Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Marki własne kontra produkty markowe. Są nowe badania

Supermarkety, jak Aldi czy Lidl, mają w swoim asortymencie zarówno produkty markowe, wytwarzane przez znanych producentów, jak również marki własne, produkowane przez wytwórców „bez nazwy” specjalnie dla konkretnych sieci. Krążą opinie, że różnią się one jedynie opakowaniem, a czasem powstają nawet w tych samych zakładach. Stiftung Warentest przeanalizował pod tym kątem ponad 1,4 tys. produktów.
Reklama
  • Robiąc zakupy na tydzień można łatwo zaoszczędzić pieniądze, jeśli zamiast markowych produktów do koszyka trafi wiele marek własnych.
  • Stiftung Warentest, instytut, którego zadaniem jest wykonywanie testów porównawczych, zbadał 1414 produktów spożywczych sprzedawanych w supermarketach.
  • Największe różnice między markami komercyjnymi i klasycznymi istnieją w przypadku wyglądu, zapachu i smaku.

Marki własne jak produkty markowe

Stiftung Warentest, instytut, którego zadaniem jest wykonywanie testów porównawczych, zbadał 1414 produktów spożywczych sprzedawanych na rynku niemieckim w supermarketach Aldi, Lidl, Edeka i Rewe. Sięganie po marki własne może się opłacić, bez obaw konsumentów o znaczną utratę jakości – ogłosił Stiftung Warentest na podstawie wszystkich swoich 58 testów żywności prowadzonych w ciągu ostatnich czterech lat.

Produkty tzw. marek własnych są zatem tak samo wysokiej jakości jak ich drogie odpowiedniki. Dlatego warto sięgać po marki własne zarówno produktów konwencjonalnych, jak i ekologicznych – wynika z raportu. Efekt badań jest taki, że oceny jakościowe są porównywalne – średnia dla produktów markowych to 2,8, a dla marek własnych 2,7. Według Stiftung Warentest, dzięki markom własnym można zaoszczędzić pieniądze. 

Przykładowy koszyk z najlepszymi markami własnymi był o 34 proc. tańszy niż ten z najlepszymi markowymi produktami. Chipsy ziemniaczane, woda mineralna i ocet balsamiczny były o połowę tańsze.

Test bez zwycięskiego supermarketu

Największe różnice między markami komercyjnymi a klasycznymi istnieją w przypadku wyglądu, zapachu i smaku. Zgodnie z oceną wynikającą z testu, średnio też są jednak zbliżone – 2,3 vs 2,5. Przy czym klasyczne częściej osiągają bardzo dobre oceny, a marki własne częściej zadowalające. Złe informacje dotyczą zanieczyszczeń lub zawartości drobnoustrojów. Można je znaleźć w obu typach produktów, ale marki własne wypadają nieco gorzej, jeśli chodzi o na zarazki: ocena 1,7 vs 1,5 – informuje spiegel.de.

Nie udało się natomiast ustalić spośród badanych supermarketów wyraźnego zwycięzcy pod względem jakości sprzedawanych marek własnych. Zdaniem ekspertów Stiftung Warentest, różnice między produktami są minimalne.

Zauważono jednocześnie pozytywny trend. Marki własne obecnie znacznie solidniej prezentują skład i wartości odżywcze. Z drugiej strony informacje na ten temat są zbyt małe lub ukryte w mniej widocznych miejscach.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum