Marki własne zyskają kosztem producenckich przez podatek reklamowy?

Na początku lutego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej składkę z tytułu reklamy. Jak nowa danina może wpłynąć na rynek spożywczy?
Nowa ustawa zgodnie z jej założeniami powinna wejść w życie z początkiem lipca 2021 r. Stawka składki od reklamy ma wynieść w Polsce 5 proc. i objąć m.in. międzynarodowe koncerny cyfrowe. Zgodnie z obecną wersją projektu, składka będzie dotyczyć reklam konwencjonalnych i internetowych. W przypadku reklam internetowych płatnikami będą podmioty lub grupy podmiotów, spełniające dwa warunki. Chodzi o globalne przychody na poziomie ponad 750 mln euro oraz przychody uzyskiwane na terenie Polski na poziomie przekraczającym 5 mln euro w danym roku obrotowym.
Jak nowa danina, zwana powszechnie podatkiem od reklam, może wpłynąć na firmy spożywcze? Polska Federacja Producentów Żywności (PFPŻ) uważa, że wpłynie ona negatywnie na działalność firm spożywczych poprzez nieuniknioną podwyżkę cen czasów i powierzchni reklamowych. Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności wystosował w tej sprawie oficjalne pismo do Jana Sarnowskiego, Podsekretarza Stanu oraz Piotra Patkowskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, w którym przedstawia argumenty za całkowitym zaprzestaniem dalszych prac nad projektem ustawy.
Przeczytaj także:
W piśmie zauważa, że proponowane narzędzie fiskalne znacząco podniesie koszt prowadzonych przez przemysł żywnościowy działań marketingowych. – W efekcie reklama, która już dziś nie jest tania dla wielu firm, stanie się narzędziem niedostępnym lub dostępnym w tak małym zakresie, że uczyni ich działania marketingowe nieskutecznymi – tłumaczy Andrzej Gantner.
Podkreśla, że dodatkowe obciążenie działalności firm produkujących żywność w Polsce i tu płacących podatki tzw. składką reklamową może spowodować pogorszenie pozycji rynkowej polskiego przemysłu.
Przeczytaj także:
Zwraca też uwagę, że opodatkowanie reklamy zwiększy przewagę konkurencyjną produktów sprzedawanych pod markami sieci dyskontowych nad produktami sprzedawanymi przez producentów pod ich własnymi markami. – W przeciwieństwie do produktów oznaczonych markami producentów, produkty private labels nie muszą się reklamować, ponieważ i tak mają zapewnione miejsce na półce sklepowej w sieci, do której należą. Wzrost kosztów reklamy koniecznej dla rozwoju marek producentów, oznacza osłabienie ich konkurencyjności względem marek należących do sieci dyskontowych – zauważa Gantner w piśmie do polityków.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 18:50 Bezobsługowy sklep Zinu Shop ruszył w Krakowie
- 18:32 Kościński: Polska gospodarka w latach 2020-2022 będzie najszybciej...
- 18:03 Sfinks złożył w sądzie wniosek o zatwierdzenie układu
- 17:50 Gowin: KPO to plan odbudowy i przebudowy
- 17:12 Do sądu trafił wniosek o zatwierdzenie układu Top Secret
- 16:43 Cyfrowe "paszporty" żywności zwiększą polski eksport
- 16:34 Grupa Piotr i Paweł: Sąd oddalił zażalenia na zatwierdzenie układów
- 16:00 W najbliższą niedzielę sklepy zamknięte
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
Quiosque ucieka przed skutkami pandemii do Grupy Immobile
-
Pracownicy handlu będą musieli nosić maski typu FFP2 i FFP3?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
Castorama zamiast Tesco w Starogardzie Gdańskim
- 1 Anna Prymakowska w zarządzie OEX E-Business. Wcześniej kierowała zarządem...
- 2 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 3 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 4 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 39.18 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 65.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Wrocław Gądów-Popowice Południowe (Gądów Mały), Metalowców, 43.35 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Wyględów), Jana Maklakiewicza, 38.80 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.