PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Majówkowy koszyk Polaków: Już nie produkty survivalowe, a chipsy, lody, serdelki i piwo

Autor: dlahandlu.pl 30 kwietnia 2020 08:41

Majówkowy koszyk Polaków: Już nie produkty survivalowe, a chipsy, lody, serdelki i piwo fot. shutterstock

W zachowaniu konsumentów widać już silną stabilizację, dlatego tegoroczna majówka znów może upłynąć pod znakiem dynamicznego wzrostu „piknikowych” kategorii. Oznacza to, że tuż przed długim weekendem z półek sklepowych będą znikać m.in. ketchup, serdelki, chipsy, piwo i lody. Takie dane płyną z analiz przeprowadzonych przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Pandemia koronawirusa na kilkanaście dni wstrząsnęła polskim rynkiem FMCG i spowodowała gwałtowny wzrost popytu na tzw. produkty survivalowe. W 11 tygodniu br. mąki, kasze i ryż były kupowane nawet o ponad 200% częściej niż średnio pomiędzy 6, a 9 tygodniem, zaś do koszyków konsumentów trafiało średnio 25 kategorii produktowych. W kolejnych tygodniach panika stopniowo słabła, a w 16 tygodniu roku w koszykach było już tylko 16 kategorii.

O powrocie do normalności świadczył także fakt, że przed Wielkanocą, na pierwszym miejscu wśród najszybciej rosnących kategorii, produkty survivalowe wyparł chrzan, a w 16 tygodniu najszybciej rosły… lody. Takie statystyki pozwalają na ostrożną prognozę, że podczas tegorocznej majówki jako konsumenci znów wrócimy do tradycyjnych nawyków, choć ze względu na pandemię koronawirusa, zapewne w innej skali niż przed rokiem. Jakie produkty w ostatnich dniach kwietnia powinny więc wypełnić koszyki shopperów?

– W ubiegłym roku, w tygodniu przedmajówkowym, czyli od 24 do 30 kwietnia, mogliśmy zaobserwować aż 29% wzrost wolumenowy (w porównaniu do poprzedzającego tygodnia) ketchupu, 22% wzrost kategorii chlebów oraz 60% parówek i serdelków – mówi Nina Zatka, analityk Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Przed długim weekendem majowym skokowo, bo aż o 42%, w porównaniu do poprzedzającego tygodnia wzrósł także wolumen sprzedawanego piwa, a o 40% wody mineralnej. Jeszcze mocniej, o 104% wzrosła kategoria chipsów, a o 110% lodów.

– Znacznie większa sprzedaż piwa, lodów czy wody przed majówką wiąże się jednak nie tylko z długim weekendem, ale również z wyraźną poprawą pogody. Im lepsze prognozy, tym większe prawdopodobieństwo, że majówkę spędzimy na świeżym powietrzu i sięgniemy po wspomniane kategorie – tłumaczy Nina Zatka i dodaje, że dużą rolę w tegorocznych zakupach przedmajówkowych może odegrać także niekorzystny układ kalendarza. – Warto mieć na uwadze, że ubiegłoroczna majówka wypadała wyjątkowo korzystnie, z wolnymi dniami w środę i piątek. Nie było także ograniczeń związanych z gromadzeniem się. Tegoroczny weekend majówkowy jest bardzo krótki, a dodatkowe obostrzenia mogą istotnie wpłynąć na zachowania konsumentów. Czy tak będzie? Tego nie możemy być pewni, ponieważ już Wielkanoc pokazała nam, że bez względu na okoliczności, jesteśmy bardzo silnie przywiązani do zwyczajów i tradycji, co bezpośrednio przekłada się na nasze zakupy – podsumowuje analityk GfK Polonia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6221
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.