spółek, które mogą nie płacić na czas swoim kontrahentom. Łącznie prowadzone są już 72 postępowania w sprawach zatorów płatniczych.

Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz zostały wytypowane podmioty, w przypadku których zachodzi prawdopodobieństwo nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Są to: Rzeszowskie Zakłady Drobiarskie RES-DROB, Aldi, Reckitt Benckiser Production (POLAND), Firma Oponiarska Dębica, Stock Polska, Hanplast, Hurtownia Motoryzacyjna "Gordon",  Caterpillar Poland, Elit Polska, Grupa Żywiec, E003B7, Rawlplug, Bricoman Polska, Boryszew, Beiersdorf Manufacturing Poznań, Silekol, The Lorenz Bahlsen Snack-World, Bewa, Agata Spółka Akcyjna, Paccor Polska, Wkręt-Met.

Prezes UOKiK przedstawił również zarzuty spółce SCA PR Polska, odpowiedzialnej w ramach grupy kapitałowej za zakupy w sieci Intermarche.Zdaniem urzędu, przedsiębiorca może nieuczciwie wykorzystywać swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.Po pierwsze, ma wobec nich znaczne opóźnienia w płatnościach, które mogą sięgać nawet kilkunastu milionów złotych. Po drugie, w przypadku rozbieżności co do ceny lub ilości towaru na wystawionej fakturze, spółka nie płaci dostawcom za cały zafakturowany towar do czasu wyjaśnienia sytuacji. Zdaniem prezesa urzędu to praktyka niezgodna z dobrymi obyczajami, ponieważ zobowiązanie podmiotu za część bezsporną powinny być uregulowane w terminie płatności.

Zastrzeżenia budzi również długotrwałe wyjaśnianie rozbieżności w niektórych przypadkach, czego efektem było nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty. Zdarzało się, że trwało to nawet od kilku do kilkunastu miesięcy, a w skrajnych przypadkach prawie dwa lata.

Auchan rusza z formatem na stacjach benzynowych

19 listopada br. na stacji bp Reduta w Warszawie został otwarty pierwszy, pilotażowy sklep Easy Auchan. Otwarcia dwóch kolejnych sklepów planowane są na grudzień. Easy Auchan to nowy format sklepów, oferuje szybkie i wygodne zakupy w ramach konceptu convenience.

- Segment convenience to perspektywiczny kanał sprzedaży, w którym chcemy być obecni. Na bieżąco śledzimy trendy, skupiamy się na zmianach postaw konsumenckich. Podjęta z bp współpraca pozwala na dostosowanie naszych formatów sprzedaży tak, by skutecznie i z wyprzedzeniem reagować na potrzeby klientów - mówi Gerard Gallet, dyrektor generalny Auchan w Polsce.

PKN Orlen przejmuje kontrolę nad Ruch i obejmuje 65 proc. akcji spółki

To efekt decyzji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Ruchu o podwyższeniu kapitału zakładowego, co wiąże się z emisją nowych akcji - podał koncern. Przekazał, że pozostałymi akcjonariuszami będą PZU i PZU Życie oraz Alior Bank. Stanowisko prezesa objął Piotr Regulski, dotychczas członek zarządu spółki. Do zarządu Ruchu wszedł Bartosz Bielak, związany z Orlenem od połowy 2020 roku, wcześniej wiceprezes Famuru ds. strategii i rozwoju.

PKN Orlen podkreślił, że segment detaliczny w Polsce ma olbrzymi potencjał. Według płockiego koncernu, widać to na przykładzie jego wyników, gdzie tylko w trzecim kwartale br. ten obszar wypracował rekordowy zysk EBITDA na poziomie 1 mld zł. Jak zaznaczył PKN Orlen, plany rozwoju biznesu detalicznego wpisują się jednocześnie w trendy w Europie Środkowo-Wschodniej. - Na tym rynku widoczne jest zwiększenie konkurencji w jakości obsługi, asortymencie, usługach oraz poprawie standardów operacyjnych - zauważył płocki koncern.

Restrukturyzacja Intermarché na finiszu

Grupa Muszkieterów zakończyła III kwartał 2020 roku z obrotami narastającymi wyższymi, nie licząc stacji paliw, o blisko 220 mln zł w porównaniu rdr. Wzrost obrotów like-for-like wyniósł blisko 5 proc. Całkowite obroty zarządzanych przez Grupę sieci sklepów Intermarché, wraz ze stacjami paliw, oraz Bricomarché wyniosły w Polsce w omawianym okresie 5,76 mld zł.

Sieć supermarketów spożywczych Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw, od stycznia do września 2020 roku wypracowała obroty w wysokości ponad 3,6 mld zł. Obroty like-for-like pozostają dodatnie pomimo bardzo trudnego drugiego kwartału z lockdownem.

– Podchodzimy z dużą ostrożnością do prognozy obrotów Grupy Muszkieterów na koniec bieżącego roku. Naszym celem niezmiennie pozostaje przekroczenie progu 8 mld zł obrotu, niemniej niepewne otoczenie gospodarcze wraz z rosnącym niepokojem dotyczącym drugiej fali pandemii COVID-19, nakazują jak największą ostrożność– powiedział Marc Dherment, dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.

Mere z drugą placówką

25 lipca w Częstochowie został otwarty pierwszy w Polsce sklep sieci Mere. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze przed końcem roku ruszy kolejna lokalizacja rosyjskiej sieci. Tym razem będzie to Radom. W przypadku sieci Mere mówimy o formacie tzw. 'twardego dyskontu'. W czasie pandemii taki format może okazać się bardzo pożądany na rynku. 

Kaufland sięga po lokalizację E.Leclerc

Kaufland nie otrzymał jeszcze zgody UOKiKu na przejęcie 10. lokalizacji po Tesco (przejęcia części mienia spółki Pearl Jewel z Warszawy), ale złożył do UOKiK kolejny wniosek. Tym razem chodzi o część mienia firmy Wanship w Łodzi.

W ramach zamierzonej koncentracji Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. k. nabędzie mienie w postaci praw i obowiązków wynikających z umowy najmu powierzchni handlowej. Najprawdopodobniej chodzi o market E.Leclerc znajdujący się w galerii handlowej Pasaż Świętokrzyski. Pod tym adresem działa też spółka Wanship. Możliwe, że skoro sieć prosi o zgodę UOKiK, to w przyszłości będzie chciała przejąć kolejną lokalizację tego przedsiębiorcy.

Od początku br. Kaufland powiększył się o 12 nowych sklepów – w tym 7 przejętych po Tesco.

Wyniki Dino i Eurocashu

W III kwartale br. przychody Grupy Dino wyniosły ponad 2,67 mld zł i były o 653 mln zł, czyli o 32,3 proc. wyższe niż w III kw. 2019 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 29 proc., do 1,98 mld zł. Narastająco, po 9 miesiącach br. przychody Grupy Dino wyniosły 7,36 mld zł i były o 1,84 mld zł, czyli o 33,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 31,5 proc., do 5,5 mld zł.

W III kw. 2020r. uruchomionych zostało 69 nowych sklepów Dino, czyli o 21 proc. więcej niż przed rokiem. Narastająco od początku 2020 r. otwarte zostały łącznie 153 sklepy w stosunku do 138 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 września sieć Dino liczyła 1 371 marketów, o 258 więcej niż przed rokiem.

Przychody Grupy Eurocash w III kwartale 2020 r. przekroczyły 7 mld zł i były o 5 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż w segmencie hurtowym wzrosła o ponad 3 proc. r/r, a w segmencie detalicznym – o blisko 4 proc. r/r. Skokowo, bo aż o 268% wzrosły przychody segmentu Projekty, co wynika z konsolidacji 100 proc. wyników Frisco począwszy od lipca tego roku oraz ekspansji rozwijanych przez Grupę innowacyjnych konceptów detalicznych.

– Trzeci kwartał był kolejnym z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordową sprzedaż za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już 31 proc. łącznej sprzedaży w segmencie hurtowym (nie uwzględniając formatu Cash & Carry)– podkreślił Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6298

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.