Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Microsoft: W handlu przyszła pora na automatyzację całej ścieżki zakupowej

Sklepy bezobsługowe to zdecydowanie przyszłość handlu detalicznego. Każda nowość, która może usprawnić i jeszcze bardziej uatrakcyjnić doświadczenia zakupowe Polaków, będzie szybko adoptowana na handlowej mapie naszego kraju. Nie znaczy to oczywiście, że w sklepach przestaną pracować ludzie, ale część prac da się zautomatyzować i uprościć z korzyścią dla konsumentów jak i przedsiębiorców - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions w polskim oddziale Microsoft.

Reklama

- Rozwój technologiczny i stan zawansowania rozwiązań spowoduje, że będzie to coraz bardziej popularne. Już teraz dysponujemy technologiami, które są na etapie testów lub pierwszych wdrożeń u klienta. To chociażby sensoryka na półkach oparta o Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja, aplikacje mobilne czy kioski do zamawiania towarów. To moment, kiedy retailerzy testują rozwiązania i decydują się na pierwsze wdrożenia. Kasy samoobsługowe już na dobre zagościły w polskich sklepach, podobnie jak kioski do zamawiania jak w McDonald’s czy KFC. Teraz pora na automatyzację całej ścieżki zakupowej, czy to z wykorzystaniem mobilnych kas, kamer i sztucznej inteligencji czy innych rozwiązań jak np TakeandGo i RFID. To będzie zdecydowanie ewolucja z udziałem rewolucyjnych technologii - mówi Jarosław Sokolnicki.

Microsoft wraz z partnerami proponuje ponad 40 rozwiązań, które można zobaczyć i przetestować w Sklepie Przyszłości zlokalizowanym na warszawskim Grochowie.

- Chcemy inspirować i podpowiadać najbardziej innowacyjne scenariusze dla sieci handlowych i producentów, w których centrum jest klient. Głównym celem tego miejsca nie jest wcale prezentowanie samych technologii, ale pokazanie właśnie gotowych scenariuszy prowadzących do zmiany kluczowych procesów u przedstawicieli sektora handlowego. Biznesowe historie tam prezentowane pozwalają m.in. na jednoczesne uruchomienie wyświetlania promocji i zmiany ceny na półkowej etykiecie. Kamery umieszczone w pomieszczeniu nie służą już wyłącznie do celów bezpieczeństwa, ale również określenia tego, jak klient porusza się po sklepie, na co patrzy i dlaczego odkłada towar z powrotem na półkę. Sensoryczne i inteligentne półki będą pomagały w realizacji zadań łańcucha dostaw chociażby poprzez automatyczne przesyłanie danych o stanie zatowarowania zarówno do właściciela sklepu, jak i producenta towaru, proponowanie utworzenia promocji na znajdujące się na niej produkty czy monitorowanie dat przydatności do spożycia produktów. Jednocześnie urządzenia te będą informować kierownika sklepu o konieczności konserwacji lub w przypadku usterki – naprawy - opisuje nasz rozmówca.

Jarosław Sokolnicki wskazuje na Żabkę jako sieć, która wiedzie prym w cyfrowej transformacji. Jego zdaniem koncept nano store, który został zaprezentowany w Dusseldorf to jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań na świecie.

- Trudno mi sobie wyobrazić, że sieci handlowe nie podążają w kierunku cyfrowej transformacji, ponieważ z pewnością będą tego oczekiwali klienci, ale także producenci dóbr. Ci ostatni będą lokowali swoje produkty w tych sklepach, które gwarantują im nie tylko obsługę na najwyższym poziomie, jak chociażby w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji do zarządzania stanami zatowarowania, ale także, a może przede wszystkim, które będą oferować innowacyjne i coraz bardziej skuteczne dotarcie do klienta końcowego - podkreśla.

Jak w każdej branży adopcja najnowszych technologii wiąże się z coraz większym zapotrzebowaniem na umiejętności zespołu w tym obszarze.

- Myślę, że już wkrótce pojawi się dużo większe zainteresowanie sieci handlowych w zatrudnieniu fachowców specjalizacji takich jak analityka danych czy sztuczna inteligencja - dodaje.

Kto wygra walkę o współczesnego klienta?

 - O sukcesie będzie decydować wiele czynników. Zdolności technologiczne, oraganizacyjne, polityka kadrowa i oczywiście inteligentna ścieżka zakupowa. Wygrywa ten kto zaproponuje lepszą wartość albo skutecznie wyeliminuje niedogodności. To jest pogoń i walka o klienta. Myślę, że za kilka lat zakupy będziemy robić naturalnie intuicyjnie po prostu biorąc produkty z półki lub zamawiając na ekranie, a może głosem - technologicznie już dziś nie stanowi to problemu - podsumowuje przedstawiciel firmy Microsoft.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.