Na niehandlowych niedzielach mogą skorzystać takie sieci jak: Biedronka, Lidl, Dino

Autor: dlahandlu.pl 18 kwietnia 2018 11:03

Na niehandlowych niedzielach mogą skorzystać takie sieci jak: Biedronka, Lidl, Dino fot. Shutterstock

Jest jeszcze za wcześnie by wysnuwać daleko idące wnioski, co do skutków zakazu handlu w niedziele. Jednak po kilku pierwszych niehandlowych niedzielach można zaryzykować ocenę, iż na nowych przepisach bardziej skorzystają duże sieci i formaty wielkopowierzchniowe niż mały niezależny handel - ocenia w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maria Mickiewicz, analityk Pekao Investment Banking. Wśród wygranych mogą być takie sieci jak: Biedronka, Lidl i Dino.

- Mamy za sobą dopiero cztery niedziele bez handlu, jest to cały czas zbyt krótki okres, by wysnuwać daleko idące wnioski. W mojej ocenie, pierwsze poważniejsze efekty będzie można oceniać dopiero po około trzymiesięcznym okresie, czyli dopiero po maju. Jednak już teraz można się zastanowić, czy zakaz handlu w niedziele spełni swoje założenia – mówi Maria Mickiewicz.

Zwraca uwagę, że głównym celem zakazu był co prawda aspekt społeczny i oddanie niedzieli rodzinie, jednak wydaje się, że była też chęć wsparcia mniejszych graczy, o czym świadczy pozostawienie furtki pozwalającej na otwieranie w niedziele mniejszych sklepów, w których za ladą stanie właściciel. - Chodziło o to, by wesprzeć ten mały, niezależny handel w walce z nowoczesnymi formatami. Mam jednak poważne wątpliwości, czy uda się to zrealizować, czy nie stanie się wręcz odwrotnie. Na razie, patrząc na pierwsze sygnały, które do nas docierają wydaje się, że mogą skorzystać większe formaty, takie jak dyskonty czy supermarkety typu proximity, ale również trochę paradoksalnie będące pod presją w ostatnich latach hipermarkety. Okazuje się, że część konsumentów przechodzi do hipermarketów w dni przed niehandlowymi niedzielami, robiąc zakupy na zapas – tłumaczy Maria Mickiewicz.

Jej zdaniem, obecnie zachowania zakupowe konsumenta wydają się nieco zaburzone. - Konsument w sobotę towaruje się „jak na wojnę”, kupuje nieproporcjonalnie dużo jak na jeden dzień zamkniętych sklepów. Ta właśnie potrzeba dużych jednorazowo zakupów może być plusem dla dużych formatów, w tym również w pewnym stopniu hipermarketów. Format, który do tej pory miał mocno pod górkę może nieco zyskać na zakazie handlu w niedziele, choć ustawa miała wesprzeć małe, tradycyjne sklepy – ocenia analityk Pekao Investment Banking.

Wydaje mi się jednak, że największymi zwycięzcami tego zakazu mogą okazać się formaty, które konsument najbardziej preferuje, czyli dyskonty (Biedronka i Lidl) oraz supermarkety typu proximity, oferujące większy wybór niż dyskont przy rozsądnych cenach (dobrym przykładem jest giełdowe Dino).


  • Sciema 2018-04-18 22:17:23

    Jak te kraje zachodnie w których takie rozwiązania są już od lata obie z tym poradziły? Te wszystkie artykuły z troska o tych mniejszych są grubymi nićmi szyte i maja na celu zakamuflowana próbę wycifaniavtego zakazu.

  • belon b. 2018-04-18 14:49:46

    Redaktorek zamiast wyliczać potencjalne zyski to może policzy pewne straty.



    Najwięcej to straci Państwo. Akcyza i VAT za paliwo którym wycieczki dojeżdżały go galerii w niedzielę jest największą stratą.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7807

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,79

  • Śr

    7,28

  • Min

    5,69

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.