Mintel: Pięć trendów w segmencie marek własnych

- Są to Premium for the Masses (Premium dla Wszystkich), Tell Me Your Story (Opowiedz mi Swoją Historię), Exploring New Niches (Eksplorując Nowe Nisze), Outside-The-Box (Poza Schematem) oraz Moral Brands (Etyczne Marki) - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Honorata Jarocka, senior food and drink analyst w firmie Mintel.
Oto pięć trendów zidentyfikowanych przez analityków firmy Mintel:
1. Premium dla Wszystkich
Trend Premium dla Wszystkich dotyczy zmian zarówno na półce sklepowej, jak i w świadomości konsumenta w odniesieniu do postrzeganej wartości dodanej. Oferta produktów spożywczych pod marką własną ulega ciągłym ulepszeniom, zaś wielu konsumentów coraz częściej poszukuje atrybutów pozacenowych. Pozycjonowanie premium zyskuje na znaczeniu, lecz kryterium niskiej ceny nadal jest bardzo istotne dla sporego grona odbiorców, wskazując na pewną polaryzację potrzeb. Na przykład, niemal czterech na dziesięciu (35%) respondentów w Polsce deklaruje, że w ostatnim okresie dokonali zakupu marki własnej z segmentu premium. Podobny odsetek ( 41%) mówi jednak o tym, że nie warto płacić więcej za marki własne premium.
2. Opowiedz mi Swoją Historię
Kolejny z trendów – Opowiedz mi Swoją Historię – wskazuje na rosnące zainteresowanie sieci handlowych dotarciem do konsumentów dociekliwych – tych, którzy o produktach i inspiracjach za nimi stojącymi chcą wiedzieć więcej. W odpowiedzi marki własne częściej wykorzystują w swojej komunikacji nawiązania do pochodzenia produktu i jego składników, ze szczególnym naciskiem na krajowe/lokalne korzenie. Niemal siedmiu na dziesięciu (68%) Polaków stwierdza, że łatwiej zaufać danemu produktowi pod marką własną, gdy na opakowaniu znajdują się informacje mówiące o tym, gdzie i/lub jak został on wyprodukowany.
3. Eksplorując Nowe Nisze
Eksplorując Nowe Nisze to postępujący wzrost w odniesieniu do pokrycia kategorii produktowych pod marką własną. Pojawiają się one w wielu nowych segmentach, poza tym podstawowymi, uznanymi za niezbędne w kuchni. Adresowane są one coraz częściej do młodych konsumentów i wyróżniają się na półce sklepowej wysokim poziomem innowacyjności. Często są one kreatorami nowych kategorii czy rozwiązań produktowych. Przykładem może być linia Wicked Kitchen wprowadzona przez sieć Tesco w Wielkiej Brytanii, która obejmuje wegańskie dania gotowe, pizzę, kanapki oraz sałatki.
4. Poza Schematem
Sieci handlowe poszukują nowych dróg rozwoju dla swoich marek własnych, włączając nowe terytoria i sektory, o czym wspomina trend Poza Schematem. Marki własne stają się częścią całościowego doświadczenia zakupowego, które charakterystyczne jest dla danej sieci, co spójne jest z preferencjami konsumentów. Według danych firmy Mintel, aż 64% Polaków przyznaje, że unika sklepów, które oferują niskiej jakości marki własne. Pojawiają się zatem nowatorskie rozwiązania, które podążają za rosnącymi oczekiwaniami konsumentów, a także budują wartość dodaną wokół danej marki własnej. Na przykład, marki własne przechodzą do świata gastronomii, co ilustruje przykład sieci Aldi, która w kwietniu 2017 roku wprowadziła w Niemczech koncept Aldi Bistro – przystępną cenowo restaurację bazującą na produktach pod marką własną.
5. Etyczne Marki
Ostatni z trendów – Etyczne Marki – mówi o rosnącej odpowiedzialności marek własnych w obszarze zdrowego odżywiania, a także działań przyjaznych środowisku. Idea zrównoważonego rozwoju, w tym działania mające na celu redukcję problemu marnowania żywności, np. poprzez wykorzystanie w produktach warzyw i owoców, które nadal są jadalne, ale przeznaczone byłyby do wyrzucenia, jest jednym z elementów budowania zaufania, a także przewagi rynkowej. Marki własne starają się także działać w temacie dobrostanu zwierząt, czego przykładem jest linia Aldi Fair & Gut z rynku niemieckiego, która obejmuje produkty mięsne o wysokich standardach dbałości o zwierzęta hodowlane.