PARTNER PORTALU

Minął rok od giełdowego debiutu Dino. Ile dziś jest warta spółka?

Autor: dlahandlu.pl 19 kwietnia 2018 09:56

Minął rok od giełdowego debiutu Dino. Ile dziś jest warta spółka? Fot. materiały prasowe Dino

Dokładnie rok temu, 19 kwietnia 2017 roku, Dino Polska S.A. zadebiutowało na warszawskiej giełdzie. Ostateczna cena akcji (sprzedawanych przez wychodzący z inwestycji fundusz Enterprise Investors) oferowanych dla inwestorów instytucjonalnych została ustalona na 34,50 zł za jedną akcję, a cena akcji oferowanych dla inwestorów indywidualnych - na 33,50 zł. Na otwarciu kurs rósł o 10 proc. (do 37,5 zł), a wartość oferty Dino Polska S.A. wyniosła ok. 1,65 mld zł. Dziś za akcję spółki trzeba zapłacić aż 94,5 zł (stan na 18 kwietnia br.). To oznacza, że kurs akcji wzrósł o 152 proc., a sama spółka jest warta ponad 9,26 mld zł.

Dino Polska to obecnie jedna z najszybciej rosnących sieci handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. W ubiegłym roku otworzyła 147 nowych sklepów (Biedronka ,,jedynie” 121, przy czym 10 sklepów zamknęła) wobec 123 rok wcześniej, co oznacza wzrost o 20 proc. rok do roku. W samym IV kwartale sieć uruchomiła 57 punktów, by zakończyć rok liczbą 775 placówek. I nie zamierza zwalniać tempa - w I kwartale br. otworzyła już 25 nowych sklepów. 

W 2017 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Dino sięgnęły 4 515,9 mln zł i były o 34 proc. większe niż rok temu (dla porównania – Biedronka rosła w tempie 13 proc.). Dynamiczny wzrost przychodów był wynikiem rozwoju sieci o nowe placówki oraz wzrostu sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL), który wyniósł w 2017 r. 16,2 proc. wobec 11,3 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej.

Na koniec grudnia 2017 r. grupa miała 495 lokalizacji zabezpieczonych pod nowe sklepy, w tym 99 nabytych gruntów oraz 396 podpisanych umów przedwstępnych dotyczących nabycia gruntów. Jak podano w raporcie, średni koszt budowy nowego sklepu to 2,4 mln zł (z uwzględnieniem kosztów zakupu gruntu i wyposażenia).

W tym roku Dino wyda na inwestycje 650 mln zł, wobec 457 mln zł w 2017 roku. Spółka zamierza przyspieszyć tempo otwarć sklepów, uruchomić czwarte centrum dystrybucyjne oraz rozpocząć budowę drugiego zakładu mięsnego Agro-Rydzyna.

Przeczytaj także:

Celem Dino Polska jest przekroczenie liczby 1 200 sklepów do końca 2020 roku. Czy ambitny plan ma szansę się ziścić? Zdaniem Macieja Kroenke, dyrektora w dziale doradztwa biznesowego w PwC kluczem tutaj jest dostęp do finansowania. – Dino znalazło dla siebie wspaniałą niszę - mniejsze miejscowości, zlokalizowane w zamożniejszej części kraju, a jednocześnie tam, gdzie nie ma konkurencji ze strony dużych graczy. I samo buduje rynek od podstaw – wskazuje ekspert. Jego zdaniem powodzenie rozwoju sieci zależy tylko od jednego – od pieniędzy.  – Jeżeli będzie wsparcie finansowe, taki wzrost może nastąpić. Dino wybierało do tej pory mniej konkurencyjne lokalizacje. Musimy mieć jednak świadomość, że liczba tzw. white spots na mapie będzie się z czasem zmniejszać. Z drugiej strony przenoszenie tego modelu do większych miast może być wyzwaniem, ale Dino już zbudowało skalę, która pozwala im taki krok zrobić. Jest jedną z niewielu sieci w Polsce, które nauczyły się realizować strategię bardzo szybkiego tempa otwierania sklepów. Tylko Biedronka oraz Rossmann posiadają jeszcze takie doświadczenie na naszym rynku – podsumowuje ekspert PwC. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Marti 2018-05-01 07:17:59

    Szanowny Pan Biernacki niech się lepiej zastanowi nad swoim postępowaniem, bo nie sztuką jest postawić tysiące marketów Dino tylko jeszcze znaleźć pracowników, a jak nie podniesie tej śmiesznej stawki która jest teraz to sobie tajemniczy Pan milioner będzie musiał sam zapierniczać!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8286

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    15,99

  • Śr

    10,24

  • Min

    7,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.