PARTNER PORTALU

Mniej transakcji, ale wyższe obroty w sklepach małoformatowych

Autor: dlahandlu.pl 20 października 2020 12:29

Mniej transakcji, ale wyższe obroty w sklepach małoformatowych Wrzesień upłynął bez większych obostrzeń dotyczących zakupów, fot. Shutterstock

Jak wynika z danych CMR, we wrześniu br. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 7 proc. niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 5,9 proc.

We wrześniu w sklepach małoformatowych o jakichkolwiek zawirowaniach w sprzedaży związanych z epidemią koronawirusa mogła świadczyć jedynie mniejsza liczba klientów i większa niż przed rokiem średnia wartość koszyka (klienci wydawali na zakupy średnio 17 zł, o 14 proc. więcej niż przed rokiem). Miesiąc ten upłynął jeszcze bez większych obostrzeń dotyczących zakupów (poza koniecznością zasłaniania ust i nosa w sklepach), pogoda dopisywała, dzieci wróciły do szkoły, więc większość typowych, wrześniowych trendów można było zaobserwować w sklepach małoformatowych również w tym roku.

Jak co roku we wrześniu spadła zarówno liczba transakcji (o 6 proc. w porównaniu z sierpniem) oraz wartość sprzedaży (o 10 proc.), do czego przyczyniły się głównie kategorie wrażliwe na pogodę – napoje (wydatki na nie były o 14 proc. niższe niż w sierpniu), lody (spadek o ponad 50 proc.) czy piwo. Wzrosła natomiast sprzedaż słodyczy, głównie za sprawą produktów impulsowych, kupowanych jesienią zamiast lodów, a często też jako przekąska do pracy czy szkoły, choć znacznie częściej niż latem do koszyków trafiały też tabliczki czekoladowe. We wrześniu klienci sklepów małoformatowych wydali na batony czekoladowe o 35 proc. więcej niż w sierpniu, a wartość sprzedaży rogalików wzrosła o 24proc. Lepiej niż przed miesiącem sprzedawały się również batony zbożowe, musy owocowe, a także smakowe mleka i napoje mleczne. Wrzesień to też czas, kiedy w sklepach rośnie sprzedaż kategorii typowo jesiennych, takich jak herbaty (wydatki na nie były o 12% wyższe niż w sierpniu), czekolady do picia, miody (wzrost sprzedaży o 24 proc. w porównaniu z sierpniem), a także leki na przeziębienie i grypę.

We wrześniu klienci mogli bez przeszkód robić zakupy we wszystkich formatach sklepów, a niedogodności związane z epidemią były odczuwalne właściwie w nielicznych powiatach objętych dodatkowymi obostrzeniami, dlatego klienci sklepów małoformatowych nie robili jeszcze wtedy zapasów papieru toaletowego, konserw czy produktów kulinarnych - wartość sprzedaży produktów zbożowych, przypraw i dodatków kulinarnych była nawet o kilka procent niż przed rokiem. Większe zainteresowanie makaronem, mąką czy innymi artykułami o dłuższym terminie przydatności do spożycia można było zaobserwować dopiero pod koniec września, kiedy zaczęły się nasilać doniesienia o nadejściu drugiej fali epidemii.

We wrześniu klienci znacznie więcej niż przed rokiem wydawali na dwie bardzo ważne dla tego formatu kategorie – alkohol i wyroby tytoniowe, których ceny w br. mocno wzrosły ze względu na podwyżkę akcyzy. Kolejny miesiąc z rzędu duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały wódki czyste i smakowe – we wrześniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie ponad 12 proc. więcej niż przed rokiem, jednak w ujęciu wolumenowym wzrost tych kategorii był znacznie niższy (około 3 proc.). Wzrosła też wyraźnie sprzedaż, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym whisky, wina, a także innych mniej popularnych trunków, jak rum czy tequila. Jeśli chodzi o piwo, to wprawdzie we wrześniu wartość jego sprzedaży była o 4 proc. wyższa niż w przed rokiem, ale w ujęciu wolumenowym kategoria ta zanotowała niewielki spadek.

Wyższe ceny i zamknięcie granic na wschodzie kraju przyczyniły się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży tradycyjnych papierosów. Duże wzrosty wciąż notują również alternatywne produkty, takie jak tytoń, wkłady do podgrzewaczy tytoniu czy pody do papierosów elektronicznych. Hitem ostatnich miesięcy są karty aromatyzujące, które zmieniają zwykłe papierosy w mentolowe lub owocowe – we wrześniu 2020 r. były one dostępne w 7 na 10 placówkach małoformatowych i pojawiały się na co dwusetnym paragonie.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7407
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    0,39

  • Śr

    0,28

  • Min

    0,23

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.