PARTNER PORTALU

Na jeden super- i hipermarket w Polsce przypada 4509 osób

Autor: dlahandlu.pl 30 października 2020 11:07

Na jeden super- i hipermarket w Polsce przypada 4509 osób fot. shutterstock

W Polsce działa ponad 333 tys. sklepów. Na jedną placówkę przypada 115 osób. Najwięcej w naszym kraju powstaje sklepów o powierzchni 400–999 mkw.

GUS podał, że na koniec 2019 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła nieco ponad 333 tys. i była o 1,9% (o ok. 6,5 tys.) niższa niż przed rokiem. Wzrosła natomiast powierzchnia sprzedażowa sklepów (o 0,7%), która stanowiła wielkość ok. 37557 tys. mkw..

Najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400–999 mkw. (o 4,3%), zaobserwowany został również wzrost powierzchni w sklepach z przedziału 1000–2499 mkw. (o 2,4%) oraz nieznaczny (o 0,2%) w sklepach o powierzchni sprzedażowej do 99 mkw.

Natomiast najwięcej powierzchni ubyło w sklepach z przedziału wielkości 100–399 mkw. (o 2,8%), nieco mniej powierzchni w porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano także w sklepach z przedziału wielkości powyżej 2500 mkw. (o 0,6%).

W 2019 r. na jeden sklep przypadało średnio 115 osób, podczas gdy w 2018 r. było to odpowiednio 113 osób.

W 2019 r. odnotowano wzrost łącznej liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim (o 3,4%), w wyniku czego na jeden sklep tych kategorii przypadało średnio 4509 osób, podczas gdy w 2018 r. było to 4668 osób. W układzie regionalnym najwięcej ludności przypadającej na 1 supermarket i hipermarket odnotowano w województwie podkarpackim (6095 osób, wobec 5723 osób w roku poprzednim), najmniej zaś osób – 3191 – w województwie lubuskim, gdzie w roku 2018 było to 3294 osób.
W 2019 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 25,9% i był o 1,1 p. proc. wyższy niż przed rokiem.

Wyszacowana w 2019 r. liczba około 333 tys. sklepów prowadzona była przez ok. 265 tys. przedsiębiorstw. W odniesieniu do przedziałów podmiotów gospodarczych według liczby posiadanych sklepów największy spadek odnotowano w liczbie przedsiębiorstw prowadzących do 2 sklepów – o 4544 (o 1,7%), wobec spadku liczby tych przedsiębiorstw o 14165 (o 5,1%) w roku poprzednim oraz w podmiotach posiadających od 3 do 10 sklepów o 239 (o 4,8%).

Udział przedsiębiorstw prowadzących do 2 sklepów w 2019 r. wyniósł 97,8% i w porównaniu do poprzedniego roku zwiększył się o 0,1 p. proc.
W ogólnej liczbie 333 tys. sklepów podobnie jak w ubiegłym roku największy udział stanowiły placówki
o specjalizacji branżowej pozostałej (44,8%), ogólnospożywczej (20,3%) oraz z wyrobami odzieżowymi (9,6%). Najmniej liczne były sklepy o specjalizacji rybnej, które stanowiły ledwie 0,3% sklepów ogółem.

W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek liczby sklepów w większości specjalizacji. Największy spadek miał miejsce w sklepach: z wyrobami odzieżowymi o 2,6 tys. sklepów (o 7,5%), ogólnospożywczych o 2,2 tys. sklepów (o 3,1%) oraz mięsnych o 1,2 tys. (o 11,9%). Natomiast największy wzrost ilości sklepów zaobserwowano w branży z pojazdami mechanicznymi – o 2,1 tys. sklepów (o 10,0%) oraz w branży sklepów pozostałych – o prawie 1,5 tys. sklepów (o 1,0%). Nieznacznie wzrosła również liczba sklepów z artykułami radiowo-telewizyjnymi oraz ze sprzętem gospodarstwa domowego o 144 obiekty (o 3,2%).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7407
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.