Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Nadchodzi schyłek starego modelu biznesowego centrów handlowych

Fizyczny sklep stanie się jedynie punktem ekspozycyjnym marki, który pomoże klientom lepiej poznać brand. Umowy najmu będą musiały być zawierane na krótsze okresy czasu, mieć elastyczne stawki czynszowe i w ogóle zawierać mniej zobowiązań - uważa Mark Pilkington, ekspert rynku handlowego i strategii budowania marki, prelegent Property Forum 2021.
Reklama

Książkę „Terapia handlu. Dlaczego branża ma kłopoty. Co trzeba zrobić, by to naprawić” napisał pan co prawda przed pandemią, ale ponieważ ona tylko przyspieszyła wcześniejsze trendy, to pańska recepta powinna być aktualna. Chyba, że jednak trzeba było ją uaktualnić?

Mark Pilkington, ekspert rynku handlowego i strategii budowania marki: Rzeczywiście, pandemia w niewielkim stopniu zmieniła moją wizję tego, co się dzieje z handlem. Po prostu, jak to już zostało wspomniane, znacznie przyspieszyła obserwowane zmiany. Na przykład w Wielkiej Brytanii rynek sprzedaży online z poziomu 19 proc. wzrósł w trakcie lockdownu o ponad 30 proc. Obecnie nadal balansuje na wysokim poziomie - ponad 20 proc. Zatem jest to znaczne przyspieszenie.

Sądzę, że nawet możemy mówić o 10 latach postępu dokonanego w ciągu jednego roku. W krótkiej perspektywie czasu, to może oznaczać znaczne pogorszenie sytuacji handlowców. Natomiast w dłuższej perspektywie, tak naprawdę to oznacza coś w rodzaju przebudzenia, przełomu. Sklepy całkowicie zamknięte przez rząd podczas lockdownu musiały bardzo szybko się zmienić. I tak się stało. Dzisiaj możemy powiedzieć, że rozwój i transformacja handlu zmierza w dobrą stronę. Dlatego napisałem nową książkę „Retail Recovery”. Jestem optymistą i uważam, że w najbliższej przyszłości będziemy obserwować proces odrodzenia handlu detalicznego i wielu marek.

Według jednej z pańskich teorii, galerie handlowe powinny zmienić swój stary model, bo wszystkie są takie same i nudne. Jednocześnie właściciele, przy pomocy technologii, muszą uelastycznić swoje powierzchnie, czyniąc z nich bardziej przestrzenie wystawiennicze niż sklepy. Jak to miałoby wyglądać?

Sądzę, że nadchodzi schyłek starego modelu biznesowego centrów handlowych, który opiera się m.in. na długoterminowych umowach z najemcami wielkopowierzchniowymi i sztywnych stawkach czynszowych. Mówiąc szczerze, w wielu krajach już jest sporo takich powierzchni do wynajęcia, bo znaczna grupa najemców zbankrutowała, bądź wkrótce tak się stanie.

Całość na propertynews.pl

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.