PARTNERZY PORTALU

Marcowa dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej jedna z najwyższych w historii

Autor: PAP 22 kwietnia 2021 12:02

Marcowa dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej jest jedną z najwyższych w historii, w szeregu sprzedaży detalicznej musimy się cofnąć aż do 2008 r., by znaleźć szybsze wzrosty - wskazuje analiza banku Pekao dotycząca czwartkowych danych GUS.

Zdaniem ekonomisty Pekao Piotra Bartkiewicza, po bardzo dobrych danych dotyczących produkcji przemysłowej, marcowa sprzedaż detaliczna również nie rozczarowała, rosnąc o 15,2 proc. rok do roku w cenach stałych.

Zwraca on uwagę, że oczekiwania rynku plasowały się na poziomie 10,5 proc. rok do roku, podczas gdy nieco zbyt optymistyczna prognoza Pekao zakładała wzrost o 16,9 proc. rok do roku. "Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku produkcji przemysłowej, marcowa dynamika jest jedną z najwyższych w historii - w szeregu sprzedaży detalicznej musimy się cofnąć aż do 2008 r., by znaleźć szybsze wzrosty sprzedaży" - wskazuje ekspert Pekao.

W jego ocenie o takim wyniku sprzedaży zadecydował splot kilku czynników. Po pierwsze, wcześniejszy niż w 2020 r. o tydzień termin Wielkanocy, premiujący większą niż kumulację przedświątecznych wydatków w marcu. Było to potęgowane przez układ dni handlowych, których w marcu b.r. było aż o 4 więcej niż w lutym.

Znaczenie miały także sekwencja i moment wprowadzenia restrykcji epidemicznych w handlu detalicznym. "Uwzględniając strukturę regionalną sprzedaży i trwającą do trzeciej dekady marca regionalizację obostrzeń, możemy oszacować, że w tym roku szansę realizacji miało ok. 55 proc. sprzedaży odzieży i obuwia oraz ponad 90 proc. sprzedaży mebli oraz sprzętu RTV i AGD (rok wcześniej 38 proc.)" - podkreślił. Według Bartkiewicza, prawdopodobny wpływ wprowadzonych w marcu obostrzeń był jeszcze mniejszy z uwagi na sugerowaną przez nasze dane wewnętrzne trajektorię wzrostową wydatków konsumenckich w pierwszych dwóch dekadach miesiąca oraz mniejsze niż rok wcześniej zmiany w zachowaniu konsumentów.

Nie bez wpływu pozostała także - w jego opinii - niska baza z poprzedniego roku, związana z pierwszą falą epidemii. "Co ważniejsze, już od jesieni zeszłego roku wpływ restrykcji epidemicznych na wyniki handlu jest wycinkowy. O ile w marcu 2020 r. zamrożeniu uległa sprzedaż we wszystkich kategoriach, o tyle późniejsze fale są zauważalne przede wszystkim w sprzedaży odzieży i obuwia oraz w mebli, RTV i AGD. W konsekwencji, dynamiki sprzedaży w niektórych kategoriach są imponujące" - zaznaczył ekonomista Pekao.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10850
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.