PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

MG: Sieci mają i wykorzystują uprzywilejowaną pozycję na rynku

Autor: portalspozywczy.pl 24 września 2010 14:22

- W Polsce mamy do czynienia z sytuacją, w której sieci handlowe stanowiące tzw. nowoczesny kanał dystrybucji, mimo iż nie przekraczają wartości progowych ustawy antymonopolowej, w swoich relacjach z dostawcami zachowują pozycję uprzywilejowaną - powiedziała podczas VIII Forum Mleczarskiego w Augustowie Magdalena Pieńkowska z ministerstwa gospodarki.

Sieci to przedsiębiorcy korzystający z dużego potencjału ekonomicznego oraz z ekonomii skali, którzy mają przewagę kontraktową, jednocześnie nie mając pozycji rynkowej określanej jako pozycja dominująca w rozumieniu ustawy antymonopolowej. Oznacza to, że jej przepisy nie znajdują tu zastosowania.Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Za możliwość sprzedawania swoich produktów w sklepach, czyli tak naprawdę za możliwość dostępu do finalnego klienta, producenci są często skazani, na wątpliwe pod względem prawnym praktyki, oraz warunki dostaw wymuszane przez odbiorców. 

Przejawem takich praktyk jest określana w literaturze fachowej urzędów antymonopolowych dżungla różnorodnych warunków, rabatów i porozumień. W 2000 r. brytyjska Komisja ds. Konkurencji w swoim dochodzeniu stwierdziła, że już 8 proc. udziału w rynku daje władzę, wystarczającą do pewnych nadużyć w sieci zaopatrzenia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7952

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.