Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Najbradziej sycące są zapachy mięsa, kawy i lodów

Najbardziej sycące są zapachy produktów mięsnych, ale też kawy, lodów waniliowych i czekoladowych. Zapach wanilii silniej wpływa na apetyt osób z nadwagą – twierdzą naukowcy z Wrocławia, badający reakcje Polaków na różne wonie. Ich celem jest opracowanie nowej generacji środków regulujących apetyt.
Reklama

Z naturalnych i bezpiecznych olejków eterycznych oraz aromatów spożywczych badacze z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu planują skomponować kombinacje zapachowe na blotterach. Zakładają oni, że środki na tekturowych paskach (takich, jakich używamy również w perfumeriach) będą mogły zwiększać lub zmniejszać apetyt i wspierać terapię osób z niedowagą lub nadwagą i otyłością.

Zespół Jacka Łyczko, doktoranta w Katedrze Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, realizuje te badania w ramach grantu NCBiR, wynoszącego 1,5 mln zł. Właśnie opracowane zostały wyniki badań ankietowych.

W ramach pierwszej części projektu nakowcy sprawdzili, jakie aromaty kojarzą się Polakom ze smacznym jedzeniem. W ankietach wzięło udział 530 osób, w tym 328 kobiet. 64,5 proc. badanych stanowiły osoby w wieku 60 lat i starsze. Średnia wartość wskaźnika wagowo-wzrostowego (BMI) wśród badanych wynosiła 29,13 kg/m2, co oznacza nadwagę. Najniższa odnotowana wartość to 14,68 kg/m2 (niedowaga), zaś najwyższa - 58,82 kg/m2 (otyłość III stopnia).

Podczas analizy wyników ankiet zaobserwowano istotne statystycznie różnice w odczuciach dotyczących apetytu po ekspozycji na produkty o aromacie wanilii - relacjonują autorzy badania w informacji przekazanej PAP. U respondentów z prawidłową masą ciała zapach ten miał mniejszy wpływ na apetyt, niż u osób z nadwagą lub otyłością (spośród 237 osób aż 162 ankietowanych zadeklarowało takowy wpływ).

Wykazano też istotne statystycznie różnice w odczuciach dotyczących apetytu po ekspozycji na zapach bananów. Aż 68 proc. respondentów (361 osób) miało po nim ochotę na jedzenie, w tym aż 264 osoby z nadwagą lub otyłością.

Poczucie błogości wśród 225 ankietowanych (42,5 proc. ) wywoływał zapach kawy, u 159 osób (30 proc. ) - zapach lodów waniliowych, a u 144 osób (27,2 proc. ) był to zapach lodów czekoladowych.

Najbardziej sycące okazały się jednak zapachy produktów mięsnych.

Badania prowadzone pod opieką naukową prof. Antoniego Szumnego potrwają ponad dwa lata. W kolejnych etapach prac zespół skomponuje odpowiednie zapachy, przebada je pod względem chemicznym i przedstawi do analizy ekspertom sensorycznym. W rezonansie magnetycznym przetestowane zostanie oddziaływanie zapachów na odpowiednie ośrodki w ludzkim mózgu.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.